یادداشتی برای معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

زنان کُشته شده از اندوه ، فراوان‌تر از مردان کُشته شده در جنگند!

اگر به حق الناس و تاکیدات دینی و اعتقادی و انسانیت توجه کنیم ، حتی خراب کردن لانه یک پرنده حس ترحم آدمی را بر می انگیزد ،حال چگونه است که عزت و احترام مادری کپر نشین که بی شک به سختی آن را ساخته بود اینگونه مورد تعدی و بی تفاوتی قرار میگیرد؟
کد خبر: ۸۵۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۸ 06 June 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شیرین بانو زرین از فعالین فرهنگی و سیاسی در عرصه اجتماعی و رسانه ای با انتشار یادداشتی معصومه ابتکار ، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده را در خصوص ماجرای فوت آسیه پناهی ( پیرزن کرمانشاهی) و برخی مشکلات حوزه زنان ، خطاب قرار داد.
متن کامل یادداشت:
بسمه تعالی

سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار
معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

با سلام و تحیات ؛

همانطور که مستحضرید یکی از شاخص های ارزیابی عدالت اجتماعی در هر کشوری ، وضعیت زنان آن کشور است.
جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی بر لزوم توجه و رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی و مهارت سازی این گروه از جامعه تاکید دارند و عدم توجه به این گروه از جامعه را زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی از جمله فقر و تکدی گری، افت فرهنگی و اجتماعی و ضعیف شدن بنیان خانواده و غیره  می دانند.
زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر در هر جامعه ای هستند و در این میان آسیب پذیرترین قشر ضعیف جامعه ، زنان بی سرپرستی هستند که معمولا با مشکلات زیادی از جمله مشکل مسکن مواجه اند ، متاسفانه در حال حاضر در کشور ما به زنان سرپرست خانوار به روش های صدقه ای و یا صرفا حمایت مالی از سوی بهزیستی و کمیته امداد و یا خیریه ها به آنها کمک می شود در حالی که این راه با عزت نفس این زنان و فرزندانشان و عضو خانواده های آنها قطعا منافات دارد .
با وجود همین حمایت ها باز هم میلیون ها زن سرپرست خانوار در بدترین وضعیت معیشتی خانواده مانده اند و با زحمت و تنگدستی گذران زندگی دارند !

اینک آنچه غیرت قلم را به نوشتن واداشت و بی شک از رسانه ها و اخبار شنیده اید، خبر مرگ دلخراش مادری ۵۸ ساله ساکن کرمانشاه که با دختر و نوه اش در آلونکی زندگی میکردند و به علت فشار روحی ناشی از تخریب محل زندگی شان توسط ماموران شهرداری کرمانشاه ، دچار حمله قلبی شد و این موضوع چند روزی فضای اجتماعی و رسانه ی را پر کرد و باعث  نگرانی و جریحه دار شدن احساسات بسیاری از مردم و کاربران فضاهای مجازی و اجتماعی شد .

مرحوم  آسیه پناهی ( که در واقع باید گفت آسیه بی پناه) سنبلی از چند میلیون زن سرپرست خانواری بود که  بدون هیچ حمایت و سرپناهی تا پای جان در مقابل حق ناچیز خود دفاع کرد و  بر اثر فشار روحی دنیای تاریک و بی رحم ما را رها کرد و رفت و در سکوتی غم انگیز و انتقاد عمومی دستگاه قضایی پیگیر جوابیه پزشکی قانونی میباشد تا مقصرین این واقعه تلخ شناسایی و برخورد قانونی گردد. موارد اتهام ضرب و شتم‌ ماموران شهرداری یا استفاده از اسپری فلفل که باعث تنگی نفس و ایست قلبی تنفسی آن مرحوم  شده قلب هر انسان رئوفی را به درد میآورد.
کسی که بر تیغه ماشین بولدزر می نشیند و التماس می کند و در این سن فریاد مظلومیت سر می دهد و از حق کاشانه خود دفاع می کند و تنها مانده است ،شکی نیست که از این غصه تاب نیاورد .
مادر گرامی سرزمینمان در فقر و تنگدستی و مظلومیت و عدم حمایت هیچ سازمان و ارگانی تپش های قلب نگرانش به زیر خاک رفت و ما نظاره گر بودیم .
اگر به حق الناس و تاکیدات دینی و اعتقادی و انسانیت توجه کنیم ، حتی خراب کردن لانه یک پرنده حس ترحم آدمی را بر می انگیزد ،حال چگونه است که عزت و احترام مادری کپر نشین که بی شک به سختی آن را ساخته بود اینگونه مورد تعدی و بی تفاوتی قرار می گیرد.؟
نقش سازمان های حمایتی در این مواقع چیست ؟
اینهمه مانور موسسه های خیریه و سازمانهای حمایتی کجا کاربرد دارد ؟
مگر خداوند در قرآن نفرموده است پیکار کنید در راه زنان و کودکانی که به دست ستمگران تضعیف شده اند ،ستمگری به چیست ؟
غیر از این است که مادری بی سرپناه ،خانه ش با سنگدلی بر سرش خراب کنند ؟
خشن ترین رفتار آنهم نسبت به ضعیف ترین مردم (مادری آلونک نشین) ستمگری نیست؟ با اینکه مجوز تخریب نداشتند و تنها مجوزی که ادعا داشتند  مجوز جلوگیری از ساخت و ساز در آن منطقه بود و نه تخریب !
اختلاف بین دو سازمان شهرداری و اوقاف را مادری رنج کشیده و قشر ضعیف باید تاوان بدهد ؟
تبعیض ها خط قرمز انسانیت را رده کرده است ، ویلاهای چند هزار متری که سر از دل کوه و منابع طبیعی در می آورند به چشم نمی آید اما کپر بلوکی مرحوم آسیه پناهی در حاشیه شهر با بی رحمی کامل تخریب میشود و هیچ وجدانی به درد نمی آید!؟

خانم دکتر ابتکار حضرتعالی از مردادماه ۱۳۹۶ به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شده اید و بالاترین مقام در سطح ملی هستید که نوک پیکان بسیاری از امور در حوزه زنان و خانواده به سمت حضرتعالی است.
چندین سال است که قانون حمایت از کودک و خانواده در صف رسیدگی مجلس مانده است و با این شواهد و موضوعات دلخراش اجتماعی باید پرسید آیا لایحه حمایت از زنان اصلا به صحن علنی مجلس راه پیدا کرده است؟

اشاره فرمودید در دولت تدبیر و امید در حوزه زنان با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها فعالیتهای خوب انجام شده ،بی شک کسی نسبت به تلاش های آن معاونت در حوزه زنان و خانواده مدعی نیست و انکار نمی کند اما از مردادماه ۱۳۹۶ که در مقام این معاونت هستید ، چشم امید زنان بی پناه در انتظار جشن رونمایی کلی از سند ارتقاء جایگاه زنان هست ! و به نظر آنقدر مهم است که این لایحه تاکنون باید خارج از نوبت رسیدگی می شد .
آنچه مسلم است با توجه به آمار رو به رشد زنان سرپرست و وضعیت بد معیشتی و اقتصادی خانوارها در کشور از حضرتعالی انتظار می رود که  اقدامات جدی تر در جهت حمایت از این زنان و قشر ضعیف مدنظر قرار دهید .
وقتی زندگی در این وضعیت بحران اقتصادی و بیماری کرونا برای این گروه از جامعه سخت تر شده است، امیدواریم برنامه ها و طرح های حمایتی از این دسته از زنان با سرعت بیشتری اجرا شود و به یاری خدا هرچه سریع تر بودجه های لازم برای اجرای این برنامه ها تامین شود.
نه اینکه قوانین حمایتی از قشر ضعیف و زنان سرپرست خانوار فقط بر روی کاغذ بماند و هر روز شاهد بی عدالتی و بی مهری نسبت به مادران سرزمینمان باشیم .
به امید آنکه قدمی هر چند کوتاه در راه آراستن افراد و جامعه به زیور عدل برداریم.
والسلام
۱۳۹۹/۰۳/۱۶
شیرین بانو  زرین
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تدبیر
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
به برکت وجود تدبیر امید،امید داشته باش خواهر
شادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
اداره ها و یا دفترهایی به نام امور زنان و این چرت و پرت ها هیچ کارآیی ندارند. ناندانی برای بعضی و پوز برای برخی روشنفکرنماها شده است. ما زنان هیچ امیدی به این جاها نداریم.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار