مدیر کل پشتیبانی امور دام استان فارس از خرید حدود ۸ هزار راس دام مازاد عشایر در راستای حمایت از جامعه عشایری استان خبر داد.
کد خبر: ۹۹۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸ 16 September 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: رهام رحمانی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس با اشاره به اینکه حدود ۸ هزار راس دام از عشایر فارس خریداری شده است، اظهار کرد: به دلیل کاهش نزولات آسمانی و کمیاب شدن علوفه برای دامداران عشایری عملیات خرید حمایتی با همکاری اداره کل، اتحادیه و شرکت‌های تعاونی عشایری استان، اداره کل دامپزشکی و سازمان جهاد کشاورزی انجام شد.

او افزود: براساس دستورالعمل‌های خرید حمایتی دام مازاد عشایری، طرح خشکسالی خرید دام به عنوان اولین استان در کشور از تاریخ ۱۹ خردادماه شروع و تا امروز ادامه داشت.

رحمانی ادامه داد: بهای ۴۷۴۹ رأس دام خریداری شده از عشایر تا تاریخ ۳۱ مرداد ماه پرداخت شده است و بهای بقیه دام‌های خریداری شده پس از طی کردن مراحل ثبت اسناد مالی در سامانه‌های مربوطه طی روز‌های آینده پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به ازای هر کیلو دام زنده، ۳ کیلو جو با قیمت مصوب دولتی نیز به عشایر داده می‌شود، بیان کرد: تخصیص مقدار ۵۵۱۴۳۹ کیلوگرم نهاده جو مربوط به دام‌های خریداری شده تا مورخه ۳۱ مرداد ماه در سامانه بازارگاه بارگذاری گردیده و از هفته‌ی آینده به بهره برداران عشایری تحویل داده می‌شود و سهمیه جو بقیه دام‌های خریداری شده پس از طی کردن مراحل اداری تحویل داده می‌شود.

او ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های ارسالی قیمت هر کیلوگرم از دام‌های زنده خریداری شده برای دام‌های ترکیبی (بره نر، بره ماده، بز و بزغاله نر، میش، قوچ، بزغاله ماده، بز ماده) و با درصد‌های مشخص به طور متوسط ۴۵ هزار تومان بوده است و همین مبلغ نیز به عشایری که دام را به صورت ترکیبی تحویل داده اند پرداخت شده است.

او بیان کرد: با توجه به اینکه در استان بهره‌برداران عشایری تمایلی به تحویل دام به صورت ترکیبی نداشتند، پس از پیگیری‌های انجام شده و براساس نظر اداره کل امور عشایر استان از اوایل مرداد فقط میش و بز‌های حذفی از عشایر استان خریداری شد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس گفت: براساس دستورالمعل‌های کشوری و با توجه به شرایط بازار و وضعیت دام‌های تحویلی کمیته قیمت‌گذاری استانی خرید دام عشایر، قیمت خرید هر کیلوگرم دام را مشخص می‌کرد و در استان با توجه به وضعیت دام‌های تحویلی در مقطعی قیمت هر کیلوگرم دام زنده عشایری ۲۸ هزار تومان تعیین شد و این در حالی بود که قیمت بازار آزاد برای این نوع از دام‌ها بسیار کمتر از قیمت اعلام شده توسط این کمیته در استان بود. در ادامه با اصلاح وضعیت دام‌های تحویلی قیمت هر کیلوگرم دام زنده تحویلی به ۳۱ هزار تومان افزایش یافت.

او با بیان اینکه زیرساخت‌هایی، چون کشتارگاه صنعتی مناسب برای خرید بیشتر در استان و سایر شهرستان‌های استان فراهم نبود، یادآور شد: خرید در استان در دو کشتارگاه صنعتی شیراز و مرودشت انجام شد.

رحمانی در پاسخ به این سوال که چرا دام روستاییان به صورت تضمینی از آنان خریداری نشد، بیان کرد: علی رغم اینکه قیمت بازار آزاد پایین بود و روستائیان مراجعات بسیاری برای تحویل دام داشتند، بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، خرید دام فقط برای بهره‌برداران عشایری بود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام در پایان اظهار داشت: علی‌رغم برخی مشکلات ساختاری برنامه خرید حمایتی دام مازاد جامعه عشایری برای یک دوره‌ی تقریبا سه ماهه در استان انجام شد و توانست در جهت تثبیت قیمت دام و گوشت قرمز مفید و مؤثر واقع شود و امید است که این خدمت مورد قبول جامعه زحمتکش عشایری قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار