تابناک- مدیرکل محیط زیست استان بوشهر، گفت: در راستای برآورد آخرین تغییرات جمعیتی آهوان جزیره پس از زادآوری بهاره در سال کنونی بوده است که نتایج آن  نشاندهنده افزایش جمعیتی این آهوان نسبت به سال قبل در هر دو جزیره خارک و خارکو می باشد.
کد خبر: ۹۷۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱ 01 July 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک از بوشهر، فرهاد قلی نژاد؛ مدیرکل محیط زیست با اعلام این خبرافزود: آماربرداری آهوان خارگ و خارکو با همکاری متقابل کارشناسان اداره کل و محیط بانان پناهگاه حیات وحش خارک  . بطوریکه هم اکنون در جزیره خارکو که با تعداد ده مولد اولیه در اوایل دهه نود این جزیره آهودار شده بود، هم اکنون  حدود 160 راس آهو زیست دارند و این تعداد در جزیره خارک به بیش از 1070 راس آهو رسیده است.

خوشبختانه  با توجه به شرایط مناسب زیستگاهی و همیاری مردم دوستدار محیط زیست این جزیره، جمعیت آنها افزایش داشته است و از آنجا که با توجه به ظرفیت محدود جزیره برای زیست این پستاندارشاخص، ادامه روند کنونی شرایط زیستی آنها را با مشکلات زیادی روبرو می کند، لزوم اتخاذ و اجرای تصمیمات مدیریتی جهت تعدیل جمعیت آنها ضروری می باشد.در این راستا و بموازات اقدامات حفاظتی، تعیین ظرفیت برد دقیق آنها از اقداماتی است که بزودی در جزیره انجام خواهد شد. ایشان استمرار همراهی و مشارکت همه ارگانها و مردم دوستدار محیط زیست در خارک را در جهت مدیریت بهتر این گونه مهم ضروری دانستند.

همچنین خسرو درویشی؛ رییس اداره امور حیات وحش اداره کل ضمن اعلام انجام بهینه عملیات آماربرداری از آهوان در چند روز گذشته، اشاره داشت: پناهگاه حیات وحش خارک در شهرستان بوشهر یکی از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر است که گونه حمایت شده آهو شاخصترین گونه حیات وحش آن می باشد. جهت مدیریت جمعیت آنها که بیش از ظرفیت قابل زیست جزیره (کمتر از صد هکتار فعلی) می باشد.

در دهه کنونی چند بار عملیات تعدیل و کاهش متوازن جمعیت آنها اجرا شده است اما درچند سال گذشته بواسطه مشکلات اجرایی در انجام بهینه این کار، این اقدام مدیریتی مسکوت مانده است که امید می رود با همراهی همه ارگانهای این جزیره بویژه بخشداری و دستگاههای امنیتی پس از هماهنگی با سازمان مرکزی ،  به زودی این طرح تداوم یابد .

ضمن آنکه خوشبختانه در طی دو سال گذشته طرح حفاظت از آهوان خارک بمنظور کاهش تلفات جاده ای و حفاظت بهتر از این گونه در جزیره اجرایی شده است که باعث کاهش تلفات جاده ای در جزیره شده و با استمرار این طرح که  همکاری همه ارگانها را می طلبد در کنار فعالیتهای مدیریت جمعیت آنها ، تلاش می شود مشکلات زیستگاهی آنها کاهش یابد. 

درویشی در پایان ضمن اشاره به انجام عملیات سرشماری در خارکو، این جزیره را از جزایر بکر و مهم استان برشمردند که با آهو دار شدن آن در یک دهه اخیر بر تنوع ژنی و زیستگاهی این گونه در استان افزوده شده است.

با توجه به شرایط مناسبتر زیستگاهی بدلیل غیر مسکونی و غیر صنعتی بودن جزیره خارکو، با انجام اقدامات حمایتی لازم،  این زیستگاه بعنوان پشتوانه مهمی در تقویت ساختار جمعیتی آهوان خارک خواهد بود و در این راستا باید از همکاری مردم محلی و ارگانهای نظامی در مشارکت از حفاظت آهوان خارکو و همکاری با اداره کل محیط زیست قدردانی نمود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار