مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت:در کاوش باستان شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ ارسنجان رد پای انسان‌های ۱۴ هزار ساله پیدا شد.
کد خبر: ۱۱۵۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶ 02 March 2024

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به پایان کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ در شهرستان ارسنجان گفت: کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ به مدت یک ماه توسط هیات باستان‌شناسی ایرانی انجام شد.
محمد ثابت اقلیدی افزود: این پناهگاه که قدمتش به ۷ تا ۱۲ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد برای نخستین بار مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفت.
وی ادامه داد: کاوش باهدف مطالعات باستان‌شناسی دوره پیش‌ازتاریخ انجام‌شده است که دست آورده‌ای خوبی به همراه داشت.
ثابت اقلیدی گفت: بر اساس شواهد باستان‌شناسی در دوره‌های پیش‌ازتاریخ و حضور مستمر انسان در منطقه فارس، ضروری است به فعالیت‌های باستان‌شناسی و تکمیل مطالعات باستان‌شناسی و شناخت دوره‌های تاریخی بیشتر پرداخته شود.
حسن افشاری، رئیس هیات کاوش باستان‌شناسی پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ هم گفت: با توجه به کشفیاتی که طی یک ماه در این محل داشتیم قدمت منطقه به حدود ۱۴ هزار سال قبل برمی‌گردد.
وی افزود: ابزار‌های سنگی و داده‌های استخوان در این پناهگاه کشف شده است.
افشاری بابیان اینکه در کاوش اخیر یک گروه ۱۰ نفره به مدت یک ماه مشغول فعالیت بودند گفت: این کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و یگان حفاظت میراث فرهنگی انجام شد.
او ادامه داد: پناهگاه صخره‌ای پیر قوچ در نزدیکی روستای قصر جمال یکی از محوطه‌های مهم و ارزشمند به شمار می‌رود که دارای شواهد استان‌شناختی مهمی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار