معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

76درصد از بیماری های کشور غیر واگیر است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:از مهمترین بیماری های غیر واگیر سرطان ، دیابت و قلب عروق است که 76 درصد در کشور را شمل می شوند.
کد خبر: ۳۴۷۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰ 21 December 2016

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، دکتر ابراهیم شکیبا در نشست خبری گفت:با توجه به اینکه بیماری قلب و عروق در صدر بیمارهای غیر واگیر است 46درصد از مرگ و میر در کشور شامل می شود . وی ابراز داشت : هفت ریسک فاکتوری که بیماری‌های غیرواگیر را تشدید می‌کند و یا بهتر است بگوییم زمینه‌ساز آنها است،که در این بین پنج ریسک فاکتور که بسیار مهم هستند مربوط به عوامل تغذیه‌ای است که در کنار دو عامل مهم مصرف سیگار و عدم تحرک سلامت مردم را تهدید می‌کنند.

شکیبا خاطر نشان کرد:نقش تغذیه صحیح و سالم در پیشگیری از این بیماری‌ها مهمترین اصل است که باید توجه کنیم  که چه چیزهایی باید بخوریم و چه چیزهایی باید از رژیم غذایی ما حذف و یا مقدار آن کاسته شود.و براساس این موارد تغذیه‌ای صحیح است که در آن مصرف نمک، قند و چربی محدود شود و به علاوه میوه و سبزیجات به میزان کافی مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سرانه مصرف نمک که یکی از مهمترین ریسک فاکتورهای تهدید کننده سلامت می باشد، در ایران دو برابر استاندارد جهانی است و باید به کمتر از سه تا پنج گرم در روز کاهش پیدا کند وخواستار حذف نمک‌دان از سفره خانواده‌های ایرانی شد تا مقدار مصرف آن در جامعه کاهش یابد.

شکیبا تصریح کرد:مصرف بالای قند در کشور هم اکنون 1.5 برابر استانداردهای جهانی است و  مصرف بالای شیرینی و نان خامه‌ای یکی از عوامل مصرف بالای قند و شکر در کشور است. به علاوه مصرف چربی هم در ایران بالاتر از میزان استاندارد است.

به گفته وی:، همه این موارد باعث شده که شیوع چاقی در ایران بالا بوده و 50 درصد زنان و 40 درصد مردان ایرانی درگیر چاقی و اضافه وزن  هستند.با بیان اینکه نان سفیدیکی از نگرانی‌های تغذیه‌ای است گفت: متاسفانه مردم ما نان سفید را نان بهتر و مرغوب‌تر می‌دانند، در حالیکه نان تیره که سبوس بیشتری دارد بهتر است که باید فرهنگ مصرف نان نیز در مردم اصلاح شود.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار داشت: اجرایی شدن طرح "ایراپن" در استان در آینده نزدیک اجرا خواهد شدواین طرح از طرح "پن" سازمان بهداشت جهانی گرفته شده که ایران تغییرات اساسی در آن ایجاد کرده و مقدمات اجرای آن نیز در کرمانشاه فراهم است.

دکتر شکیبا گفت: در این طرح چهار بیماری مهم قلبی و عروقی، سرطان( شامل سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و سرطان کولن)، دیابت و بیماری‌های تنفسی دربین مردم حتی در روستا نیز  سنجش می‌شود .که در قالب این طرح با آزمایش ساده سلامت مردم مورد سنجش قرار میگیرد و اگر مشکل تغذیه‌ای داشته باشند، به حدود 30 نفر مشاور تغذیه‌ای که ما داریم معرفی می‌شوند.

وی افزود: کار آموزش نیروها در استان انجام شده و منتظر یکسری تجهیزات مانند دستگاه گلوکومتر، دستگاه کلسترومتر و ... هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار