به گزارش تابناک : در دوئل قبلی این گروه، فراری لافراری و پاگانی هوآیرا با یکدیگر به رقابت پرداختند که در این دوئل مجموعاً تعداد 23577 رأی به ثبت رسیده است. از این تعداد آراء، لافراری توانست با دریافت 1661 رأی و کسب 70 درصد از کل آراء پیروز دوئل شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالیکه هوآیرا با 696 رأی از دور رقابتها حذف شد. حال امروز در چهارمین و آخرین دوئل گروه هایپراسپرتها، پورشه 918 به مصاف لامبورگینی سنتناریو رفته است.
فراری لافراری | پاگانی هوآیرا | بوگاتی شیرون | آستونمارتین ولکان |
فراری لافراری | بوگاتی شیرون | ||
پورشه 918 | لامبورگینی سنتناریو | مکلارن P1 | کوئنیگزگ رگرا |
؟ | کوئنیگزگ رگرا |
پورشه 918
پیشینهٔ هایپرکارهای پورشه به سال 1986 و معرفی مدل اسطورهای و اعجابانگیز 959 بازمیگردد. هایپرکار موتور وسطی که توانست در مقطعی رکورد سریعترین خودروی تولیدی دنیا را از آن خود کند. سپس 17 سال بعد یعنی در سال 2003، پورشه جانشین 959 را با نام کاررا GT معرفی نمود که تا سال 2007 در تعداد 1270 دستگاه ساخته شد؛ اما سرانجام در دههٔ دوم قرن بیست و یکم نوبت به ساخت سومین هایپرکار تاریخ پورشه و جانشین کاررا GT رسید که 918 نام گرفته بود. برای نخستین بار نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه ژنو 2010 رونمایی شده و بدین ترتیب پورشه قصد خود برای ساخت آنرا اعلام نمود. سپس بعد از معرفی چند پروتوتایپ، نهایتاً نسخهٔ تولیدی 918 برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی گردید؛ اما این هایپرکار تفاوت عمدهای با اسلاف خود داشت و آن استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی بود. البته 918 نیروی اصلی خود را از یک پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی میگیرد که بهتنهایی 608 اسب بخار قدرت و 528 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانه، دو موتور الکتریکی هم قرار دارد که هرکدام روی یکی از محورها نصب شدهاند. موتور الکتریکی جلویی 125 اسب بخار قدرت دارد و مستقیماً چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد درحالیکه موتور الکتریکی عقبی 154 اسب بخار قدرت تولید کرده و آنرا از طریق گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ PDK به چرخهای عقب تحویل میدهد. همچنین این موتور بهعنوان یک ژنراتور هم عمل میکند. مجموع خروجی این قوای محرکهٔ هیبریدی نیز معادل 887 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور است. از این هایپراسپرت آلمانی بین سالهای 2013 تا 2015 تعداد 918 دستگاه ساخته شد.
لامبورگینی سنتناریو
پیشینهٔ هایپراسپرتهای تولید محدود لامبورگینی هم به مدل رونتون بازمیگردد که در نمایشگاه فرانکفورت 2007 رونمایی شد. این خودرو که بر اساس سوپراسپرت مورسیهلاگو ساخته شده بود، تنها در تعداد 21 دستگاه ساخته شد. سپس در نمایشگاه ژنو 2013، هایپرکار جدید وننو رونمایی شد که بر اساس اونتادور ساخته شده بود. قیمت این خودرو در آن سال از 4.5 میلیون دلار آغاز میشد و عنوان گرانترین خودرو تولیدی دنیا را کسب نمود. وننو در دو نسخهٔ کوپه و رودستر ساخته شد که از نسخهٔ کوپهٔ آن تنها 3 دستگاه و از رودستر 9 دستگاه به تولید رسید. سپس سه سال بعد یعنی در نمایشگاه ژنو 2016، لامبورگینی به مناسبت صدمین سالگرد تولد فروچیو لامبورگینی از هایپرکار تولید محدود جدید خود با نام سنتناریو پردهبرداری کرد و چندی بعد در همین سال نسخهٔ رودستر آنهم معرفی شد. سنتناریو هم مانند وننو بر اساس مدل اونتادور ساخته شده و از همان پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی آن استفاده میکند؛ اما این نیروگاه برای استفاده در سنتناریو افزایش قدرتی را تجربه کرده و حالا 770 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میگردد. سنتناریو هم مانند دیگر هایپرکارهای لامبورگینی، نمونهای تولید محدود است و تنها در 40 دستگاه ساخته میشود که نیمی از آنها رودستر و نیم دیگر کوپه هستند. البته قیمت این خودرو در زمان معرفی از 1.9 میلیون دلار آغاز میشد که بسیار کمتر از وننو است. تحویل سنتناریو هم طی سال جاری به خریداران آن در سراسر جهان آغاز شده است.
مشخصات فنی
پورشه 918 | لامبورگینی سنتناریو | |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانه | 4.6 لیتری V8 | 6.5 لیتری V12 |
تنفس | طبیعی+ 2 موتور برقی | طبیعی |
قدرت موتور بنزینی | 608 اسب بخار | 770 اسب بخار |
مجموع قدرت | 887 اسب بخار | 770 اسب بخار |
گشتاور | 1280 نیوتن متر | 690 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته نیمه اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 100 | 2.5 ثانیه | 2.8 ثانیه |
شتاب صفر تا 200 | 7.2 ثانیه | 8.6 ثانیه |
شتاب صفر تا 300 | 19.9 ثانیه | 23.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10 ثانیه | 10.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 350 کیلومتر/ساعت | 350 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 3.3 لیتر (ترکیبی) * | 16 لیتر (ترکیبی) |
طول | 4.64 متر | 4.92 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.73 متر | 2.70 متر |
وزن | 1655 کیلوگرم | 1520 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 1.86 کیلو به اسب بخار | 1.97 کیلو به اسب بخار |
توزیع وزن عقب، جلو | 57 به 43 درصد | 58 به 43 درصد |
قیمت پایه | 850 هزار دلار | 1.9 میلیون دلار |
* لازم به ذکر است که مصرف سوخت پورشه 918 درصورتیکه صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی خود استفاده کند به 111 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.