برداشت پروژه‌های تحقیقاتی غلات دیم در سرابله

رئیس بخش اصلاح بذر و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: برداشت پروژه‌های تحقیقاتی غلات دیم ارقام گندم ریژاو، قابوس، ساجی، ایوان، سپند ۱ و ۲ و ارقام جوسرارود، خرم، فردان، ایذه و ماهور(گندم دوروم، نان و جو) در ایستگاه تحقیقاتی سرابله انجام شد.
کد خبر: ۱۱۷۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰ 09 July 2024

 به گزارش تابناک ایلام؛ میرزایی بیان داشت : پیش‌بینی‌های سازمان خواروبار جهانی فائو بیانگر دو برابر شدن تولیدات کشاورزی تا سال ۲۰۵۰ است، برای رسیدن به این هدف، تولید ارقام جدید و بهبود روش‌های مدیریت زراعی، همراه با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در تولید، ضروری است با تلاش‌های محققان مرکز تحقیقات ایلام بر ای معرفی ارقام اصلاح شده و ترویج در بین کشاورزان، میانگین عملکرد این غله تا ۵/۴ تن در هکتار رسیده است.

وی افزود : گندم دوروم دومین گونه زراعی مهم گندم و دهمین محصول زراعی مهم دنیا است که حدود شش درصد سطح زیر کشت گندم را شامل می شود، بالغ بر ۹۰ درصد گندم تولیدی دنیا، به گندم نان و ۱۰ درصد به گندم دوروم اختصاص دارد.

میرزایی اظهار داشت :  آرد حاصل از گندم دوروم که سمولینا نامیده می‌شود و در تهیه محصولات خمیری از قبیل ماکارونی، اسپاگتی، لازانیا، ورمیشل، رشته‌فرنگی و در صنایع بسیکویت‌سازی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد و با رشد و توسعه زراعت گندم دوروم در ایران علاوه بر پوشش دادن مناطق واجد تنش‌های مختلف و افزایش سطح تولید گندم در کشور، می‌توان ماده اولیه صنایع ماکارونی‌سازی را تأمین و با ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، زمینه مساعدی برای صادرات ماکارونی و سمولینا به خارج از کشور فراهم کرد.

وی یادآور شد : جو یکی از قدیمی‌ترین غلات است که به علت تحمل ناسازگاری‌های محیطی از جمله تنش رطوبتی، شوری و دما (گرما و سرما) و سازگاری با مناطق آب و هوایی مختلف، زودرسی و کم توقع بودن و از طرفی اهمیت بالای این غله در صنایع غذایی و دام و طیور گیاه مناسبی جهت تولید به ویژه در خاک‌های فقیر است./ع

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار