عدم ارائه مستندات علمی معتبر برای پلمپ کارخانه سولفات پتاسیم ایوان/نصب دستگاه فیلتراسیون در کارخانه سولفات پتاسیم ایوان ضروری است

ادامه فعالیت کارخانه سولفات پتاسیم شهرستان ایوان در پی گزارش اداره کل محیط زیست مبنی بر تولید مواد آلاینده به حالت معلق درآمده است ، در حالیکه مسئولان اداره صنعت ، معدن و تجارت با رد این توجیه بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در این مرکز تاکید دارند.
کد خبر: ۵۸۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 10 April 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛  طی روزهای اخیر خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به علت تولید مواد آلاینده بیش از حد مجاز و اعتراض و تجمع مردم بخش زرنه این شهرستان در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد.


تعدادی از مردم ایوان معتقدند دود ناشی از این کارخانه سمی ، سرطان زا و دارای گوگرد است و خواستار تعطیلی این کارخانه شدند که باعث رکود تولیدات این مجموعه صنعتی نیز شده است.


کارخانه سولفات پتاسیم ایوان سال 95 در 2 فاز در شهرک صنعتی این شهرستان به بهره برداری رسید و هم اکنون برای 90 نفر شغل ایجاد کرده است.


برای اجرای این پروژه بیش از 550 میلیارد ریال هزینه شده که مبلغ 4/4 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 61 میلیارد ریال تسهیلاتی ریالی با عاملیت بانک صادرات پرداخت و مابقی از محل آورده سهامداران بوده است.


هم اکنون فاز اولیه این طرح در زمینه تولید اسید کلریدریک با ظرفیت روزانه 25 تن و اسید سولفوریک با ظرفیت روزانه 40 تن به بهره برداری رسید.

 مستندات علمی معتبر برای پلمپ کارخانه سولفات پتاسیم ایوان ارائه نشده است


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ایوان در این خصوص گفت: کارخانه سولفات پتاسیم شهرستان ایوان بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر از سوی محیط زیست ایلام پلمپ و از فعالیت آن جلوگیری شده است.


امیدعلی عزتی افزود: دستگاه های کارخانه سولفات پتاسیم ایوان بدلیل نوسانات برق دچار اختلال و باعث تولید دود شده است و در صورت استارت آن بمدت چهار تا یک هفته دود ناشی از این اختلال رفع خواهد شد.


وی با بیان اینکه مردم این شهرستان معتقدند این دودها باعث سرطان و دارای گوگرد است، اظهار کرد: ترس شهروندان ایوانی بی دلیل است چرا که هنوز هیچ آزمایش علمی و معتبر از سوی کارشناسان محیط زیست مبنی بر آلودگی این دودها انجام نشده و سمی و سرطان زا بودن این دودها شایعه ای بیش نیست.


عزتی تاکید کرد: دادستانی ایوان بمدت یک روز حکم پلمپ این کارخانه را صادر کرد و روز بعد نیز این حکم لغو شد و این پرونده فعلا بلاتکلیف مانده است.

نصب دستگاه فیلتراسیون در کارخانه سولفات پتاسیم ایوان ضروری است
معاون نظارت و پایش محیط زیست ایلام نیز در این خصوص گفت: ایجاد آلودگی در این کارخانه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و چندین بار برای رفع این مشکل به مسئولان کارخانه اخطار داده شده اما با بی توجهی آنان مواجه شدیم و همچنان این دود باعث آلودگی محیط زیست شده است.


علی طاهر سارایی افزود: بررسی های بعمل آمده نشان داده این کارخانه به فیلتراسیون نیاز دارد و باید در کمترین زمان ممکن نصب شود و تا هم شهروندان ایوانی و هم محیط زیست از وجود چنین آلاینده هایی رها شوند.


وی تاکید کرد: با توجه به شعار امسال با عنوان حمایت از تولید ملی پلمپ این کارخانه زیان های بسیاری برای تولید کننده به دنبال دارد و باید از پلمپ آن جلوگیری کرد لذا 2 هفته زمان برای نصب فیلتر و رفع مشکل به مسئولان کارخانه داده شده است.


سارایی یادآور شد: پرونده تخلف زیست محیطی این کارخانه باز و در دست پیگیری است و چنانچه برای رفع این مشکل اقدامی صورت نگیرد، کماکان پلمپ خواهد ماند.


300 نفر به صورت مستقیم در واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک و ناحیه صنعتی شهرستان ایوان مشغول کار هستند. /م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار