مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت: دو هزار و ۴۳ موقوفه در این استان وجود دارد که ۴۹۳ موقوفه منفعتی است.
کد خبر: ۹۹۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ 04 October 2021

به گزارش تابناک بوشهر، امروز آغاز دهه وقف است و اولین روز به نام "وقف، رسانه و واقفان خیراندیش" نام گذاری شده روزی که در استان بوشهر به نام واقفینی بزرگی، چون علامه آل عصفور، قوام، بریمی و مظفری مزین شده که جامعه‌ای عاری از فقر را می‌پسندیدند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با اشاره به اینکه این استان به عنوان دارالمومنین شناخته شده و با توجه به وسعت جغرافیایی، موقوفات زیادی را در دل خود جا داده است، افزود: در استان بوشهر ۴۹۳ موقوفه منفعتی دارای درآمد و ۲ هزار و ۵۵۰ رقبه یعنی موقوفات انتفاعی شامل مسجد، حسینیه و تکایا داریم.

حجت الاسلام محمدرضا اسماعیل پور عنوان کرد: از نیات اجتماعی در شرایط کرونایی، اداره کل اوقاف افزون بر ۵۰ هزار بسته معیشتی به ارزش ۶ میلیارد تومان بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا توزیع کرده و در کنار آن اهداء کارت هدیه و کمک به بیمارستان‌ها و بیماران از درآمد موقوفات نیز از جمله دیگر موارد بوده است.

وی بیان کرد: از یک سال گذشته تا کنون نزدیک به ۱۶۰ هکتار از موقوفات که توسط افراد یا گروه‌هایی تصاحب شده بود به سازمان اوقاف بازگشت، همچنین در همین مدت بیش از ۱۰۲ سند مالکیت موقوفات دریافت و ۳۹ سند با همکاری اداره کل ثبت و اسناد استان به تک برگ تبدیل شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه بوشهر عنوان کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین موقوفه در مرکز شهر بوشهر مربوط به مرحوم آل عصفور با هزار و ۸۵۰ رقبه است و پس از آن موقوفه‌های مرحوم مظفری، زائر حسین ریزی ومرحوم سلبعلی در شهرستان جم و مرحوم حاجیه آمنه در کنگان از بزرگترین موقوفه‌ها در استان است.

وی بیان کرد: در استان بوشهر موقوفات قرآنی مانند موقوفه قوام داریم که بخشی از درآمدش صرف ترویج قرآن و هزینه مسابقات قرآنی می‌شود که در همین زمینه امسال بیش از ۱۱۰ میلیون تومان از محل این موقوفات صرف هزینه برگزاری مسابقات قرآنی شد.

حجت الاسلام اسماعیل پور با اشاره به اینکه در استان بوشهر ۱۵۵ امامزاده، ۱۲۴ آرامگاه و ۳۹۱ قدمگاه داریم گفت: از سال گذشته تا کنون ۲۵ وقف جدید داشته ایم که ۱۸ وقف انتفاعی و ۷ وقف منفعتی بوده است و به تازگی براساس فتوای مقام معظم رهبری وقف پول هم خواهی داشت.

وی ادامه داد: در وقف پول، واقف یک سپرده گذاری و سرمایه گذاری انجام می‌دهد و از محل درآمد آن نیت خود را اجرا می‌کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر عنوان کرد: وقف مشارکتی نیز نوع دیگری از وقف است که تعدادی از افراد با مشارکت هم ملک یا چیزی دیگری را وقف کرده و مسئولیت اجرای آن را خود به عهده می‌گیرند و لازم نیست موقوفه تحویل اداره اوقاف شود، زیرا اداره کل اوقاف مسئولیت اجرای نیات و مدیریت موقوفات فاقد متولی را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار