رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان:

سرشماری عمومی کشاورزی استان مرکزی برگزار می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: ششمین سرشماری عمومی کشاورزی این استان با حضور 200 مأمور آمارگیر برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸ 12 September 2024

به گزارش تابناک مرکزی،نوربخش عسکری در این خصوص اظهار کرد: برنامه آموزش مأموران در ششمین سرشماری عمومی کشاورزی از 7 مهر ماه آغاز و تا 3 آبان ماه ادامه دارد. اجرای مرحله اصلی سرشماری نیز همزمان با سراسر کشور از 12 آبان ماه تا 11 آذر ماه انجام می‌شود و نتایج نهایی این سرشماری تیر ماه 1404 منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: در مدت زمان اجرای سرشماری، تمام دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌‌های دولتی، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت موظف هستند بر اساس مواد (5) و (6) قانون مرکز آمار ایران، نسبت به ارائه و در اختیار قرار دادن کلیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این سرشماری اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار داشت: تاکنون 5 سرشماری در سال‌های 1352، 1367، 1372 و 1382 با استفاده از ابزار کاغذی و سال 1393 با استفاده از ابزار الکترونیکی تبلت اجرا شد و نتایج آن در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی (شهر و آبادی) منتشر شده است.

عسکری به آمار به دست آمده در آخرین سرشماری اشاره داشته و در این خصوص تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1393 اجرا شده، بیش از 4 میلیون بهره‌‌بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که 90 درصد آنها، در مناطق روستایی واقع شده است.

وی به اجرای سرشماری‌‌های کشاورزی و مقایسه ایران با سایر کشورها اشاره کرده و بیان داشت: مقایسه سرشماری‌‌های کشاورزی در کشورها نشان می‌دهد که کشور ایران با سرشماری‌هایی که انجام داده، به لحاظ تعداد سرشماری در منطقه آسیا جزء کشورهای پیشرو است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تأکید کرد: گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی شامل، پرورش محصولات سالانه نظیر گندم، جو، شلتوک، ذرت، پرورش محصولات دائمی نظیر پرتقال، سیب، خرما، انگور و کشت محصولات گلخانه‌ای از مهمترین اهداف اجرای سرشماری کشاورزی است.

عسکری ابراز داشت: همچنین گردآوری اطلاعات فعالیت‌های پرورش گاو و گوساله، گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش و شتر و بچه شتر، پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمابی، سردابی و میگو، پرورش طیور، پرورش کرم ابریشم و پرورش زنبور عسل از دیگر اهداف اجرای سرشماری کشاورزی است.

وی اضافه کرد: استان مرکزی 162 هزار هکتار اراضی آبی، 221 هزار هکتار اراضی دیم و در مجموع 283 هزار هکتار اراضی دارد. طبق آخرین آمار موجود تولیدات زراعی این استان یک میلیون و 925 هزار تن، 557 هزار تن محصولات باغی، 562 هزار تن دامی و 7000 تن محصولات آبزیان است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار