تابناک- نامگذاری ١٦ اسفند به عنوان روز قرآنی بوشهر به پیشنهاد آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر به مناسبت سالروز ارتحال علامه میرزا معتقد اهرمی، کاتب قرآن رمزدار است.
کد خبر: ۹۴۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰ 06 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک از بوشهر، آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی شاعر و نویسنده در سال ١٢١١ هجری شمسی در اهرم متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در شهر خورموج گذراند و سپس عازم عراق شد. وی در مراجعت به بوشهر در مدرسه سعادت بوشهر به تدریس دروس عربی و ادبیات پرداخت و در سال ١٢٩٩ هجری شمسی در سن ٨٨ سالگی دار فانی را وداع گفت.

دلیل نامگذاری قرآن رمزدار این است که در این کتابت همه صفحات ۱۱ سطری است و بدون استثناء در تمام صفحات حرف یا کلمه اولِ سطر‌های اول و یازدهم، دوم و دهم، سوم و نهم، چهارم وهشتم، و پنجم و هفتم مشابه است و فقط حرف و یا کلمه اول سطر ششم به علت نداشتن سطر مقابل آزاد است.

مرحوم معتقد حروف متقارن صفحات را با جوهر قرمز و بقیه را باجوهر مشکی تحریر کرده است.
از ويژگي‌هاي اين قرآن که نويسنده آن ‌را مرموز ناميده، قرينه بودن سطر نخست با سطر آخر قرآن است، به ‌اين معني که اگر سطر نخست با حرف الف شروع شده باشد سطر آخر نيز با حرف الف پايان مي‌يابد و سطرهاي بعدي نيز به همان شكل نوشته شده است.

 اين قرآن در ۷۵۹ صفحه و در هر صفحه ۱۱ سطر با خط نسخ كتابت شده است.

دليل نام‌گذاري قرآن مرموز اين است که کتابت تمامي صفحات ۱۱سطري آن به نحوي است که بدون استثناء در تمام صفحات حرف يا کلمه نخست سطرهاي اول و يازدهم، دوم و دهم، سوم و نهم، چهارم و هشتم و پنجم و هفتم مشابه است و تنها حرف و يا کلمه نخست سطر ششم به دليل نداشتن سطر مقابل آزاد است. 

شادروان معتقد اهرمي در نسخه اصلي حروف متقارن صفحات را با جوهر قرمز و بقيه را با جوهر مشکي تحرير کرده است.

ميرزا حسين ري‌شهري (معروف به فاضل اهرمي) و متخلص به «معتقد» از فضلاء، اديبان و روحانيون معروف استان بوشهر، سال ۱۲۵۳ هجري قمري مقارن با ۱۲۱۶ هجري شمسي در اهرم تنگستان متولد شد و در قريه ريشهر (در جنوب بوشهر) بزرگ شد. 

به نوشته رکن‌زاده آدميت در کتاب «دانشمندان و سخن‌سرايان فارس» در دوازده سالگي براي تحصيل به خورموج (مرکز دشتي) رفت و علوم عربي، فنون ادبي، فقه، اصول و حسن خط را آموخت. سپس براي تکميل تحصيلات خود به عراق رفت و مدتي در آنجا اقامت گزيد. پس از بازگشت در مدرسه سعادت مظفري که نخستين مدرسه بوشهر به سبک جديد بود به تدرس عربي و ادبيات فارسي مشغول شد.

معتقد از افراد سرشناس زمان خود بوده و علاوه بر آشنايي به قرآن، فقه، معارف اسلامي و ارتباط با فرهنگ جديد در دوره خود تأثير گذار بوده و در نهضت مشروطه از نظر فکري نقش داشته است. 

وي به سال ۱۳۴۱ هجري قمري در ري‌شهر بوشهر درگذشت. از آثار وي مي‌توان به کتاب شعر «جواهر الزواهر» در مدح ائمه معصوم(ع)، کتاب «دلايل الظهور» و «علائم الحور» و مجموعه «الطايف» اشاره كرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار