- حمل و نقل یکی از اصلی‌ترین ارکان زیربنایی کشورها و عامل توسعه پایدار و رونق بخش اقتصاد است و در ارتقای سطح زندگی و رفاه اجتماعی مردم نقش اساسی ایفا می کند که این مهم بدون وجود تاسیسات و زیرساخت های لازم غیرممکن به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۹۷۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶ 11 July 2021

ایجاد گذرگاه‌ها و پل‌ها برای عبور از دره‌ها و رودخانه‌ها یکی از مهم ترین رکن و نیاز در امر حمل و نقل به شمار می‌آید و با توجه به گسترش ابعاد گوناگون ارتباطات انسانی و تاثیرات آن بر اهداف توسعه شهری نقشی مهم دارد.

پل کمربندی قدیم گناوه که به پل" سیدرضا " معروف است  قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد که  با گذشت زمان بویژه پایه‌های فلزی آن  مستهلک شده است و بواسطه عرض کم و تردد زیاد بویژه در فصل بهار و زمستان پاسخگوی این حجم از ترافیک نیست.

این پل که در  مدخل ورودی شهرستان گناوه از سمت جاده حرم به حرم، محل عبور مسافران و گردشگران از سمت شهرستان دیلم و استان خوزستان در شمال به شهرهای جنوبی استان بوشهر واقع است   به عنوان مسیر کمربندی قدیمی و جایگزین از آن استفاده می شود.

وجود این پل باعث شده است تا خودروهای سنگین و اتوبوس‌های برون شهری به داخل مرکز شهر که می‌تواند ترافیک و مزاحمت ایجاد کند ، ورود نکنند و در  این نقطه  عبور کنند.

باتوجه به اینکه پل یادشده بویژه پایه‌های آن در عمل مستهلک و فرسوده شده و هر لحظه امکان فرونشست آن وجود دارد، احتمال بروز حادثه غیرقابل پیش بینی و ریزش آن دور از انتظار نیست.

برای جلوگیری از آسیب‌ها و حوادث دلخراش به هموطنان و شهروندان گناوه‌ای، باید هرچه سریع‌تر مسؤولان  مربوطه چاره اندیشی کنند و ساخت پل جدید را شروع کنند.

همچنین این پل یکی از راه‌های دسترسی مردم شهرستان به  آرامگاه مرحوم سید رضا و قبرستان جدید گناوه است که در روزهای آخر هفته دارای حجم ترافیکی بسیار شدیدی می‌شود و به علت عرض کم ،  تردد دو وسیله نقلیه به طور همزمان  بر روی آن امکان ندارد.

وضعیت این پل به گونه ای است که احتمال فرونشست آن بعید نیست و حتی در هفته گذشته  حفر گودال روی  آن  محور کمربندی در فضای مجازی انتشار یافت و بلافاصله توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای ترمیم شد اما چنین وضعیتی  نشان دهنده  خطرناک بودن  این نقطه پرتردد است و زنگ خطر بروز حوادث دلخراش را به صدا در آورده است.

این پل  روی "دره گپ" یکی از خطرناک ترین رود های فصلی احداث شده است و  در فصل زمستان با طغیان رودخانه های بالادست، بیشتر مواقع دچار آبگرفتکی می شود و مسیر خودروها را مسدود می کند.

اگرچه این پل  گهگاهی بهسازی می‌شود اما به دلیل غیراستاندارد بودن ، این شیوه  دیگر پاسخگو نیست.

                                                                                                                                                             پل فرسوده کمربندی گناوه غیرایمن وخطرآفرین است

ساخت پل استاندارد و مناسب  یکی از خواسته‌های دیرینه مردم این منطقه است و امیدوارند مسئولان مربوطه تا دیر نشده و  حوادث مرگباری در این نقطه صورت نگرفته، چاره اندیشی کنند.

فرمانده پلیس راه گناوه گفت: پل فلزی کمربندی قدیم این بندر فرسوده شده و وضعیت خطرناکی دارد و به یک نقطه حاثه خیز درآمده است.

سرهنگ اسدالله توللی افزود: این پل در فصل زمستان و  زمان وقوع سیل دچار آبگرفتگی شدید می‌شود و در صورت تکرار،  احتمال ریزش پایه‌های آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: در وهله اول این پل باید بازسازی شود و در وهله دوم باید یک پل جدید که  نیاز به اعتبار بالایی دارد، احداث شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناوه گفت:  محور کمربندی قدیم گناوه حدفاصل میدان بسیج تا سه راهی والف که در حوزه راهداری است در سال گذشته برای افزایش ایمنی، تعریض شد و  پس از آن عملیات خط کشی و نصب علائم ایمنی نیز صورت پذیرفت.

سید ابوالحسن علوی افزود : پل فلزی سید رضا نیز با توجه به قدمت بالای ساخت آن که توسط شرکت نفت انجام گرفته به علت فرسودگی بویژه در قسمت دال بتنی پل برخی مواقع دچار نشست و ناهمواری در سطح آن می‌شود که این موضوع مستمر  توسط اکیپ راهداری شهرستان رفع نقص می‌شود.

وی اظهارداشت:  باتوجه به وضعیت کنونی پل، ماشین‌های با بار ترافیکی سنگین از پایین و کنار گذر آن عبور می‌کنند و ماموران این اداره در منطقه برای نظارت حضور می‌یابند.

علوی گفت: این اداره در حد امکانات شهرستان، اقدام به بهسازی و اصلاح آن کرده و در این زمینه گرفتن پیمانکار  برای ترمیم دال آن را در دستور کار قرار داده است که بزودی اجرایی می‌شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گناوه گفت: کار مطالعاتی احداث پل جدید در دست اجرا است که  پس از برآوردمالی در صورت تامین و تخصیص اعتبار اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: برای احداث پل جدید به بیش از ۲۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز است.

شهرستان گناوه از نقاط گردشگرپذیر و تجاری استان بوشهر و در مسیر محورهای مهم ارتباطی کشور قرار دارد.

این شهرستان از سمت شمال به شهرستان دیلم در همسایگی استان خوزستان، غرب به دریا، جنوب به مرکز استان بوشهر و فارس و شرق به استان کهگیلویه و بویراحمد متصل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار