تابناک- با پایان برداشت محصول گندم در استان بوشهر ضمن کاهش محصول و خسارت به اراضی گندم به سبب خشکسالی، خرید تضمینی گندم در استان نسبت به ۱۱۹ هزار تن سال گذشته حدود ۳ برابر کاهش یافت.
کد خبر: ۹۷۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰ 22 June 2021

به گزارس خبرگزاری تابناک از بوشهر، کشت و برداشت محصول گندم یکی از  ظرفیت‌های استان بوشهر که کشاورزان بوشهری هر ساله به تولید این محصول توجه ویژه دارند.

در سال زراعی بیش از 107 هزار هکتار اراضی استان بوشهر به کشت گندم اختصاص یافت که 92 هزار هکتار آن به‌صورت دیم و وابسته به بارش باران بود.

کاهش 161 میلیمتری بارش باران صدمات و خسارت‌های فراوانی به محصولات کشاورزی و معیشت کشاورزان وارد کرد که در بخش اراضی کشت گندم دیم 22 هزار هکتار از این اراضی بدون محصول ماند.

بررسی‌ها آمار بارش باران نشان می‌دهد که نسبت به سال زراعی گذشته، 58 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 27 درصد بارش باران کاهش داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه 92 هزار هکتار اراضی استان بوشهر به روش دیم زیر پوشش کشت گندم قرار گرفت اظهار داشت: از این میزان اراضی محصول 22 هزار هکتار آن به سبب کاهش بارش باران از بین رفت و از 70 هزار هکتار دیگر در هر هکتار بین 300 تا 700 کیلوگرم گندم برداشت شد.

وی اراضی تحت پوشش گندم آبی استان بوشهر را 15 هزار و 450 هکتار دانست و بیان کرد: در مجموع امسال 61 هزار تن گندم برداشت شد که نسبت به سال قبل که 141 هزار تن بود کاهش بیش از 200 درصدی نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر میزان خرید تضمینی گندم را 40 هزار و 184 تن دانست و تصریح کرد: سال قبل 119 هزار تن محصول گندم از کشاورزان استان بوشهر خرید تضمینی شد که امسال میزان خرید حدود 3 برابر سال قبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم گندم نان 5 هزار تومان از کشاورزان خریداری شد افزود: تاکنون بیش از  200 میلیارد تومان بابت مطالبات گندمکاران استان بوشهر پرداخت شده است.

منوچهری خرید 11 هزار و 60 تن بذر گندم را از دیگر موارد دانست و خاطر نشان کرد: 9 هزار و 800 تن از محصول گندم برداشت استان بوشهر، کشاورزان برای خود مصرفی در انبارها نگهداری کردند.

وی میزان بارش باران در سال زراعی قبل را 376 میلیمتر در استان بوشهر دانست و خاطر نشان کرد: میزان بارش باران در سال زراعی جاری به 160.7 میلیمتر رسید که کاهش بارش باران خسارت عمده‌ای به تولید محصول کشاورزان وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطر نشان کرد: کاهش بارش باران سبب خسارت 100 درصدی به 22 هزار هکتار اراضی دیم شد.

منوچهری با بیان اینکه اراضی کشت گندم آبی بین 10 تا 15 درصد خسارت دید گفت: بخشی از اراضی کشت گندم استان بوشهر تحت پوشش بیمه قرار دارند.

برداشت گندم از اراضی کشاورزی استان بوشهر از اواسط فرودین و با مشارکت 425 دستگاه کمباین در 70 هزار هکتار اراضی دیم و 15 هزار و 400 هکتار اراضی آبی استان آغاز و اکنون به پایان رسیده است.

میزان برداشت محصول گندم به ازای هر هکتار بین 200 تا 400 کیلوگرم و این درحالی است که 22 هزار هکتار اراضی دیم به سبب کاهش بارندگی محصول نداشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار