تیرماه امسال بود که آیت‌الله رئیسی، سامانه‌ای را برای مشارکت مردم در انتخاب مدیران دولت سیزدهم معرفی کرد، اقدامی که خوب اما ناتمام است.
کد خبر: ۹۹۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶ 12 September 2021

تیرماه امسال بود که آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب، سامانه‌ای را با عنوان «یاران رئیسی» برای مشارکت مردم در انتخاب اعضاء و مدیران دولت سیزدهم معرفی کرد. این اقدام باعث شد فصل تازه‌ای از مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های دولت شکل بگیرد.

بعد از روی کار آمدن دولت جدید و انتخاب کابینه، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب استانداران کشور شدت گرفته و تب سیاسی کشور به این سمت رفته است.

اگرچه وزیر کشور اعلام کرده که جوانگرایی در انتخاب مدیران یک اصل است و به‌زودی انتخاب می‌شوند، اما اکنون فضای مجازی متأثر از فضای سیاسی به وجود آمده، پر از گمانه‌زنی برای انتخاب استانداران و مدیران، کار را برای دولت سخت کرده است.

هر روز یک نفر استاندار می‌شود!

نبود ساز وکار مشخص و شفاف دولت‌ها برای انتخاب مدیران باعث شده که عده ای از همین فضا استفاده کنند و با اطلاعات غلط، رایزنی‌ برای تصدی مسؤولیت افراد مورد نظر خود را هموار کنند؛ افرادی که به بهانه‌ها و ترفندهای مختلف خود را عرضه کرده و در معرض دید دولت قرار می دهند!

فضای مجازی پر است از افرادی که روزانه بعنوان گزینه استانداری معرفی می شوند تا همین موضوع بهانه و فشاری برای گرفتن مدیرکلی در آینده باشد؛ حجم این گمانه زنی ها تا به حدی رسیده که عده‌ای شبانه پیام تبریک برای انتخاب استاندار مدنظر خود می‌فرستند و عده‌ای دیگر مردم را به جلسه معارفه استاندار خودشان دعوت می‌کنند! استفاده از ترفندهایی نظیر حمایت اقشار مختلف مردم هم از عملیات روانی هایی است که این روزها در فضای مجازی بیننده زیادی دارد!

مردم را تصمیم گیری ها شریک کنید

طبیعی است که دولت ها تصمیم گیرنده نهایی برای انتخاب مدیران هستند اما دولت بهتر است همان گونه که مردم را در معرفی مدیران شریک کرده، همواره تا نتیجه نهایی، مردم را در جریان فرایندهای انتخاب مدیران قرار دهد.

سامانه معرفی مدیران بهانه ای شده که دولت قبل از انتصاب مدیر ارشد استان، گزینه های نهایی و شاخصه های انتخاب افراد را برای مردم اعلام کند تا مردم در تصمیم گیری های دولت شریک شوند.

دولت اولین قدم را محکم برداشته اما پازل انتخاب مدیران با مشارکت مردم، زمانی کامل می‌شود که مردم در انتخاب مدیران حضوری مؤثر داشته باشند.

یک پیشنهاد:

دولت می‌تواند با استفاده از ظرفیت صداوسیمای استانی، شرایطی را فراهم نماید تا افرادی که شاخص‌های لازم را برای استانداری دارند نسبت به معرفی خود، سابقه و برنامه هایشان برای این مسؤولیت با مردم گفتگو نمایند.این اقدام چند فایده به همراه دارد:

۱. وزن افراد مشخص می شود و دولت با نظارت مردمی از بین این افراد شایسته ترین را انتخاب میکند.

۲- دولت از زیر بار فشارهای سیاسی برخی جریان ها و یا افراد خارج میشود و با فراغ بال به انتخاب میپردازد.

۳- فرد انتخاب شده مورد نظارت مردمی قرار می‌گیرد و باید نسبت به برنامه‌های ارائه شده خود برای تصدی این مسؤولیت در طول زمان پاسخگو باشد و این باعث تقویت حضور و نظارت مردم، در دولت مردمی می شود.

هرچند که تازه ابتدای کار دولت است اما چه خوب است که دولت، مردم را در تصمیمات خود شریک کند و با اعلام گزینه‌های تصدی مسئولیت، فضایی شفاف را برای کارآمدی و ارائه برنامه مدیران آینده مهیا سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار