مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید براینکه باید کشت محصولاتی چون چغندرقند و کلزا که نیاز آبی در مهر و آبان دارند محدود شود گفت: برای اینکه در پاییز با مشکل کمبود آب مواجه نشویم باید کشت این محصولات در خوزستان محدود شود.
کد خبر: ۹۹۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶ 10 September 2021

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید براینکه باید کشت محصولاتی چون چغندرقند و کلزا که نیاز آبی در مهر و آبان دارند محدود شود گفت: برای اینکه در پاییز با مشکل کمبود آب مواجه نشویم باید کشت این محصولات در خوزستان محدود شود.

 فرهاد ایزدجو در نشست قرارگاه سه گانه آب و فاضلاب، مسکن و محرومیت زدایی خوزستان که با حضور وزیر کشور در محل استانداری خوزستان برگزار شد با تشریح وضعیت استان خوزستان از نظر خشکسالی و محدودیت منابع آب مخازن سدهای این استان اظهار داشت: در وضعیت کم آبی و خشکسالی ، با تخلیه زیاد ، حداکثر فشار به مخازن سدهای خوزستان وارد شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: برای اینکه در پاییز امسال با مشکل کم آبی مواجه نشویم باید با اتخاذ تمهیدات خاص مانند بیمه محصولات و پرداخت خسارت به کشاورزان کشت محصولاتی چون چغندر قند و کلزا را در این استان محدود کرد.

وی با بیان اینکه منابع آب در خوزستان برای ۲ دوره شهریور تا آبان و آبان تا اردیبهشت ۱۴۰۱ تقسیم شده است تصریح کرد: در بازه زمانی شهریور تا آبان امسال اگر کشت پاییزه به خصوص چغندر و کلزا انجام شود در حوضه رودخانه کارون ۳۱۸ میلیون مترمکعب و در رودخانه دز ۴۵۷ میلیون مترمکعب با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه کشت گندم در آذرماه وابسته به بارش های پاییزی است تاکید کرد: این در حالی است باتوجه به پیش بینی سازمان هواشناسی میزان بارش در پاییز امسال کمتر از نرمال بوده و با تاخیر آغاز می شود.

وی بیان کرد: حجم آب موجود در مخازن سدهای خوزستان در مقایسه با سال گذشته ۷۴ درصد کاهش دارد لذا باید برای کشت محصولات در این استان تمهیدات خاصی اتخاذ شود.

ایزدجو به وضعیت آب حوضه کرخه اشاره کرد و گفت: مطابق با برنامه دبی سد کرخه برای ماه های آینده باید ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه باشد اما اکنون به دلیل افزایش برداشت آب از سوی کشاورزان در یک هفته اخیر ، دبی این رودخانه به ۱۱۵ مترمکعب برثانیه افزایش یافته است ضمن اینکه بخش انتهایی رودخانه کرخه خشک شده است.

وی در پایان تاکید کرد: با این وضعیت منابع آب باید برنامه ای از سوی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای محدودیت کشت برخی محصولات در این استان اتخاذ شود.

خوزستان در سال جاری به علت بارش های کم با خشکسالی شدید مواجه شده است.

کمبود آب ناشی از خشکسالی کشت محصولات را در این استان با مشکل مواجه کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار