استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: باید تا ماه اردیبهشت حدود ۱۰۰۰ واحد مسکن ملی آماده تحویل به متقاضیان باشد، یعنی در یک ماه آینده، ۳۰۰ واحد و برای اردیبهشت‌ماه ۵۵۰ واحد آماده تحویل باشد.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳ 13 March 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، غلامعلی حیدری امروز (۲۳ اسفند ماه) در جلسه شورای تامین مسکن چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد توجه و از جمله برنامه‌های بسیار مهم دولت، تامین مسکن و طرح نهضت ملی است. این طرح برخی مشکلات جوانان در زمینه تامین مسکن را برطرف می‌کند و کاهش تورم و ایجاد اشتغال را به‌دنبال دارد.

وی ادامه داد: برخلاف اینکه در چهارمحال و بختیاری اقدامات خوبی شده، اما نباید کار‌ها متوقف شود، از طرفی لازم است فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی اهتمام لازم را برای بررسی و رفع موانع طرح نهضت ملی مسکن داشته باشند.

حیدری گفت: در مکان‌هایی که مشکلات برطرف شده است، باید فرآیند‌ها کوتاه شود، زیرا با حرکت لاک‌پشتی به نتیجه نخواهیم رسید. از طرفی شهر‌هایی که زمین نداشتند، باید در مدت یک ماه از سوی راه و شهرسازی و فرمانداران تامین زمین شوند؛ بنابراین لازم است موانع به‌صورت قرارگاهی برطرف و کار جهادی انجام شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در یک ماه آینده، همه مشکلات شهر‌هایی که با مشکل زمین مواجه‌اند برطرف و عملیات اجرایی آن‌ها سریع‌تر آغاز شود. کارگروهی به ریاست معاون عمرانی تشکیل و مشکلات هر شهرستان با پیگیری راه و شهرسازی و بنیاد مسکن برطرف شود، چرا در فلارد و ۱۴ ماه بعد از کلنگ‌زنی عملیات اجرایی آغاز نشده است.

وی بیان کرد: لازم است فرمانداران با جدیت شورای مسکن شهرستان را برگزار و موضوع‌ها را دنبال کنند، یعنی باید فرمانداران به‌صورت مستمر از طرح‌های نهضت ملی بازدید و مشکلات را برطرف کنند، گرچه در شهر‌هایی مانند سامان باید طرح نهضت ملی سرعت داده شود.

حیدری بر لزوم مشخص شدن آمار مربوط به طرح نهضت ملی و جوانی جمعیت در یک ماه آینده و ثبت اطلاعات در سامانه تاکید کرد، و گفت: لازم است با سرعت و از سوی جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن به‌صورت ویژه و قرارگاهی مشکلات برطرف شود و از سوی ثبت اسناد و املاک، کار صدور سند واحد‌های مربوط به طرح نهضت ملی سرعت داده شود.

وی درباره بافت فرسوده و ایجاد مسکن در این بافت، اظهار کرد: این موضوع یک فرصت طلایی است، زیرا زیرساخت‌ها در بافت فرسوده آماده است و در جلسه آینده شورای مسکن گزارش‌ها به تفکیک شهرستان‌ها در این زمینه ارائه شود. لازم است شرکت‌های خدماتی اهتمام لازم را در مناطق طرح ملی مسکن در راستای تامین آب کارگاهی، برق و ... داشته باشند.

حیدری درباره واحد‌های آماده تحویل به متقاضیان، گفت: باید تا اردیبهشت ۱۰۰۰ واحد مسکن ملی آماده تحویل به متقاضیان باشد، یعنی در یک ماه آینده ۳۰۰ واحد و برای اردیبهشت‌ماه ۵۵۰ واحد آماده تحویل باشد. گرچه ۱۵۰ واحد از واحد‌هایی که ساخت آن‌ها برعهده ستاد اجرایی فرمان امام بوده، تحویل شده است. لازم است بانک‌ها نسبت به بستن قرارداد و پرداخت تسهیلات و تسهیلات روستایی اقدام کنند.

حیدری تاکید کرد: باید تا جلسه آینده تحول عظیمی در بحث طرح نهضت ملی مسکن در استان صورت گیرد، جا‌هایی که مشکل زمین حل نشده است، باید از سوی بنیاد مسکن با سرعت مشکلات حل شود و نباید مانعی تا جلسه آینده وجود داشته باشد.

در ادامه، خدایار باقری هارونی، مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: با توجه به اینکه در برخی شهر‌های استان در بحث تامین زمین و آماده‌سازی زیرساخت‌ها مشکلاتی وجود داشت، در این جلسه قرار شد مباحث سرعت گیرد و مشکلات برطرف شود.

وی گفت: در ۱۷ شهر استان تامین زمین انجام شده و عملیات اجرایی طرح در حال آغاز است. در ۱۰ شهر استان نیز تامین زمین از قبل انجام شده و عملیات ساختمانی آغاز شد، همچنین بقیه شهر‌ها یا در حال تامین زمین از اراضی ملی بودند یا در حال توافق با بخش مستثنیات و خصوصی هستیم که سرعت گیرد، در برخی شهر‌ها محدودیت زمین وجود دارد، یعنی یا به سایت‌های جنگلی یا به رودخانه برخورد می‌کنیم که راهی وجود ندارد و به شهر‌های مجاور الحاق خواهند شد.

باقری به اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها با سرعت و تحویل مساکن به متقاضیان اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مصالحی که در ساخت مساکن استفاده می‌شود، میلگرد و سیمان است که تفاهم‌نامه‌ای در راستای تامین میلگرد بسته شد.

کامران رهی، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: برش چهار ساله ۵۷ هزار و ۱۴۹ واحد نهضت ملی مسکن در استان است که ۲۵ هزار و ۲۴۳ واحد مسکن حمایتی، ۱۰ هزار و ۲۳۲ واحد مسکن شهری خودمالک، بازآفرینی شهری ۷۶۰۰ واحد و ۱۴ هزار واحد مسکن روستایی است. برش ۳.۵ ساله تقریباً باید ۳۵ هزار و ۷۱۸ واحد در مجموع آغاز می‌شد که تاکنون ۱۷ هزار و ۲۱۰ واحد یعنی حدود ۵۰ درصد از طرح تحقق پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: در بحث خودمالک شهری و بازآفرینی شهری، اندکی عقب هستیم که لازم است شهرداران و فرمانداران در شهر‌ها دستور لازم را در این زمینه صادر کنند.

رهی با اشاره به بحث جوانی جمعیت، بیان کرد: ۱۱ هزار و ۷۰۷ متقاضیان ثبت نامی است که از این تعداد قرعه‌کشی حدود ۱۷۹۴ قطعه زمین انجام شده است. در بحث جوانی جمعیت موظف به تقدیم یک قطعه زمین حدود ۲۰۰ متر با ارزش ریالی کمتر از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به همه متقاضیان هستیم.

به گفته او، براساس رتبه‌بندی در طرح نهضت ملی مسکن، شهرکرد در رده اول با ۷۰ درصد قرار دارد، گرچه رتبه‌بندی‌ها براساس تامین زمین، تسهیلات، سفت‌کاری و نازک‌کاری انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار