مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر با اشاره به اقدامات ارزنده دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه کشاورزی این شهرستان، گفت: در سالهای اخیر تولید محصولات کشاورزی این شهرستان با حمایت‌های دولت جانی دوباره گرفته است.
کد خبر: ۹۳۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹ 24 January 2021

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر با اشاره به اقدامات ارزنده دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه کشاورزی این شهرستان، گفت: در سالهای اخیر تولید محصولات کشاورزی این شهرستان با حمایت‌های دولت جانی دوباره گرفته است.

مجید جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات موثری برای توسعه و ارتقا کشاورزی شهرستان قائمشهر انجام شد افزود: برای مثال در راستای اجرای طرح های زیربنایی و خدماتی بخش کشاورزی شهرستان، ۱۳۰ کیلومتر کانال‌های آب (لاینینگ) انجام شد که ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی برای آن هزینه شد.

وی گفت: اجرای طرح مرمت و لایروبی آب‌بندان ها یکی دیگر از اقدامات در جهت تامین و ذخیره سازی آب کشاروزی شهرستان بود که در سطح ۸۰ هکتار و با هزینه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انجام شد. به علاوه لایروبی انهار نیز به طول ۵۶ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۱۱ میلیون تومان انجام گرفت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان به اجرای طرح حفر و تجهیز چاه کشاورزی در سطح ۲۸ روستا با هزینه‌ بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و افزود: اجرای طرح ترمیم و بازسازی سردهنه کشاورزی به حجم ۵۰۰ متر مکعب و با هزینه‌ بالغ بر چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دیگر طرح های توسعه کشاورزی شهرستان قائمشهر بود.

جعفری دیگر پروژه هایی که در سطح این شهرستان اجرایی شد را ایجاد کانال‌های انتقال آب به طول ۱۲ کیلومتر و در سطح ۴۰ هکتار و اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیون ریال، شن ریزی جاده بین مزارع و احداث پل بین مزارع و احداث دیوار حفاظتی با اعتبار بالغ بر چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار و کم فشار در سطح ۸۱۰ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

به گفته وی همچنین پروژه های تجهیز و نوسازی اراضی با ۱۶ طرح و در سطح ۴۰۰ هکتار و با مبلغ ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی انجام شده است.

تشکیل صندوق خرد زنان روستایی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان قائمشهر از تشکیل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای بخش کشاورزی زنان روستایی این شهرستان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: تشکیل این صندوق برای فعال کردن زنان روستایی در حوزه کشاورزی بسیار موثر بود.

جعفری تعداد اعضای این صندوق را ۶۴۰ نفر با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت که این صندوق با هدف حمایت از زنان فعال در روستا تشکیل شده است و فقط نیز به شاغلان و اعضای صندوق تسهیلات پرداخت می کند.

وی به تخصیص ۲۹ میلیارد و ۸۷ میلیون تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۰درصد در شهرستان قائمشهر اشاره کرد و افزود: این میزان تسهیلات برای ۱۱۳ نفر از عشایر شهرستان در نظر گرفته شد که تاکنون بیش از ۴۰ درصد این افراد به بانک کشاورزی معرفی شده اند.

بازگشت ۶۲ هکتار اراضی بایر قائمشهر به کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر به شناسایی ۶۲ هکتار اراضی بایر در این شهرستان اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از سودجویی برخی از مالکان این میزان اراضی بایر در سطح این شهرستان شناسایی و به چرخه تولید بازگشته است.

جعفری از معرفی یکهزار و ۴۲۱ تغییر کاربری غیرمجاز به مراجع قضائی خبر داد و گفت که از این تعداد تغییر کاربری شناسایی شده بر اساس احکام تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، تعداد ۴۰۲ مورد تخریب ساخت و ساز انجام شد.

وی همچنین از اجرای رفع تداخلات اراضی کشاورزی در سطح هفت هزار هکتار از اراضی شهرستان قائمشهر خبرداد.

تسهیلات ۳۲ میلیارد تومانی برای مکانیزاسیون کشاورزی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان قائمشهر پرداخت تسهیلات برای طرح مکانیزاسیون را یکی از مهم ترین اقدامات در سالهای اخیر عنوان کرد و گفت: در هفت سال گذشته بیش از ۳۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت خرید تسهیلات مکانیزاسیون به کشاورزان قائمشهری پرداخت شد.

به گفته جعفری در این مدت ۲۸۰ نفر جهت دریافت تسهیلات خرید انواع تراکتور، ۵۸ نفر جهت دریافت تسهیلات خرید کمباین، ۹۶ نفر جهت دریافت تسهیلات خرید تیلر و ادوات کشاورزی و ۴۰ نفر جهت دریافت تسهیلات خرید دستگاه نشاکار به بانک معرفی و تسهیلاتشان را دریافت کردند.

افزایش ۱۵ درصدی تولید نیشکر نسبت به سال گذشته

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر سطح زیر کشت نیشکر در دهستان کوهساران را ۸۵ هکتار و در دهستان علی آباد را ۴۰ هکتار با ۷۵۰ بهره بردار اعلام کرد و ادامه داد: میزان تولید نیشکر در ۲ دهستان قائمشهر ۳۰۰ تن و این شهرستان رتبه دوم استان مازندران در کشت و تولید نیشکر را دارد.

جعفری درآمد سالانه کشاورزان از تولید نیشکر را حدود ۹ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در بحث مزرعه جدید، امسال به نسبت سال گذشته با افزایش ۱۵ درصدی تولید نیشکر در اراضی کشاورزی قائمشهر مواجه بودیم.

وی گفت: با توجه به اینکه نیشکر یک گیاه هفت ساله است و آورده ای بلند مدت دارد، بنابراین سعی شد آخرین یافته های تحقیقاتی روز دنیا را با همت کارشناسان به بهره برداران این بخش ترویج و منتقل شود تا در بهره برداری حداکثری از اراضی زیر کشت برخودار شوند.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر به تداوم تسهیلات حمایتی دولت برای کشت نیشکر اشاره کرد و گفت: به کشاورزان توصیه می کنم تا زمین هایی که مناسب با کشت مرکبات و دیگر محصولات نیستند را با کشت محصول نیشکر جایگزین کنند.

جعفری با اشاره به اینکه هم اکنون کشت نیشکر را از حالت سنتی خارج و به صورت صنعتی و آبیاری بارانی ترویج داده ایم، گفت که با این روش ۵۰ درصد در نهاده ها و ۶۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شد.

خرماکلای قائمشهر بعنوان دهکده لیموترش گلخانه ای ایران شناخته شد

وی با بیان اینکه گلخانه لیموترش در سطح ۱۱ هکتار، گلخانه گل و گیاه زینتی در سطح ۵/۸ هکتار و تولید گل در فضای باز هم در سطح ۵/۷ هکتار احداث شده است، افزود: روستای خرماکلای قائمشهر بعنوان دهکده لیموترش گلخانه ای در ایران شناخته شده است که سهم به سزایی در این میوه و همچنین گل و گیاه زینتی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر تولید محصول لیموترش امسال را ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: میزان باردهی لیموترش، از سال سوم و چهارم به بعد است و در یکهزار مترمربع، ۱۰ تن در سال برآورد می شود.

کاشت چهار هزار اصله قلمه توت به عنوان میراث ماندگار

جعفری با بیان اینکه مرکز توسعه نوغانداری استان مازندران در شهرستان قائمشهر واقع شده است ، افزود: این مرکز دارای ۱۰ هکتار زمین است که از این میزان چهار هکتار سوله و انبار است و بقیه نیز به توتستان اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه در حال مدیریت هشت هزار اصله قلمه توت در این شهرستان هستیم، گفت که تا کنون چهار هزار اصله قلمه توت و گونه های جنگلی در قالب طرح میراث ماندگار کاشته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر در پایان با اعلام اینکه پرورش کرم ابریشم دارای قدمت بسیار بالایی است که مردم به پرورش آن مشغول هستند ، افزود: مدت زمان پرورش پیله کرم ابریشم ۴۵ روز است و یک جعبه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر خانوار روستایی سودآور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار