مدیرکل بیمه سلامت استان همدان:
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی منجر به تسهیل و تسریع در ارائه خدمات سلامت به شهروندان می‌گردد.
کد خبر: ۱۰۱۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷ 22 December 2021
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی منجر به تسهیل و تسریع در ارائه خدمات سلامت به شهروندان می‌گردد. 

به گزارش تابناک همدان،  سعید فرجی اظهار داشت: ارائه خدمات به صورت الکترونیک به مردم در حوزه‌های مختلف از جمله موارد قانونی است که دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای آن هستند. یکی از این موارد قانونی، اجرای طرح ملی نسخه نویسی الکترونیک است در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور مورد تاکید قرارگرفته است و در ماه‌های اخیر به گام‌های نهایی برای اجرای کامل رسیده است. 

وی با اشاره به تاثیر نسخه نویسی الکترونیکی در کاهش مصرف کاغذ و پیشگیری در انتشار بیماری‌های واگیر گفت: نوع نسخه‌های پزشکی همواره یکی از چالش‌ها و دغدغه‌هایی بوده که نظام سلامت تلاش کرده در مسیر اصلاح آن گام بردارد. این در شرایطی است که روزانه میلیون‌ها نسخه دارویی در کشور تولید و برای نسخه پیچی به داروخانه‌ها می‌رود. تولید فیزیکی این برگه‌ها و نسخه پیچی آن در داروخانه‌ها یا مراکز پاراکلینیک می‌تواند منجر به انتقال و انتشار بیماری‌های واگیر مشابه کرونا شود. شاید به همین دلیل است که فرآیند الکترونیکی شدن خدمات سلامت در این دوران با سرعت بیشتری پیش رفته و می‌توان گفت که نسخه‌های پزشکی در همین دوران با الکترونیکی شدن، عاقبت به خیر می‌شوند. نسخه الکترونیکی می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف کاغذ، در زمینه تصمیم گیری‌های کلان نظام سلامت و مدیریت و ساماندهی هزینه‌های سلامت هم موثر باشد. 

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: نسخه الکترونیکی توسط پزشک تجویز می‌گردد و کد رهگیری به بیمار ارائه می‌شود. بیمار با ارائه کد ملی یا کد رهگیری خود به داروخانه یا مرکز پاراکلینیک می‌تواند دارو یا خدمات مربوطه را بر اساس تجویز پزشک دریافت کند. دریافت خدمات با پوشش بیمه‌ای به شرطی است که بیمار دارای بیمه باشد و البته هنگام نسخه نویسی، پوشش بیمه‌ای بیمار به صورت آنلاین بررسی می‌شود. 

فرجی اظهار داشت: هرچند بسیاری از افراد در گذشته به خدمات الکترونیک سلامت نگاهی نه چندان مناسب داشته و این خدمات را به نوعی لوکس و غیرضروری تلقی می‌کردند، اما واقعیت این است که حرکت جهان به سمت ارائه خدمات الکترونیک در حوزه‌های مختلف و به خصوص سلامت، بدون توقف ادامه دارد. البته نباید نسخه نویسی الکترونیک را هدف نهایی در نظام سلامت دانست، اما در واقع یکی از راهکار‌های مهم سامان دهی حوزه سلامت محسوب می‌شود که در صورت اجرای کامل در کشور می‌تواند نقش قابل توجهی در استقرار پرونده الکترونیک سلامت هم داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار