مجتبی محمودی

ضرورتهای بازسازی فرهنگی

کد خبر: ۱۰۱۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸ 25 November 2021

تابناک رضوی: الفبای کار فرهنگی موثر در جامعه مبتنی بر تغییر رفتار افراد است و حتی هر تشکل و نهاد و سازمان فرهنگی به عقیده «هربرت سایمون» از گروهی از افراد تشکیل شده كه رفتار می كنند و بنابراین کنشمندی و تاثیرگذاری بر رفتار مردم می تواند از جمله ملاکهای سنجش نهادهای فرهنگی و رسانه ای باشد و برعکس اگر سالها نهادهای رسمی به نام فعالیت فرهنگی و رسانه دای، ادعایی دهان پرکن بدهند و با وجود شعارهای پرطمطراق در زمینه های مختلف فرهنگی تاثیری در اصلاح ناهنجاریها و کج کارکردها نداشته باشند یعنی بدون تردید نیازمند بازسازی فرهنگی و رسانه ای هستیم.

پس بازسازی فرهنگی و رسانه ای از مشاهده دقیق وضع موجود و دیدبانی فرهنگی با هدف آسیب شناسی اجتماعی آغاز می شود و ضرورت انقلاب در این عرصه زمانی عینی تر می شود که از پس این آسیب شناسی منصفانه پی به گسل عمیق میان وضع موجود و مطلوب ببریم و شاهد فراموشی شاخصه‌های انقلاب اسلامی در بستر جامعه و حتی در دل نهادها و تشکلهای فرهنگی و رسانه ها باشیم شاخص هایی مانند رسالتمندی، آرمان‌گرایی، تعالی جویی، كمال طلبی، تكلیف محوری، نشاط، پویایی و جوانی از همه مهمتر داشتن نگرش توحیدی به جریان زندگی و مسیر حركت جامعه که به تدریج رنگ باخته است.

در جامعه قرآنی قائم به قسط قطعا اولویت های جامعه را ولی مشخص می کند و اگر منویات ولایت مانند عدالت در جامعه و حکمت که متضمن سعادت بشر است، درصدر سپهر منظومه فکری برنامه ریزان فرهنگی کشور نباشد نتیجه آن دوری از ارزشها و رنگ باختن حکمت است که سعادت دنیوی و اخروی انسانها را توامان مدنظر دارد.
به طور نمونه "گام دوم انقلاب" و "جهاد تبیین" فقط با تکرار مکرر عین فرمایشات رهبری در رسانه ها و حتی تریبون مقدس نمازجمعه محقق نمی شود مادامیکه نماز جمعه ها مبتنی بر مسائل جامعه و پاسخگوی نیازهای مردم نباشد.

بروکراسی خشک و عقل ابزاری در نهادهای اقتصادی و مالی مانند بانکها که مجللترین ساختمانهای شهرها را ساخته و به جرم جریمه و دیرکرد اقساط خانمانسوز شده و کارخانه داران بسیاری را به خاک سیاه نشاندند و جان مردم را به لبشان رسانده و انقلاب خمینی(ره) را در دامنه فلاکت و فقر و فساد و تبعیض به ستوه آورده است.

نخبه پروی نیروهای تراز انقلاب اسلامی حلقه مفقوده برنامه ریزی تشکلهای فرهنگی و رسانه ای است و تنها بخشی از نیازهای آموزشی ما فارغ از ابعاد پرورشی و مهارتی افراد در برنامه ها مدنظر قرار می گیرد و این یك جانبه‌نگری به تولید و تکثیر انسانهایی تک بعدی با رویکرد کمی در مراکز علمی و دانشگاهها انجامیده است و نتیجه اش این شده که تقریبا هیچکدام از مدیران رسانه های اصلی کشور تحصیل کرده رشته ارتباطات و روزنامه نگاری نیستند و البته عمده فارغ التحصیلان و دانش آموخته های ارتباطات و رشته روزنامه نگاری در کشور توانمندی مدیریت و مهارتهای عملی کار در رسانه را ندارند!

شکاف دیجیتال که شامل فقر و فقدان تکنولوژی های نوین نزد اقشار زیادی از جامعه می شود و شکاف آگاهی که شامل نبود آموزش سواد رسانه ای برای عموم است از مهمترین بحران های عصر ارتباطات است.

مجتبی محمودی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار