آب گوجه فرنگی، موجب زیبایی، جوانی، تناسب اندام و ده‌ها گزینه دیگر سلامتی می‌شود.
کد خبر: ۹۹۴۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳ 16 September 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: آب گوجه فرنگی، سرشار از خاصیت و فایده است. افرادی که به سلامتی و زیبایی خود اهمیت می‌دهند، حتما با دانستن خواص و فواید آب گوجه فرنگی، مصرف آن را در برنامه غذایی خود می‌گنجانند.

 

آب گوجه فرنگی، موجب زیبایی، جوانی، تناسب اندام و ده‌ها گزینه دیگر سلامتی می‌شود.

مصرف روزانه گوجه فرنگی، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت می‌شود. گوجه فرنگی دارای آنتی اکسیدان زیاد است که با انواع سرطان‌ مبارزه می‌کند. کارشناسان تغذیه و سلامت در یک مطالعه جدید، گفته‌اند که جهت رفع خستگی و تأمین دوباره انرژی بدن پس از انجام تمرینات ورزشی، مصرف آب گوجه فرنگی، بهتر و مؤثرتر از نوشابه‌های انرژی‌زا است.

گوجه فرنگی، حاوی مواد شیمیایی حیاتی است که این مواد به بهبود عضلات و رفع خستگی آن‌ها و نیز بازگرداندن سطح قند خون به وضعیت عادی پس از انجام تمرینات ورزشی و کشیدگی ماهیچه‌ها و عروق کمک می‌کنند.

بسیاری از ما در زمان گلو درد، از محلول آب‌ نمک استفاده می‌کنیم. تجربیات جدید نشان داده‌اند که استفاده از آب گوجه فرنگی و قرقره کردن آن نیز جهت کاهش درد، مفید است.

فواید بی‌نظیر آب گوجه فرنگی

کارشناسان تعدادی از انستیتو‌های سلامت در یونان، آزمایشاتی را روی ۱۵ ورزشکار در یک دوره دو ماهه انجام دادند. ۹ تن از این ورزشکاران پس از ورزش، آب گوجه فرنگی نوشیدند و شش تن دیگر نیز از نوشابه‌های انرژی‌زای ورزشی استفاده کردند.

نتیجه بررسی‌ها نشان داد، در گروهی که پس از انجام تمرینات از آب گوجه فرنگی استفاده کردند، سریع‌تر تنش و فشار عضلانی بهبود پیدا کرد و همچنین، سطح قند خون آنها زودتر به حالت طبیعی بازگشت.

کرومیم، نوعی ماده معدنی در گوجه فرنگی، میزان قند خون را کنترل می‌کند و مصرف آن در بیماران دیابتی، مفید است.

خواص آب گوجه فرنگی در بینایی

ویتامین A موجود در آب گوجه فرنگی، قدرت بینایی را تقویت می‌کند و مانع شب‌کوری می‌شود. ویتامین B و پتاسیم موجود در این گوجه، کاهش‌دهنده فشار خون و کلسترول هستند و در نتیجه، مانع حمله‌ قلبی، گرمازدگی و دیگر ناراحتی‌های خطرناک قلبی و عروقی می‌شوند.

خواص آب گوجه فرنگی در مو

آب گوجه فرنگی، علاوه بر تقویت و درخشندگی مو، در استخوان، پوست و دندان نیز مفید است.

خواص آب گوجه فرنگی در استخوان

محققان معتقدند که نوشیدن ۲ لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان‌ها را تقویت و از پوکی استخوان، پیشگیری می‌کند.

جهت انجام این پژوهش که در دانشگاه تورنتوی کانادا انجام شد، ۶۰ زن یائسه ۵۰ تا ۶۰ ساله انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن را به مدت یک ماه به‌طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند.

پس از این دوره، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از برنامه غذایی، موجب افزایش ماده‌ای به نام n- تلوپپتید در خون می‌شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون یا ادرار بالا می‌رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد.

پیشگیری از بروز عفونت مجرای ادراری

آب گوجه فرنگی از بروز عفونت مجرای ادراری، پیشگیری می‌کند، مانع بروز یبوست و اسهال می‌شود، سموم را از بدن دفع می‌کند و مصرف منظم گوجه فرنگی، سنگ صفرا را از بین می‌برد.

جهت تسکین درد‌های آرتریتاگر از آرتریت در دست‌ها یا هر کدام از مفاصل بدن که رنج می‌برید، به آب گوجه فرنگی اعتماد کنید. این نوشیدنی، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که قدرت تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ را دارد. در نتیجه، بدن شما در برابر التهاب‌ها و مشکلات مربوط به آرتریت، قوی می‌شود.

یادتان باشد که باید خود دست به کار شوید و نوشیدنی خانگی را تهیه کنید. فقط در این صورت است که می‌توانید از خواص طبیعی آن بهره‌مند شوید، زیرا نوشیدنی‌های آماده، حاوی مواد نگهدارنده و قند افزوده هستند که موجب بروز التهاب در بدن می‌شوند. توصیه می‌شود از گوجه فرنگی‌ ارگانیک و کاملاً رسیده، استفاده کنید.

خواص آب گوجه فرنگی در پوست صورت

جهت نشاط و طراوت پوست، گوجه فرنگی له شده را به مدت ۱۰ دقیقه روی آن قرار دهید. بسیاری افراد در دنیا پوست صورت خود را روزی دو مرتبه و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه با آب و گوشتابه گوجه فرنگی می‌پوشانند و این به آنها کمک می‌کند که چربی سطح پوست خود را کاهش دهند.

اگر دارای پوست حساسی هستید که مرتب جوش می‌زند، سعی کنید بدن خود را با آب گوجه فرنگی شستشو دهید. این عمل، شادابی پوست شما را تضمین می‌کند. آب گوجه فرنگی از پوست در برابر اشعه‌ ماورای بنفش، محافظت می‌کند.

اگر بدن شما بوی بدی دارد و نمی‌توانید آن را از بین ببرید، سعی کنید با شستشوی بدن با آب گوجه فرنگی، این بو را از بین ببرید. در برخی کشور‌ها، از آب گوجه فرنگی جهت از بین بردن بوی بدن سگ نیز استفاده می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده گوجه فرنگی، تأثیر مثبتی در نابودی بوی بد دارند.

جلوگیری از سرطان پروستات

گوجه فرنگی، منبع غنی فیبر و مواد مفیدی است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان سینه

مقاله‌ منتشر شده در مجله‌ مرکز مبارزه با سرطان، نوشته است که گوجه فرنگی و آب آن، به‌دلیل داشتن ماده‌ای به نام کاروتنویدز، زنان را از ابتلا به سرطان پستان، محافظت می‌کند.

لاغری

آب گوجه فرنگی، یک آب‌میوه لاغرکننده است و یک ماده‌ غذایی چربی‌سوز به حساب می‌آید. بر اساس نتیجه مطالعات دانشگاه بوستون، مصرف گوجه فرنگی و آب آن، تا ۳۰ درصد احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

آب گوجه فرنگی، سوخت چربی‌ها در بدن را سرعت می‌بخشد و یکی از گزینه‌های مناسب تغذیه‌ای در تناسب اندام و نابودی چربی‌های اضافی است.

روش آب گوجه فرنگی گرفتن

گوجه فرنگی‌ را بشویید و پاک کنید تا میکروب آن‌ از بین برود. سپس، آن را به چند تکه تقسیم کنید و این تکه‌ها را در یک قابلمه بیاندازید و آن‌ها را با قاشق فشار دهید تا آب گوجه فرنگی خارج شود. در صورت لزوم می‌توانید مقداری آب کم نیز به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید محتویات داخل قابلمه به‌ خوبی در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشند و گوجه‌ها نرم شوند.

مواد افزدونی مانند شکر، نمک و فلفل را می‌توانید که اضافه کنید و حتما با چشیدن آن، حواس شما به مقدار افزودنی‌ها باشد. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید که سرد شود و سپس، آب گوجه فرنگی را از یک پارچه نازک رد کنید تا دانه و تکه‌های سفت آن، گرفته شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار