با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت به یکی از ملزومات جامعه بشری بدل گشته است. اکنون این نیاز چنان گسترده شده که کمتر خانوادهای در کشور یافت میشود که از خدمات اینترنتی و امکانات آن بهرهمند نباشد و نسبت به آن احساس نیاز نکند. احساس نیازی که تقاضاکنندگان خدمات اینترنتی را در چند سال اخیر بهشدت افزایش داده است.
به گزارش تابناک همدان، درحالیکه عرضه خدمات اینترنتی در سایر کشورها روزبهروز بهبود مییابد، اما در کشور ما با افزایش وابستگی جامعه به استفاده از اینترنت، نه تنها این خدمات بهبود نمییابد بلکه هرروز با مشکلات تازهای دستبهگریبان است. آنچه در این سالها به همگان اثباتشده اینکه اوضاع اینترنت در ایران نه تنها در مقایسه با کشورهای توسعهیافته بلکه حتی در مقایسه با کشورهای منطقه نیز از شرایط مساعدی برخوردار نیست.
مشکلاتی که در برخی شهرستانها بهواسطه دوری از مرکز و اهتمام کمتر دستگاههای نظارتی بیشتر رخ مینماید. در شهرستانی چون همدان کافی است ساعتی با اینترنت نیاز داشته باشید یا برای انجام کارهای روزمره خواهان اتصال به شبکه جهانی باشد، اینجاست که در کمال ناباوری مشاهده خواهید کرد اینترنت شهر برای مدتزمان نامعلومی کلاً قطع گردیده است.
از سرعت بسیار پایین اینترنت در روزها، هفتهها و حتی ماههای اخیر در استان که بگذریم، با پدیدهای مواجه میشویم به نام استفاده از ترافیک اضافه. ترافیکی که در برخی اوقات حتی روزهایی که از دانلود نکردن خود مطمئنید، از روزی یک گیگابایت نیز افزون میشود. از مشکلات مربوط به ترافیک اضافه هم که بگذریم با پدیده همیشگی دستبهگریبان میشویم؛ قطعیهای مداوم. قطعیهایی که هرروز افزایشیافته و حتی چندین ساعت در طول یک شبانهروز ادامه مییابد.
اما اوضاع وقتی جالبتر میشود که با اپراتور پشتیبان مخابرات تماس گرفته میشود، در برخی مواقع اپراتور بهطور خودکار از بابت قطع اینترنت عذرخواهی میکند. حال وقتی تماس با پشتیبان برقرار میشود، با دو حالت مواجه خواهید شد. در ۹۰ درصد مواقع پشتیبان ایراد را از مشترک دانسته و سیمکشی داخل ساختمان را مسبب این قطعی میداند. حال اگر از سیمکشی داخل ساختمان مطمئن باشد پشتیان سیستمعامل رایانه، مودم و بسیاری از عوامل دیگر را باعث این قطعی میداند و جالب اینکه پشتیبان بههیچوجه زیر بار ایراد از مرکز نمیرود تا اینکه پس از گذشت دقایق و حتی ساعاتی به یکباره ایرادات برطرف میشود. اما در ۱۰ درصد موقع پشتیبان نیز با شما همراه شده و اظهار میکند که اینترنت از مرکز قطع بوده و به وی بهعنوان یک کارمند جز ربطی ندارد. ضمن اینکه مشخص نیست اتصال اینترنت مخابرات تا چند ساعت دیگر برقرار شود. خلاصه اینکه بهجای استفاده از اینترنت بهتر است به انجام امور دیگر بپردازید.
حال اگر با بازرسی مخابرات نیز تماس بگیرید اوضاع بازهم جالبتر میشود. ابتدا بازرسی از قطع اینترنت اظهار بیاطلاعی مینماید. حال اگر بپذیرد که اینترنت شهر کلاً قطعشده تقصیر را به گردن مرکز و شرکت زیرساخت انداخته و وی نیز میگوید کاری نمیتواند انجام دهد و به او نیز ارتباطی ندارد و بالاخره خداحافظ. حال مصرفکننده خدمات اینترنتی مانده و اینترنت قطعشده و قبضی که آخر ماه باید برای خدمات اینترنتی پرداخت کند.
با این تفاسیر به نظر میرسد در عرضه و تقاضای خدمات اینترنتی آنچه مورد بیمهری شدید قرارگرفته، بهخصوص در برخی شهرستانها، حقوق مصرفکنندگان و انبوه کاربران این خدمات است. مصرفکنندگانی که هیچ مکانیزم راهگشایی برای بررسی نظرات و انتقادات و احیاناً شکایات آنها از عرضهکنندگان خدمات اینترنتی در نظر گرفته نشده است. تنها راه چاره آنان نیز استفاده از خدمات شرکتی دیگر و در حقیقت افتادن در دامی دیگر است.
بااینحال آنچه ضروری به نظر میرسد و اصل حقوق مصرفکنندگان بر آن تأکید دارد، لزوم اصلاح و بازنگری در خصوص قوانین مربوط به عرضه و تقاضای خدمات اینترنتی و نیز نظارت و کنترل بیشتر بر نحوه عرضه این خدمات فراگیر در جامعه است. نظارت و کنترلی که با توجه به اهمیت روزافزون آن و حجم گسترده کاربران اینترنتی تاکنون آنگونه که باید موردتوجه قرار نگرفته است.