نوسانات بازار ارز در ایران همانند سایر بازارها در کشورهای دیگر تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی قرار گرفته اما این بازار در کشور ما به دلیل نبود ثبات اقتصادی، نرخ منفی بهره واقعی و سایر عوامل، بیش از باقی کشورها تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶ 20 February 2023

تابناک ایلام ؛امین دانیالی ::با گذری بر اقتصاد مدیریتی این روزها که قیمت دلار بدون حساب وکتاب بالا میرود مسئولان رادر یک بلاتکلیفی قرارداده است که چه کنیم؟؟؟

همانطوری که عیان است و در حالی که پايتخت نشینان از به حرکت درآمدن قطار پیشرفت و… سخن می گویند؛ گرانی بی سابقه قیمت خودرو ، قیمت مسکن ، کالاهای اساسی، قیمت دلار و… صدای همه را در آورده است.

نوسانات بازار ارز در ایران همانند سایر بازارها در کشورهای دیگر تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی قرار می‌گیرد اما این بازار در کشور ما به دلیل نبود ثبات اقتصادی، نرخ منفی بهره واقعی و سایر عوامل بیش از باقی کشورها تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرد. به طریقی که حتی با شنیدن بالا رفتن نرخ دلار تاثیر زیادی در بالا رفتن قیمت تمام اجناس وکالاها می گذارد که طبیعی هم هست این روند افزایشی

باوجود اعلام بانک مرکزی در گشایش،های ارزی ولی درعمل تغییری در پایین آمدن قیمت دلار مشاهده نشده که هیچ بلکه روند افزایشی پیداکرده است.

این روزها تا وقتی اقدامی عملی و کارشناسی صورت نگیرد باگفتار درمانی نمی شود قیمت دلار و تثبیت قیمت ها را شاهدبود، این اقتصاد باید ترمیم گردد با راه کار مناسب وصاحبان سبک بخش اعظمی از جستجوهای کاربران ایرانی در اینترنت نیز به پیش بینی قیمت دلار و کسب اطلاعات لازم درباره قیمت این ارز در داخل دارد.

به غیر از اثر مستقیم در هزینه واردات، افزایش نرخ ارز قیمت کالاهای واسطه‌ای را هم زیاد می‌کند. کالاهای واسطه‌ای مواد و کالاهایی هستند که کارخانجات برای تولید از آن استفاده می‌کنند. بنابر این هزینه تولید بالا می‌رود و بعضی تولیدات داخلی قدرت رقابتشان را از دست می‌دهند. به این ترتیب، افزایش تورم حاصل از بالارفتن قیمت ارز، می تواند به رکود منجر شود.

این سوال همیشه هست که چرا باید سرمایه گذارها ترس داشته باشند که سرمایه خود را در کارهای تولیدی هزینه کنند ، آنها چون از آینده اقتصاد اطمینان ندارند قدرت ریسک ندارند و دولت ها نیز هنوز نتوانسته اند پشتوانه محکمی ایجاد کنند تا سرمایه گذاران بتوانند فعالیت اقتصادی انجام دهند.

این روزها شرایط اقتصادی کشور همچون اسبی چموش به تاخت می رود ،دولت نیز چون توان جوابگویی به شرایط موجود ندارد انگار از دور فقط نظاره گر اوضاع هست تا زمانی که این اسب چموش خود خسته شده وآرام بایستد . و این در حالی میان مردم جامعه‌ هستند که آسیب می بینند .

مردم هستند که با تورم لحظه ای وگرانی های پیاپی باید زندگی و شرایط سخت را گذران کنند.

اما دراین برهه از زمان که برادران وخواهران ما تحت فشار سنگین اقتصادی وگرانی هستند خود مردم کسانی که در فعالیت های تولیدی بزرگ وخورد هستندبه خاطر مردم به خاطر انسانیت هم شده تلاش مضاعف داشته باشند اول درتولید زیادسپس در کنترل قیمت ها وپایین آوردن نرخ ها تا بتوانند هم به آرامش بازار کمک کنند هم تقاضا برای خرید را بالا ببرند ، میشود باکمک هم و تلاش مضاعف دولت اوضاع بد اقتصادی را سامان داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار