اعتراض معلول مینابی به برداشت بی رویه آب از دشت میناب با پوشیدن کفن و دفن خود+عکس

فعال‌ زیست محیطی مینابی در حرکتی با پوشیدن کفن و خوابیدن در یکی از فروچاله‌های دشت میناب اوج بحران را در این دشت نشان داد.
کد خبر: ۱۱۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰ 17 October 2015

به گزارش تابناک هرمزگان، عباس زائری که از معلولان و فعالان زیست‌محیطی شناخته شده در این شهرستان به شمار می‌رود، پیش از ظهر امروز در نشستی پیرامون دشت میناب، هدف از این اقدام را رساندن صدای "هل من ناصر" مردم میناب به گوش مسئولان ذکر کرد و گفت: با وجود این که مردم میناب به شیوه‌های مختلفی زنگ خطر بحران را به گوش مسئولان رسانده‌اند ولی گویا عزمی برای حل مشکل وجود ندارد.

زائری فجایع فعلی در دشت میناب و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان را ناشی از برداشت بی‌رویه آب از منابع زیر زمینی دانست و افزود: برداشت‌های غیر کارشناسانه از منابع آبی زیرزمینی میناب و انتقال آن به مرکز استان بیشترین ضربه به زندگی مردم میناب و طبیعت این منطقه وارد کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه تنها شش درصد از آب انتقالی از میناب برای مصرف شرب مردم بندرعباس است، افزود: مردم میناب با آب شرب بندرعباس هیچ مشکلی ندارند.

این معلول نخبه میناب اظهار داشت: متاسفانه حجم بالایی از آبی که از دشت میناب برداشت می‌شود در فضای سبز، صنایع غرب استان، ساخت و سازها و فروش به کشتی‌های خارجی مصرف می‌شود.

زائری افزود: باغات میناب خشک و نابود شده و هر روز تعداد زیادی از احشام مردم با سقوط به درون این فروچاله‌ها تلف می‌شوند.

وی ادامه داد: هر روز که می‌گذرد فروچاله‌های جدیدی در دشت میناب به وجود می‌آید به گونه‌ای که بیش از 30 روستا در میناب در محاصره فروچاله‌ها قرار گرفته است.

زائری با بیان این که فروچاله‌ها هم اکنون به مرکز شهر میناب رسیده است، گفت: هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای تلخ و جبران‌ناپذیر در میناب رخ دهد.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: من با این حرکت می‌خواهم اعلام کنم حاضرم با زنده به گور شدن در فروچاله‌ها جانم را بدهم تا شاید برای حل بحران در میناب چاره‌ای اندیشیده شود.

محمدعلی مویدی از فعالان مقابله با بحران آب و مسئول تشکل مردمی نگاهبانان جلگه میناب نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: متاسفانه برداشت بی رویه آب از دشت میناب علاوه بر تخریب روز افزون منابع طبیعی و محیط زیست میناب، زندگی مردم در روستاهای این شهرستان را با خطر جدی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در میناب به مرحله خطر رسیده است، افزود: نمی‌دانیم بر اساس چه منطقی همچنان برداشت بی‌رویه از دشت میناب و انتقال آب به خارج این شهرستان ادامه دارد.

مویدی گفت: بیش از 30 روستا در میناب به گونه‌ای در محاصره فروچاله‌ها قرار گرفته‌اند که هر لحظه ممکن است حادثه‌ای تلخ و غم‌انگیز برای اهالی این مناطق رخ دهد.

مدیر ان‌جی‌او نگاهبانان جلگه میناب در ادامه با ذکر این مطلب که به گفته برخی کارشناسان نشست زمین آخرین مرحله بیابان‌زایی است، افزود: پیشرفت پدیده فرونشست زمین و تشکیل فروچاله‌ها در میناب به گونه‌ای سرعت گرفته که هر لحظه ممکن است بخش اعظمی از مناطق پایین دست این شهرستان در زمین بلعیده شود.


گزارش و عکس‌ها از علی‌ ذاکری - فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار