تابناک- «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بین المللی «سی جی تی ان» چین به دولت بایدن هشدار که داد که زمان حفظ برجام رو به پایان است
کد خبر: ۹۳۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ 10 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک، عراقچی در پاسخ به اظهارات «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا که گفته است «تحریم های ایالات متحده علیه ایران را لغو نمی کند مگر اینکه تهران تعهد خود را به برجام نشان دهد»، گفت: ایالات متحده ابتدا باید اقدام و تحریم های ایران را لغو کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران آماده است تا پس از برداشته شدن تمام تحریم های آمریکا علیه تهران، به سرعت به تعهدات کامل خود در برجام بازگردد.

عراقچی افزود: وضعیت کاملاً روشن است. این ایران نیست که برجام را ترک کرد بلکه ایالات متحده بود که از این توافق خارج شد. ایالات متحده تصمیم گرفت که مشارکت خود را در برجام متوقف کند آنها میز را ترک کردند و دوباره تحریم ها را اعمال کردند. آنها حتی تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کردند. اکنون، اگر سیاست آنها این است که به برجام برگردند و دوباره یک عضو برجام  شوند باید تحریم ها را بردارند، آنچه ما انجام دادیم در حقیقت واکنشی به نقض توافق توسط ایالات متحده و در برابر اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران بود. همانطور که گفتم، کاهش تعهدات توسط ایران، در واقع اقدامی قابل اصلاح بر اساس بند ۳۶ برجام است.

معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: بنابراین من فکر می کنم اگر شرایط را منطقی بررسی کنید، همه می گویند این ایالات متحده است که باید اول به برجام برگردد. هنگامی که آنها بازگشتند و تحریم ها علیه ایران را لغو کردند و ما تأیید کردیم که تحریم ها از بین رفته است، ما هم آماده ایم که به سرعت به برجام برگردیم.

عراقچی در واکنش به این مجری چینی که پرسید به نظر می رسد «شرایط مانند پیدایش مرغ و تخم مرغ است» گفت: من چنین تصوری ندارم آنها برجام را ترک کردند آنها در چهار سال گذشته ما را تحریم کردند. اکنون، اگر آنها فکر می کنند برجام معامله خوبی است و می خواهند به این معامله برگردند باید به تعهدات خود برگردند و پس از آن ایران هم از برجام پیروی خواهد کرد.

مجری  پرسید «بایدن گفته است اگر قرار باشد برای از سر گیری برجام با ایران مذاکره کند ممکن است وارد مسایل دیگری مانند مسایل موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران شود نظر شما چیست» که عراقچی در پاسخ گفت: به هیچ وجه. برجام تنها در مورد برنامه هسته ای ایران است و دو رکن دارد که شامل «محدودیت در برنامه صلح آمیز هسته ای ما در ازای لغو تحریم ها» است و همین. ما هنگام مذاکره در مورد توافق هسته ای در مورد موضوع دیگری مذاکره نکردیم و این یک دلیل عمدی و تصمیم همه طرف ها بود.

عراقچی افزود: وقتی در مورد برجام با چین، روسیه، اروپایی ها و ایالات متحده مذاکره کردیم، همه ما به دلیلی تصمیم گرفتیم که به موضوع دیگری فراتر از برنامه هسته ای ایران نپردازیم. به همین دلیل بود که برجام موفقیت آمیز بود. ما حاضر به درگیر شدن در موضوعات دیگری از جمله مسائل منطقه ای و توانایی های دفاعی خود نیستیم خصوصاً اینکه ایالات متحده ثابت کرده است یک طرف ناشایست در مذاکرات است و اروپایی ها هم ثابت کرده اند که قادر به تحقق وعده های خود نیستند.

معاون وزیر خارجه ایران در مورد مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی افزایش غنی سازی اورانیوم نیز گفت: فکر می کنم قانون مجلس کاملاً واضح است پارلمان در واقع به دولت دستور داده است تا بلافاصله تا ۲۰ درصد غنی سازی اورانیوم را آغاز کند. این کاری است که تقریباً یک ماه پیش انجام داده ایم و سپس مجلس تصمیم گرفت که اجرای داوطلبانه پروتکل های اضافی، دو ماه پس از اجرایی شدن قانون را متوقف کند.

وی افزود: این مهلت در واقع  تا ۲۱ فوریه /سوم اسفند ۱۳۹۹ / است. بنابراین، اگر قبل از آن تاریخ اتفاقی نیفتد، اگر تحریم ها قبل از آن تاریخ لغو نشوند، ما راهی نداریم جز اینکه تصمیمی را که گرفته شده است، اجرا کنیم تا از این طریق پروتکل الحاقی را متوقف نماییم و این بدان معنی است که تعداد بازرسی ها و تعداد بازرسان بین المللی در ایران کاهش می یابد. ما هنوز عضو  "ان. پی. تی" خواهیم بود و همچنان توافق نامه خود را با آژانس انرژی هسته ای خواهیم داشت ما به NPT و توافق نامه حفاظتی متعهد خواهیم ماند و براساس این دو سند، بازرسان همچنان به کار خود در ایران ادامه می دهند، اما نه به اندازه پروتکل الحاقی که به آنها اجازه می دهد، چیزی به آن تاریخ نمانده است.

عراقچی ادامه داد: زمان کوتاه است چون یک ماه بعد از آن تاریخ، به سال نو در ایران خواهیم رسید و سپس وارد فضای انتخابات ریاست جمهوری خواهیم شد همه می دانند که در طول مبارزات انتخاباتی، هیچ کس ترجیح نمی دهد مذاکره کند پس ما زمان بسیار محدودی داریم.

معاون وزیر خارجه ایران در پایان مصاحبه خود با تلویزیون بین المللی چین افزود: اکنون بایدن باید این سیاست را اصلاح کند اگر آنها می خواهند برجام را به عنوان دستاورد بسیار مهم دیپلماسی و ابزار بسیار مهمی در رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای حفظ کنند، باید خیلی سریع تصمیم بگیرند زیرا به دلایلی که قبلاً ذکر کردم زمان در حال اتمام است. ما عجله ای نداریم اما دولت جدید ایالات متحده باید سیاست های خود را در مورد برجام خیلی سریع تنظیم کند. در غیر این صورت، این فرصت ممکن است از بین برود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراقچی ، برجام ، بایدن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار