اجرای طرح کاداستر گام مهم دولت برای ثبت مالکیت اراضی ملی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: اجرای طرح کاداستر با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک، اقدام مهم و موثر دولت برای ثبت مالکیت اراضی ملی در این استان محسوب می‌شود که طی سه ماه گذشته با جدیت پیگیری و اجرایی شده است.
کد خبر: ۱۰۱۴۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷ 07 December 2021
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: اجرای طرح کاداستر با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک، اقدام مهم و موثر دولت برای ثبت مالکیت اراضی ملی در این استان محسوب می‌شود که طی سه ماه گذشته با جدیت پیگیری و اجرایی شده است.

به گزارش تابناک همدان از ایرنا، «اسفندیار خزایی» روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر و تک برگی کردن اسناد اراضی ملی با به روز رسانی نقشه‌ها و استفاده از علوم نوین لازمه تثبیت مالکیت اراضی ملی است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر اراضی ملی در استان همدان به پایان رسیده است، افزود: برهمین اساس هشت هزار برگ سند برای ۶۹۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک تهیه و صادر شدشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: اجرای طرح کاداستر گامی موثر برای کاهش میزان تداخلات اراضی ملی و املاک شخصی و کم شدن میزان اختلافات با مردم، پیشگیری از وقوع پدیده زمین‌خواری، حفظ انفال و ثروت‌های عمومی و تأمین امنیت فردی و اجتماعی جامعه محسوب می‌شود.

خزایی، رفع و کاهش تداخلات اراضی ملی با املاک شخصی و جلوگیری از جعل اسناد را از دیگر اهداف طرح کاداستر برشمرد و افزود: واقعی سازی مساحت اراضی، شفافیت در اطلاعات، پاسخگویی دقیق به استعلامات و تسهیل سرمایه گذاری در اراضی ملی و دولتی از جمله مزایای صدور اسناد تک برگی است.

وی خاطر نشان کرد: طرح ملی کاداستر و صدور سند برای اراضی ملی با هدف افزایش بهره وری در سال ۸۹ مصوب و مقرر شد در مدت پنج سال این طرح به سرانجام برسد، اما به علت محدودیت‌هایی نظیر کمبود اعتبار، ضعف‌های زیر ساختی و نبود مشاور توانمند این موضوع مهم به خوبی اجرایی نشده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: به دنبال اجرای طرح کاداستر کار جانمایی نقشه در سامانه، تثبیت مالکیت، اصلاح هندسی و رفع انحرافات و تطبیق با تصاویر هوایی به صورت دقیق و کارشناسی انجام شده و هم اینک با استفاده از «جی. پی. اس» می‌توان به راحتی محدوده اراضی ملی را نشان داد.

خزایی افزود: با اجرای طرح کاداستر و قرار گرفتن نقشه‌ها در سامانه تحت مدیریت اداره کل ثبت اسناد در صورت مراجعه افراد، پاسخ استعلام‌ها به سهولت و در کوتاهترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

به گفته وی، بخشی از اراضی که تاکنون نسبت به کاداستر آن اقدامی نشده دارای تعارض منافع با سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها هستند که طبق دستور رییس سازمان جنگل‌ها باید در کمتر از ۲ سال این موضوع به نتیجه رسیده و تداخلات رفع شود.

وی با بیان اینکه تاکنون تداخلات ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان همدان رفع شده است، اظهار داشت: به طور حتم با اجرای طرح کاداستر و سند دار شدن اراضی ملی این تعارضات در چارچوب مقررات به حداقل ممکن می‌رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار