آمایش سرزمینی گیلان تهیه شد

کد خبر: ۱۱۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ 22 October 2015
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از نهایی شدن آمایش سرزمینی در 4 استان کشور خبر داد و گفت: آمایش سرزمینی گیلان تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی‌اصغر بانویی ظهر امروز در همایش «تحولات، نظریه‌ها، نظام حسابداری و کاربردهای اقتصاد داده‌ـ ستانده منطقه‌ای» در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان اظهار کرد: اقتصاد منطقه‌ای شاخه جدیدی از علم اقتصاد با عنوان علم منطقه‌ای است.

وی علم منطقه‌ای را مانند برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی در اوایل دهه 1950 میلادی عنوان کرد و افزود: در 65 سال گذشته نظریه‌های منطقه‌ای مناسب با تحولات اقتصاد جهانی و ملی در سه مرحله متحول شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی مرحله نخست را معطوف به مزیت نسبی بخش‌ها یا مناطق خواند و بیان کرد: اقتصاد با وزن و تولید کالای منابع‌بر و توجه بیشتر به سطح‌های منطقه و ملی از مؤلفه‌های اساسی نظریه‌های مذکور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نظریه‌های مذکور در کنار سیاست‌های تعدیل ساختاری جهانی شدن اقتصاد و هم‌پیوندی با اقتصاد جهانی نمی‌توانست پاسخگوی نیازهای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران در سطح منطقه باشد، گفت: برای برون‌رفت از موضوع مذکور نظریه‌های مزیت رقابتی در سطح مناطق مطرح شده است.

بانویی خاطرنشان کرد: اقتصاد بی‌وزن، اقتصاد خدمات‌محور، اقتصاد دانایی‌محور یا دانش‌محور همراه با سازوکار بازار، توجه به تجارت بین مناطق و مبادلات تجاری این مناطق با دنیای خارج، از جمله ارکان اصلی این نوع نظریه‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی به تهیه آمایش سرزمینی در چهار استان کشور خبر داد و افزود: بهترین آمایش سرزمینی مربوط به قزوین است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه کشور به 9 منطقه تقسیم می‌شود، یادآور شد: فعالیت‌ها براساس این تقسیم نظام‌مند می‌شود.

وی تقسیم‌بندی مذکور را بر پایه علم اقتصاد جغرافیا و جامعه‌شناسی خواند و یادآور شد: سند توسعه ملی استان‌ها باید تدوین شود.

بانویی اولویت 11 استان کشور را کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: گیلان یکی از استان‌های کشاورزی است.

وی به تقسیم‌بندی استان‌ها اشاره کرد و متذکر شد: تنها دو استان تهران و سیستان و بلوچستان بخش خدمات‌محور در بحث توسعه تعریف شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار