سرچم، جاده استراتژیک غیراستاندارد

سرچم که با اتصال این استان به آزادراه زنجان- تبریز دسترسی به پایتخت را تهسیل کرده و جاده ای استراتژیک محسوب می شود، به دلیل نواقصی که از زمان افتتاحش پابرجا مانده نارضایتی مردم را به دنبال داشته و می توان به آن لقب جاده ای استراتژیک و در عین حال غیراستاندارد داد.
کد خبر: ۴۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴ 10 June 2015

 به گزارش ایرنا، پروژه احداث جاده 185 کیلومتری اردبیل- سرچم که در کنار پروژه راه آهن اردبیل- میانه از اواسط دهه 70 شاه بیت فهرست بلند بالای وعده های مسوولان به مردم استان اردبیل بود، سرانجام طی سال 1390 افتتاح شد.

از مزیت های این جاده اتصال شمالغرب و نوار مرزی جمهوری آذربایجان به پایتخت و دیگر استان های مرکزی کشور است که در واقع دروازه ترانزیت ایران به کشورهای حوزه قفقاز می تواند لقب بگیرد و در مدت کوتاهی کالاهای هدف صادرات را به بازارهای مقصد منتقل کند.

با وجود چنین مزیتی از همان زمان افتتاح نیز حرف و حدیث های بسیاری در مورد این پروژه به گوش می رسید که تا امروز نیز ادامه دارد مانند شیب تند در برخی نقاط، اجرای آسفالت بدون زیرسازی مناسب، آسفالت ریزی بر روی زمین خیس به منظور افتتاح سریع پروژه در دولت گذشته.

مشکلات اما محدود به آن زمان نبود و حدود یکی دو سال پس از بهره برداری همچنان ریزش کوه، نبود روشنایی و علایم راهنمایی در طول مسیر، نبود پمپ بنزین و مجتمع های خدماتی رفاهی، عدم استقرار پلیس راه، اورژانس و قطع شبکه تلفن های همراه در طول مسیر جزو مواردی بود که راه اردبیل- سرچم را به یک محور ارتباطی غیراستاندارد، حادثه ساز و مرگ آفرین تبدیل کرد.

صد البته که مسوولان بسیاری از مشکلات را انکار کرده و از جمله مسوولان راه و شهرسازی شیب تند جاده را در حد استاندارد جهانی و کیفیت آسفالت را مطلوب عنوان کردند، استاندار وقت ریزش کوه را امری عادی همچون سایر کشورها دانست که به مرور مرتفع خواهد شد اما گوش افکار عمومی به این استدلال ها بدهکار نبوده و همواره نظری دیگری داشته اند.

نگاهی گذرا به رسانه ها اندکی پس از افتتاح رسمی این پروژه موکد این امر بوده و تیترهایی مانند 'جاده ناامن سرچم اردبیل باز هم قربانی گرفت، مسدود شدن جاده در زمستان و تهدید جان وحوش در جاده سرچم' همه از فهرست بلند بالای نواقص این راه حکایت داشته و دارند.

به خصوص اجرای طرح تعریض جاده ای که تنها چند سال از افتتاح آن می گذرد خود جای سوال است! چرا جاده ای که هنوز به طور کامل تکمیل نشده و آماده بهره برداری نیست، باید افتتاح شود؟!

مشکلات این محور ارتباطی در زمان افتتاح به قدری بود که گویی مسوولان فقط از نام این جاده بهره برداری کرده و بهره برداری مردم از این راه را به آینده موکول کردند.

به هر روی برای مدتی عده ای در این جاده جان خود را از دست دادند و برخی متحمل خسارت هایی شدند تا اینکه به تدریج بخشی از این نواقص برطرف شد اما همچنان مشکلاتی پابرجاست همچون عدم پوشش شبکه های تلفن های همراه.

با اینکه مسوولان و حتی شخص استاندار در جلسات متعدد بر پیگیری و رسیدگی به این امر تاکید کردند اما همچنان قطع شبکه ارتباطی با ورود به جاده اردبیل- سرچم معضلی است که موجبات نارضایتی مردم استان و مسافران را به دنبال دارد.

قطع دسترسی به شبکه های تلفن همراه رویدادی نیست که کمکی در راه جلب سرمایه گذار و گردشگر به استان کم برخوردار اردبیل داشته باشد و جا دارد مسوولان به خصوص مسوولان شرکت مخابرات به امر توجه داشته باشند.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار