اجرای یک طرح اقتصادی مسکوت‌مانده در گرمسار آغاز شد

عملیات اجرایی طرح اتصال منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به خطوط ریلی که از مدت‌ها قبل مسکوت مانده بود روز یکشنبه در آیینی آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶ 07 July 2024

به گزارش «تابناک سمنان»، گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان با جمعیت ۷۹ هزار نفری قطب اقتصاد و صنعت این استان است که سهم ویژه‌ای در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی استان دارد.

این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بین ۲ استان تهران و سمنان، وجود امکانات زیر بنایی مناسب و استعدادها و منابع طبیعی و معدنی بسیار خوب از جمله معادن غنی نمک و سولفات سدیم، راه های ارتباطی تقریبا مناسب شامل راه‌های دسترسی جاده ای و ریلی و آزادراه گرمسار- قم، نیروی کار ساده و متخصص در منطقه و توانایی جذب سرریز جمعیت مناطق همجوار، امکان دسترسی و بهره برداری از شبکه گاز طبیعی و استفاده از گمرک‌های تهران و سمنان در امور صادرات و واردات از موقعیت بسیار مناسبی برای رشد و توسعه صنعت و معدن برخوردار است.

اتصال به خطوط ریلی در همان طراحی‌های اولیه این منطقه پیش بینی شده بود که با پیگیری مسوولان پس از سال‌ها مسکوت ماندن، عملیات اجرایی طرح اتصال منطقه ویژه به خطوط ریلی آغاز شد.

مدیرکل راه آهن منطقه تهران در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار نفر از شهروندان در جاده‌ها جان خود را از دست می دهند، ابراز کرد: قطار ایمن ترین مسیر برای انتقال مسافر و بار و حمل و نقل ریلی یکی از شاخصه های مهم توسعه کشور است.

علی کاظمی‌منش با تاکید بر اینکه امروزه شهر را بر پایه ریل بنا می کنند، افزود: توسعه خطوط ریلی و اتصال مناطق ویژه اقتصادی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به عنوان اولین منطقه ویژه اقتصادی که بر پایه ریل طراحی شده است، اضافه کرد: مسوولان سیلو گرمسار نیز باید برای ساخت خطوط ریلی و اتصال آن متقاعد شوند و بدانند اتصال مراکز حساس اقتصادی از جمله سیلوها به خطوط ریلی باید به عنوان یک برنامه راهبردی در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل راه آهن منطقه تهران با اشاره به وظیفه حمل و نقل بار و مسافر در محدوده فعالیت این اداره کل گفت: این محدوده از ایستگاه تهران تا محدوده شهرستان گرمسار است.

وی افزود: در راه آهن جمهوری اسلامی ایران برخلاف سایر نهاد های خدمات رسان که تقسیمات استانی دارند، تقسیمات این نهاد به صورت منطقه ای است.

وی استان‌های تهران و البرز و بخشی از استان سمنان و البرز را در محدوده اداره کل راه‌آهن منطقه تهران عنوان کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد از قطار های حومه ای کشور و یک سوم مسافران قطار کل کشور در این منطقه تردد دارند.

مدیر عامل راه آهن منطقه تهران بیان کرد: سالانه حدود ۲ میلیون بار کالاهای اساسی و سوخت در منطقه تهران از طریق خطوط ریلی جابه‌جا می شود و ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در این مجموعه در حال خدمت‌رسانی هستند.

منطقه ویژه اقتصادی گرمسار شاه‌ راه اتصال چند منطقه کشور است

معاون نوسازی و اجرای طرح‌های صنعتیسازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی اتصال ریلی راه آهن گرمسار به منطقه ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بیان کرد: این سازمان از سال ۱۳۴۶ با وظیفه توسعه صنعت و معدن و تجارت تشکیل شد.

سعید جعفری با بیان اینکه سازمان گسترش و توسعه صنایع با ورود به مناطق ویژه در صدد تحقق اهداف توسعه‌ای است، یادآور شد: منطقه ویژه گرمسار شاه راه اتصال چند مناطق بزرگ کشور است و اتصال این منطقه به راه آهن یک فرآیند تکمیلی از تصمیم توسعه صنعتی منطقه است.

وی توسعه صنایع را به نوعی فعالیت جهادی دانست و گفت: توسعه منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با ساخت مرکز لوجستیک آینده روشنی را در توسعه خدمات خواهد داشت.

تمام ابزار های توسعه باید در منطقه فراهم باشد

فرماندار گرمسار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توانمندسازی، واقع گرایی، سازندگی ، عقلانیت و هماورد برای دستیابی به اهداف توسعه ای لازم است.

رضا خانی افزود: منطقه ویژه اقتصادی گرمسار زمانی توسعه می‌یابد که همه اجزای دولت و توسعه به رشد و نمو این منطقه کمک کنند.

وی، نزدیکی به خط ریلی را یکی از ظرفیت‌های مهم این منطقه عنوان کرد و گفت: با وجود این ظرفیت سرمایه‌گذاران و صنعتگران می‌توانند از این مزیت راهبردی بهره ببرند.

فرماندار گرمسار با تاکید بر اینکه از این مزیت‌ها و توانمندی‌ها به خوبی استفاده نشد، ابراز کرد: اجرای طرح اتصال خط ریلی به منطقه ویژه اقتصادی گرمسار سرآغازی برای رشد و توسعه صنعت در شهرستان و استان سمنان خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار