طرح تشدید برخورد با موتوسواران متخلف آماده شد

در حال حاضر آن طور که رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم می‌گوید، روزانه 35 موتوسیکلت‌سوار در قم تصادف می‌کنند که به طور متوسط 40 نفر مجروح می‌شوند. مجروحانی که اگر حتی به مرحله آسیب جدی نرسند باز هم هزینه‌های بسیاری برای جامعه و خودشان دارند.
کد خبر: ۲۶۹۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 01 August 2016
به گزارش تابناک قم، وضع افسارگسیخته موتوسیکلت‌ها در شهر قم موضوعی نیست که از دید هیچ ناظر بیرونی پنهان بماند. میهمانان شهر قم معمولاً پس از عزیمت به این شهر، آن را با چند چیز توصیف می‌کنند که فراوانی و رفتار موتوسیکلت‌سواران یکی از آن‌هاست.

هنگام رانندگی در قم یکی از موضوعاتی که باید بسیار مراقب آن بود رفتار موتوسیکلت سوار‌هاست. حتی زمانی که در پیاده‌رو در حال راه رفتن هستید، از مزاحمت‌های برخی موتوسیکلت‌های پارک شده یا در حال عبور در امان نیستید. خط ویژه اتوبوس، پیاده رو‌های مقابل حرم مطهر و خلاصه هیچ جایی در شهر پیدا نمی‌شود که از سوی برخی موتوسیکلت‌ها به بی‌نظمی نکشیده شده باشد.

در این میان نقش راهنمایی و رانندگی در ایجاد نظم و هماهنگی میان موتوسیکلت‌سواران روشن است. اما آیا این نقش به خوبی ایفا می‌شود ؟

به نظر می‌رسد انبوه موتوسیکلت‌سوارانی که بیشتر بدون کلاه و مدارک شناسایی در خیابان‌ها در حال تردد هستند، کمترین ترس را از پلیس راهنمایی و رانندگی دارند. اگر به دفترچه قوانین نگاهی بیندازیم،  متوجه می‌شویم حتی آرام‌ترین و قانون‌مندترین موتوسیکلت‌سواران در شهر قم بالاخره یک یا 2 تخلف مرتکب شده‌اند. حداقل این‌که تعداد معدودی کلاه ایمنی بر سر دارند و بسیاری در مکان‌های نادرست پارک می‌کنند.

متهم ردیف اول تصادف فوتی

البته مصائب موتوسیکلت تنها به قم محصور نیست و دیگر کلان‌شهرهای کشور را هم درگیر کرده است تا جایی که بسیاری کارشناسان، موتوسیکلت را متهم ردیف اول تصادفات فوتی در شهرها می‌دانند.

وسیله ‌‌نقلیه‌ای که سن استفاده از آن به 14 سال رسیده و تقریباً بدون ضابطه  از سوی نوجوانان و جوانان استفاده می‌شود. این ضابطه چه از سوی خانواده‌ها، چه از سوی شهرداری و چه از سوی نیروی انتظامی اگر اعمال شده بود، تعداد موتوسیکلت‌‌ها در خیابان‌های شهر قم نباید به 350 هزار دستگاه می‌رسید.

در حال حاضر آن طور که رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم می‌گوید، روزانه 35 موتوسیکلت‌سوار در قم تصادف می‌کنند که  به طور متوسط 40 نفر مجروح می‌شوند. مجروحانی که اگر حتی به مرحله آسیب جدی نرسند باز هم هزینه‌های بسیاری برای جامعه و خودشان دارند.

از طرفی بنا بر اعلام پزشکی قانونی، سال گذشته 62 موتوسیکلت‌سوار در شهر قم فوت کرده‌اند که این آمار در سال‌های اخیر تا نزدیک به 100 نفر هم رسیده است. آمارهایی که اگر با شهرهای پیشرفته دنیا مقایسه شود، فاجعه بار بودنش روشن خواهد شد.

رفتار موتوسیکلت‌سواران در معابر و به دنبال آن رفتار پلیس با آنها این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که گویا قرار نیست قانون درباره این عده اعمال شود و تنها خودروسواران هستند که در شهر ملزم به رعایت قوانین هستند.

تشدید برخورد با موتوسیکلت‌سواران متخلف

سرهنگ «احمد پوربافرانی» رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اما این نظر را رد می‌کند.

 وی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: توقیف موتوسیکلت‌های متخلف برابر با قانون به صورت روزانه انجام می‌شود. همچنین اعمال قانون مورد توجه پلیس قم قرار دارد و این طور نیست که موتوسیکلت‌سواران رها شده باشند.

وی می‌افزاید: زیرساخت قم به‌گونه‌ای است که پارکینگ مناسبی در اطراف حرم مطهر و مجتمع‌های تجاری برای پارک موتوسیکلت وجود ندارد و این امر منجر به ایجاد بی‌نظمی در هسته مرکزی شهر می‌شود. بنابراین برخورد با تخلفات موتوسیلکت در قم بسیار سخت است.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان با اشاره به راهکارهایی که بتوان با همین زیرساخت‌های کنونی مقداری به وضع موتوسیکلت‌ها سر و سامان داد، اظهار می‌کند: طرح تشدید برخورد با تخلفات موتوسیلکت سواران تنظیم شده تا بتوان موتوسیلکت‌ها را در این شهر به خوبی ساماندهی کرد.

وی تصریح دارند: برای ساماندهی موتوسیکلت‌ها باید پارکینگ‌های مناسبی در محدوده مناطق تجاری و حرم مطهر ایجاد شود که دارای امنیت باشد تا پس از ایجاد این پارکینگ‌ها بتوانیم موتوسیکلت‌هایی را که بی‌ضابطه وارد هسته مرکزی شهر می‌شوند و هر جایی پارک می‌کنند، جریمه کنیم.

سرهنگ پوربافرانی می‌افزاید: موتوسیکلت افراد فاقد کلاه ایمنی و گواهینامه توقیف  و به پارکینگ انتقال داده می‌شود. صاحبان موتوسیکلت با آوردن مدارک بیمه، گواهینامه، گواهی نبود خلافی و مدارک هویتی می‌توانند موتوسیکلت خود را تحویل بگیرند.

وی با اشاره به طرح‌های نیروی انتظامی برای کنترل ناهنجاری‌های ترافیکی موتوسیکلت‌سواران گفت: چنانچه در گواهینامه موتوسیکلت‌سوار نمره منفی ثبت شود و نمره به 30 برسد برای اولین بار گواهینامه 3 ماه ضبط می‌شود و چنانچه برای بار دوم نمره منفی وی به 25 برسد گواهینامه برای 6 ماه ضبط می‌شود و برای بار سوم چنانچه نمره منفی به 20 برسد گواهینامه به مدت یک سال ضبط و باطل می‌شود و بعد از گذشت یک سال، راكب باید برای اخذ گواهینامه به آموزشگاه مراجعه کند.

یکی از صحنه‌هایی که معمولاً هر شهروند قمی با آن روبه‌رو می‌شود ، ورود موتوسیکلت‌سواران به خطوط ویژه حمل‌ونقل عمومی است که نظم این خطوط را به هم ریخته و علاوه بر ایجاد خطر برای جان موتوسیکلت‌سوار، موجب کندی حرکت اتوبوس در این مسیر می‌شود.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان در خصوص نحوه برخورد با موتوسیکلت سوارانی که در خطوط ویژه تردد می‌کنند، می‌افزود: تردد در خطوط ویژه منجر به توقیف موتوسیکلت برای بار اول به مدت یک هفته و برای بار دوم به مدت یک ماه و همچنین مبلغ 50 هزار تومان جریمه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در برخورد با ناهنجاری‌های ترافیکی موتوسیکلت‌سواران می‌گوید: موتوسیکلت‌سواران باید فرهنگ صحیح رانندگی با موتوسیکلت را یاد بگیرند و بدانند که فرهنگ رانندگی تنها مربوط به خودروهای سواری نیست.

پوربافرانی افزود: استفاده نکردن از کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه، حمل بار غیر متعارف، پارک در پیاده رو و محل‌های ممنوعه، حرکات مارپیچ، ایجاد صدای ناهنجار و آلودگی صوتی باعث توقیف موتوسیکلت برای بار اول به مدت یک هفته و برای بار دوم به مدت یک ماه می‌شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار