به هر تقدیر ناگزیریم در این برهه در یک همسویی نا خواسته با نگاه‌های سنتی ،آنچه را طلب کنیم که خواست بخش قابل توجه افکار عمومی است، یعنی اهتمام به ظرفیت های با تجربه و توانمند استان ایلام برای مدیریت منابع خود !
کد خبر: ۹۹۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸ 14 September 2021

تابناک ایلام ،علی اصغر اسدی ::این روزها ‌که کشتی مدیریت کشور با تعیین وزرا به ساحل آرامش رسیده است ،اما تلاطم موج ناشی از تغییرات مدیریتی و بگو ومگو ها بر سر انتصاب مدیران میانی کشور یعنی استانداران همچنان فضای مجازی و حقیقی استان ها را در نوردیده و بازار شایعات و گمانه زنی بر سر انتصاب استانداران حسابی داغ است.

براساس یک مدل سیاسی، رایج است که با تغییر هرم سیاسی و اجرایی کشور انتظار فعالین سیاسی و کنشگران همسو با دولت مستقر ،انتصاب مدیری از سنخ و جنس دولت مستقر در راس مدیریت اجرایی استان ها ست که باید محقق شود ،انتظاری به حق که می تواند سیاست ها برای تحقق برنامه های دولت را هم کاسه نماید. 

 استان ایلام نیز نه تنها نمی تواند از روند تغییرات مدیریتی در سطح کلان جدا باشد ،اما همواره این روند به شکل خیره کننده ای تند وتیز تر از سایر نقاط نمود داشته و البته به دلیل تاثیر پذیری از گزاره های قومی و طایفه ای ،اجماع بر سر تعیین مدیر ارشد استان همواره کار آسانی نبوده است. 

اگر چه از روزهای آغازین اعلام پیروزی دولت سید ابراهیم رئیسی، همواره حضور نام هاي آشنا و ناآشنایی برای تصدی مدیریت ارشد استان را در سطح فضای مجازی و رسانه ای شاهد بوده ایم، اما در حقیقت بیشتر این حضور ها یا از گمانه زنی ها ی رسانه ای نشات گرفته یا اهدافی از جنس تخریب چهره ها و احیانا پوششی برای عدم درز نام چهره های دیگر در آن مستتر بوده است .

از این‌رو هر روز رونمایی از چهره‌های متعددی برای استانداری ایلام در سطح رسانه ها و فضای مجازی شاهد هستیم، چهر هایی که تاکنون تایید یا رد مراجع رسمی را در پشت خود نداشته اند .

باوجود اینکه بر این باوریم که استان پر ظرفیت اما محروم استان ،فرصت آزمون و خطا و قرار گرفتن در مسیر حاشیه های آسیب زایی از جنس نگاه‌های طایفه ای و دیدگاه‌های در تباین با توسعه را دارا نیست ،اما چه کنیم که نگاه‌ها به مقوله مدیریت در استان، کماکان بر محور بومی گرایی متمرکز است .

و باز بر این اعتقاد خود پای می فشاریم که راه برون رفت از شرایط جاری از دالان حذف نگاه‌های متعصبانه به مقوله مدیریت می گذرد ،اگر ما بپذیریم که مدیریت تاثیرگذارترین رکن توسعه است وبا حذف نگاه سنتی می توان مدیریت توسعه گرا را بر روی ریل تاثیر گذاری قرار داد، آنوقت برایمان فرقی نخواهد داشت که این رل در دست چه فرد توانمندی قرار گیرد؛خواه این دستان توانمند از آستین ظرفیت های استانی بیرون آید ،خواه غیر ایلامی!

به هر تقدیر ناگزیریم در این برهه در یک همسویی نا خواسته با نگاه‌های سنتی ،آنچه را طلب کنیم که خواست بخش قابل توجه افکار عمومی است، یعنی اهتمام به ظرفیت های با تجربه و توانمند استان ایلام برای مدیریت منابع خود !

با این وجود اگر بخش های تاثیر گذار استان از ائتلاف گرفته تا سیاسیون و نمایندگان و رسانه ها نتوانند بر سر گزینش گزینه ای واحد به اجماع رسند ،باید این حق را به وزارت کشور داد تا در راستای جلوگیری از وقت سوزی، راسا به این گزینش دست زنند ، البته گزینش مدیری توانمند که از حیث مولفه های مدیریتی یک سر و گردن از ظرفیت های استانی بالاتر باشد .

واما آنچه که شنیده ها حکایت دارد 

وزارت کشور سه یا چهار گزینه بومی استان را برای بررسی و رسیدن به یک گزینه نهایی به نمایندگان استان احاله نموده اند.

اما نمایندگان استان بدلیل بی توجهی وزارت کشور به نظر آنان برای شناسایی این گزینه ها ،به روند جاری معرفی گزینه ها معترضند .

بااین حال باید گفت در بین گزینه های معرفی شده شانس آقای "شریفی راد" از دیگر گزینه ها بیشتر است، اما تاکنون با وجود حمایت نماینده ولی فقیه در استان از ایشان، اما اجماع لازم برای تایید گزینه بومی حاصل نشده است. 

هر چند برخی سفر اربعینی وزیر کشور در روز پنجشنبه همین هفته را گامی برای ایجاد اجماع بر سر تعیین گزینه بومی برای استانداری ایلام قلمداد می کنند ،اما نگاه نمایندگان به انتصاب مدیریت ارشد استان بر خلاف دیدگاه وزیر کشور، بر انتصاب استاندار غیربومی معطوف است ،گزینه ای از استان همدان که این روزها نام وی بارها بر صفحات فضای مجازی نقش بسته است.

حال باید منتظر ماند و دید اختلاف دیدگاه بر سر انتصاب استاندار از سوی نهادهای قدرت در استان فروکش کرده و در یکی دو هفته اخیر رل مدیریت استان در دستان یک ایلامی قرار می گیرد یا اینکه با چربش نظر نمایندگان، پرنده شانس بر دوش گزینه غیر بومی مدنظر وکلای مردم استان می نشیند !

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار