مدیرکل محیط زیست بوشهر:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: غفلت از فاضلاب و پساب‌های شهری در این استان، این منبع آبی بالقوه را به تهدیدی جدی برای دریا تبدیل کرده است و ورود فاضلاب خام به خلیج فارس سال‌ها است که به تنوع زیستی ارزشمند آن آسیب وارد می‌کند.
کد خبر: ۹۷۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰ 14 July 2021

فرهاد قلی‌نژاد روز چهارشنبه دراین خصوص  بیان کرد: در زمان حاضر از مجموع شهرهای هشت شهرستان ساحلی استان تنها سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم دارای سیستم تصفیه فاضلاب‌های شهری هستند.

وی با بیان اینکه در سایر شهرها حجم بالایی از فاضلاب خام به دریا وارد می‌شود، افزود: در سه شهر نام برده نیز شمار تصفیه خانه‌ها ناکافی و ناقص یا پساب‌های آنها غیر استاندارد است که نیاز به تکمیل و ارتقای سیستم دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: امروز ورود فاضلاب‌های شهری به همراه پسماندها از چالش‌های بزرگ حفاظت از محیط دریایی استان بوشهر است و آزمایش‌ها نشان داده است که در مواردی که برای ورود آب‌های سطحی در بندر بوشهر به دریا پیش‌بینی شده است با پساب‌های خام شهری و پسماندها همراه می‌شود.

قلی‌نژاد ادامه داد: غفلت از فرصت بزرگ و ارزشمند تصفیه فاضلاب‌های شهری برای استان بوشهر آن را به تهدیدی تبدیل کرده است که مقابله هر چه سریعتر با آن الزامی است و راهکار آن توسعه و احداث تصفیه‌خانه‌هایی است که می‌تواند حجم بالایی از نیاز آبی استان را تامین کند.

وی گفت: امروز صنایع استان بوشهر که برای فعالیت نیاز به آب دارند، مجبور به استفاده از ظرفیت آب شیرین‌کن‌هایی هستند که با هزینه گزاف تامین می‌شود و هم دولت (با پرداخت یارانه) و هم تولید کننده در خرید آب گران قیمت متضرر می‌شوند.

قلی‌نژاد افزود: تامین بخش بالایی از آب مورد نیاز استان بوشهر در بخش کشاورزی و شست وشوی محیط و فضای سبز شهری با استفاده از این ظرفیت راهی بسیار به صرفه‌تر و کم هزینه‌تر از احداث و توسعه ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اذعان کرد: علاوه بر هزینه بالای احداث، آب‌شیرین‌کن‌ها دارای شورآبه‌هایی هستند که خود بر دریا و محیط زیست آن اثر گذار است و لازم است در احداث آب شیرین‌کن‌ها به محل احداث و اثرات مخربی که بر دریا دارد، توجه بیشتری شود.

وی بیان کرد: اداره کل محیط زیست در این زمینه پیگیری‌ها و مکاتبه‌های بسیاری داشته، جلسات تخصصی هم‌اندیشی برگزار کرده و کارگروه فاضلاب تشکیل شده است اما روند بهبود این شرایط بسیار کند است.

قلی‌نژاد گفت: شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تامین نشدن اعتبار لازم برای پیشرفت و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را به عنوان دلیل کندی و توقف این مهم اعلام کرده است اما لازم است در این زمینه خسارت‌های وارد شده به تنوع زیستی و آبزیان محاسبه شود و اداره کل محیط زیست استان بوشهر این بررسی و محاسبه را در سال ۱۴۰۰ انجام می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: علاوه بر این ورود آلودگی‌های ناشی از حوادث و حمل و نقل نفتی از دیگر تهدیدهای بزرگ خلیج فارس است که زیست بوم و اشتغال این منطقه را تهدید می‌کند.

وی‌ با اشاره به تعهدات کشورهای حوزه خلیج فارس در قالب کنوانسیون کویت افزود: این کشورها متهعد شده‌اند فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی خود به گونه‌ای تنظیم کنند که آلودگی محیط زیست دریایی رخ ندهد اما امروز پر کردن خوریات و جزیره سازی آسیب‌های بسیاری به خلیج فارس وارد کرده است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار