نجات خاک با آبخیزداری و آبخوان داری

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه آبخیزداری با فعالیتهای بیولوژیک منجر به تثبیت خاک می شود، عنوان کرد: تقویت پوشش گیاهی، تقویت سفره های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای آبخیزداری است.
کد خبر: ۳۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ 10 May 2015
مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: آبخیزداری و آبخوان داری نقش موثری در جلوگیری از فرسایش خاک دارد.    

به گزارش ایسنا،"محمدرضا همتی" با بیان اینکه  سالانه بین 8 تا 30 تن در هکتار خاک در کشور فرسایش می یابد، اظهار کرد: سالانه 15 تن از خاک استان همدان در معرض فرسایش قرار دارد و خاکی که برای تشکیل هر سانتیمتر از آن 400 سال زمان لازم است به راحتی شسته و از دسترس خارج می شود.  

 وی با اشاره به اینکه آبخیزداری با فعالیتهای بیولوژیک منجر به تثبیت خاک می شود، عنوان کرد: تقویت پوشش گیاهی، تقویت سفره های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای آبخیزداری است.

   همتی مهمترین چالش امروز جهان و کشور را کمبود منابع آب شیرین دانست و گفت: با توجه به اینکه کشور در منطقه خشک قرار دارد تبخیر در آن 2 برابر متوسط جهانی است و در استان همدان نیز وزش بادهای شدید و دائمی باعث شده از نظر منابع آب وضعیت بحرانی داشته باشیم.  

 مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان آبخیزداری را یکی از راه های موثر در مدیریت آب عنوان کرد و افزود: آبخیزداری از هدر رفت آب های سطحی، بروز سیل و رسوب جلوگیری می کند و از طریق ذخیره و نفوذ آبهای سطحی در خاک باعث استفاده بهینه از حداقل بارش ها می شود.  

 وی با بیان اینکه کمبود منابع آبی یکی از دلایل محدودیت توسعه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات است، خاطرنشان کرد: آبخیزداری و آبخوان داری با تقویت منابع آب سطحی و زیرزمینی می تواند در جهت توسعه کشور موثر باشد.  

 همتی مزایای آبخیزداری را بی شمار دانست و تصریح کرد: آبخیزداری از طریق ذخیره منابع آبی، تقویت پوشش گیاهی را به دنبال داشته و همین مساله به کاهش بیابان زایی و جلوگیری از پدیده گردوغبار کمک می کند.    

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به ورود عشایر به مراتع استان همدان، اظهار کرد: در حال حاضر عشایر وارد استان همدان شده اند و ما فقط توانستیم تقویم کوچ را کنترل کنیم.

   وی افزود: مشکل فعلی ورود عشایر به مراتع استان دام مازاد است که نتوانستیم آن را کنترل کنیم البته در طول تابستان کنترل ها ادامه دارد و عشایری که دام مازاد دارند، جریمه می شوند.

   همتی شرایط فعلی مراتع را خوب عنوان کرد و گفت: به علت بارندگی های اخیر وضعیت مراتع خوب است اما همچنان نیازمند بارش است و اگر باران نیاید دچار خشکسالی می شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار