گزارشی از یک پروژه‌ی میلیاردیِ بی‌حاصل؛
تابناک-این اتفاقات و هدر رفت میلیاردی بیت المال بسیار در حوزه علمی و دانشگاهی اتفاق می افتد و فقط به یک افتتاح و تابلو ختم می شود و استان زرخیر بوشهر هیچ جایگاه و نقشی در ایجاد شرکت های فناور فعال و تبدیل شدن به هاب نفت گاز آبزیان ندارد که رتبه علمی دانشگاه استان گویای این حقیقت بسیار تلخ است.
کد خبر: ۹۳۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳ 20 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از پایگاه خبری سوک، خرداد سال گذشته رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری از زمان‌بندی راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری در کلان شهرهای بزرگ کشور خبر داد. کارخانه نوآوری یک مجموعه غیرانتفاعی است که با هدف کمک به فرهنگ پویایی و شکل گیری اجتماع نوآوری و رشد و توسعه ی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه راه‌اندازی می‌شود.

اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه معمولاً بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و بومی فعالیت کارخانه‌های نوآوری مشخص می‌شود، اظهار امیدواری کرد "ایجاد این کارخانه‌ها بستر مناسبی را برای توسعه زیست بوم نوآوری در کشور مهیا کند." 

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی کارخانجات نوآوری از طریق راه و شهرسازی، شهرداری، استانداری اقدام می‌شود، بیان کرد: "امیدواریم در کلان شهرهای کشور ایجاد کارخانه‌های نوآوری را در کنار مراکز نوآوری داشته باشیم. ما همواره در معاونت علمی به فکر هستیم که این پهنه‌های صنعتی متروکه از یک طرف و ظرفیت‌های خالی وارد چرخه نوآوری شوند و از آنها اشتغال‌زایی بدون دود و آلودگی‌های زیست محیطی بیرون بیاید." 

به نوشته ایسنا، در استان‌های دیگر این کار با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، استانداری، پارک علم و فناوری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی (اردبیل)، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری استانداری (آذربایجان شرقی) و یا معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، استانداری و شهرداری (البرز) انجام گرفته و در جریان است اما در استان بوشهر مرکزی که ابتدای سال ۱۳۹۹ به این نام افتتاح شده در سکوت و رکود روزگار می‌گذراند. 

این کارخانه نوآوری با نام مجتمع فناوری مروارید با انحصار و نقش‌آفرینی دانشگاه خلیج‌فارس و بودجه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد تاسیس شده اما کنون در فراموشی و سکوت فرو رفته و جز نامی و ساختمانی خالی از آن چیزی نمانده در حالی که بخش خصوصی باید با مشارکت دانشگاه وارد شده و به نوآوری بپردازد و پول میلیاردی بیت‌المال که هزینه شده به جای نوآوری و فناوری، به محل زندگی خزندگان تبدیل شده است. 

اردیبهشت سال جاری و در سفر سورنا ستاری، معاونت علمی رئیس‌جمهوری به استان بوشهر خبری تحت همین عنوان و با سرتیتر "افتتاح کارخانه نوآوری" در رسانه‌ها منتشر شد. افتتاح کارخانه نوآوری یا برج نوآوری مروارید خلیج فارس از جمله برنامه‌های اصلی سفر سورنا ستاری به استان بوشهر در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ بود که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. این مرکز در فضایی به مساحت بالغ بر ۳۰۰۰ متر در محل پردیس ساحلی دانشگاه خلیج‌فارس افتتاح شده و قرار بوده میزبان شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان بوشهر باشد و تاثیر قابل توجهی در جهش زیست بوم نوآورانه استان ایفا کند. 

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری بوشهر یا برج نوآوری گفته بود این کارخانه در محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده است، عبدالمجید مصلح همچنین عنوان کرد: "کارخانه‌های نوآوری بازیگران جدید در حوزه اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی هستند که مفهوم نوینی از هم‌افزآیی را برای فعالان زیست بوم نوآوری با خود به همراه می‌آورند." 

وی با بیان اینکه کارخانه‌های نوآوری محل تجمع شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان است، گفته بود که "در این راستا خدمات مورد نیاز و مرتبط با شرکت‌های دانش بنیان نیز به‌صورت متمرکز در کنار آنها فراهم می‌شود و بنا است در محیط این کارخانه‌ها، نوآوری‌ها رشد یافته و راهکارهای جدید برای حل مسائل موجود ارائه شود." 

در آن زمان رئیس دانشگاه خلیج‌فارس از تامین مکان موردنیاز استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان با افتتاح این کارخانه خبر داده بود اما حالا با وجود مرکزی که به نام کارخانه نوآوری بوشهر و با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور افتتاح شده قرار است مجدداً به همین نام کارخانه ای راه‌اندازی شود.

در روزهای گذشته روابط عمومی پارک علم و فناوری خلیج‌فارس با انتشار فراخوانی انحصاری، متنی برای شناسایی توسعه‌گر (بهره‌بردار) و سرمایه‌گذار کارخانه نوآوری بوشهر منتشر کرده که در این فراخوان به جهت راه‌اندازی کارخانه نوآوری بوشهر به عنوان یک مجموعه خصوصی با هدف ارتقای اکوسیستم نوآوری و رشد و توسعه استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه، از شرکت‌های توانمند خصوصی به عنوان شرکت بهره‌بردار و سرمایه‌گذار کارخانه نوآوری دعوت کرده است. 

در شرایط عمومی این فراخوان که شرایط قانونی فراخوان یا مناقصه نیز رعایت نشده است قید شده متقاضیان باید رزومه مناسب در حوزه توسعه کسب‌وکارهای نوپا و شتاب‌دهنده و توان مالی مناسب آماده‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز و حمایت از شرکت‌های مستقر و ارتباط با زیست‌بوم نوآوری استان و کشور داشته باشند و رزومه خود را به یک ایمیل بفرستند تا در مورد پیشنهاد آنها تصمیم گیری شود.

راهبرد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دوری از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان بوده و آغاز فعالیت کارخانه‌های نوآوری نیز در جهت توسعه و رشد کسب‌وکارهای نوین و فناوری‌ها است. در دلایل ایجاد مراکز نوآوری و فلسفه راه‌اندازی آنها گفته شده ایده‌های نو و کسب و کارهای جدید، نیازمند فضای کار مناسب هستند. فضایی که ضمن فراهم آوردن محیط مساعد جهت فعالیت، شرایطی را برای در کنار هم قرار گرفتن صاحبان ایده و کسب و کار ایجاد کند. این امر در برقراری همکاری و استفاده از توانمندی‌های افراد در کنار یکدیگر بسیار مؤثر بوده و به نوعی مهارت‌های موجود را به اشتراک می‌گذارد.

کارخانه نوآوری ضمن در اختیار قرار دادن فضای اشتراک کاری، امکان تعامل و همفکری مجموعه کارآفرینی را فراهم آورده و پاسخگوی کلیه نیازهای حوزه کسب و کار اعم از مشاوره بازار، مربی‌گری، مشاوره محصول، ارزیابی، جذب سرمایه‌گذار، تبلیغات و… خواهد بود و بستری است که در آن، بسیاری از ابزارها و منابع مورد نیاز کارآفرینی شامل زیرساخت ها، مربیان و مشاوران، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، شتاب‌دهنده‌ها، خدمات‌دهندگان به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها، استارتاپ‌ها و…، به نوعی بازیگران اصلی اکوسیستم کارآفرینی را در یک فضا گرد هم می‌آورد که برای راه‌اندازی و توسعه کسب و کار مورد نیاز هستند.

هدف از راه‌اندازی کارخانه‌های کسب‌وکار، تجمیع منابع، تسهیل رشد کسب‌وکارها و افزایش شانس موفقیت آنهاست. در حالی که هدف از ایجاد کارخانه نوآوری شکل‌گیری یک اکوسیستم حاوی استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، و استقرار نمایندگان کسب و کارها، سرمایه‌گذاران، فروشندگان و موسسات آکادمیک و دانشگاهی است؛ اما آنچه در بوشهر مجتمع، کارخانه و یا برج فناوری نام گرفته چیزی شبیه دالان‌های خالی یک ساختمان متروکه و بی‌سرنشین است که نه صدای دانشجو و یا کارآفرین و خلاقیت و نوآوری از آن به گوش می‌رسد و نه رنگ و بویی از یک اکوسیستم و محیط علمی و پویایی مختص آن دارد. گویی غبار فراموشی بر ساختمان پاشیده‌اند که رفت‌وآمد رهگذری -حتی به اشتباه- را به خود نمی‌بیند. برجی که خالی است و بر در و دیوار و اتاق‌های آن عنکبوت‌ها تار بسته‌اند و نیاز هست نهادهای نظارتی جهت جلوگیری از تضییع حق بیت المال به این هدررفت بودجه و همچنین تناقص در فراخوان جدید تاسیس کارخانه نوآوری ورود کنند....

این اتفاقات و هدر رفت میلیاردی بیت المال بسیار در حوزه علمی و دانشگاهی اتفاق می افتد و فقط به یک افتتاح و تابلو ختم می شود و استان زرخیر بوشهر هیچ جایگاه و نقشی در ایجاد شرکت های فناور فعال و تبدیل شدن به هاب نفت گاز آبزیان ندارد که رتبه علمی دانشگاه استان گویای این حقیقت بسیار تلخ است.

سال‌های متوالی که مقام معظم رهبری بارها حمایت از شرکت های دانش بنیان و کارهای فناورانه مورد نیاز کشور را در دیدار با دانشگاهیان بیان می نمایند، می‌طلبد دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی با حمایت از جوانان خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه و همچنین تجاری‌سازی محصولات موردنیاز در توسعه استان و کشور نقش‌آفرینی نمایند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار