به گزارش تابناک خوزستان؛ جلسه شهرک‌های کشاورزی و کشت پاییزه صبح امروز در حوزه سالن جلسات استاندار با حضور استاندار و مدیران استانی حوزه‌های مربوط به کشاورزی برگزار شد.

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در این جلسه گفت: ۱۵ شهرک و حدود ۴۵۰ الی ۷۵۰ هکتار اراضی برای کشت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه اولین استان برای شروع این طرح بوده ایم، این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است که انتظار می رفت تا کار با پیشرفت و سرعت عمل بیشتری انجام می شد، اما متاسفانه هر مکانی را که برای این امر مشخص می کنیم پاسخ منفی از سوی سازمان آب و برق می شنویم.

چنگلوایی ادامه داد: به جز مشکلات آب بحث کمبود اعتبارات را داشتیم. در هفت ماه گذشته، نه در غالب مجتمع و نه در غالب شهرک هیچ اعتباری تخصیص و معین نشده است، به همین دلیل زمان انتخاب مشاور طولانی شده و متاسفانه فقط توانستیم برای ۳ نقطه مشاور انتخاب کنیم.

مقتدایی استاندار خوزستان در این جلسه گفت: اگر قرار است اشتغال و توسعه اتفاق بیافتد بدون شک باید تمرکز در نقاطی صورت گیرد که با هدف ارتقاع کیفی و ایجاد یک ارزش افزوده بیشتر انجام شده است.

وی افزود: اگر بازارچه و ته لنجی ها در خرمشهر نبود منطقه آزاد هم به وجود نمی آمد پس دوستان در موضوع کشاورزی حساس شوند تا اتفاق مثبتی در این زمینه رخ دهد.

مقتدایی با توجه به گفته مدیر جهاد کشاورزی در رابطه با کمبود اعتبارات گفت: اعتبارات در زمینه کشاورزی باید تامین شود حتی در صورت امکان از اعتبارات استانداری اختصاص داده خواهد شد.

مقتدایی در پاسخ به یکی از مشاوران استان مبنی بر امکان پذیر نبودن این طرح گفت: اگر بخواهیم مشکلات بین معاونان و مشاوران را حل و فصل کنیم در دکان را ببندم بهتر است. دوستان با این نگاه که نمی شود، فرصت ها را از دست ندهند. بسیاری از کارهایی که می گفتند نمی شود حل شده است. فرصت ایجاد اشتغال و منطقه ازاد نباید از دستمان برود.

همچنین هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بعضی از طرح ها در مناطقی است که حتی آب شرب وجود ندارد به همین علت درخواستی که داشته ایم دادن برنامه کامل شامل محل و بازه ی زمانی این طرح هاست.

وی افزود: برای انتقال آب جواب منفی ندادیم مگر در مناطقی که امکان تأمین آب وجود نداشته باشد. مقدار آبی که ما پیش بینی کردیم برای حدود ۴ هزار و پانصد هکتار آب است که اگر در سطح ۴۵۰ هکتار باشد هیچ مشکلی برای انتقال آن نداریم.

در پایان قاسم نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در بحث کشت پاییزه بارندگی نسبت به سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و آورد سد کرخه و مارون نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کمتر شده، شوری آب رودخانه ها تا ۱۲ پیسی خودش را نشان داده، گرد و غبار بیشتر از سال قبل بوده و حدود یک و نیم درجه افزایش دما بوده که عصر خود را بر روی مزارع گندم گذاشت اما خوشبختانه با برنامه ریزی های اتخاذ شده تولیدات کشاورزی کاهش نیافته است و وضعیت چغندر قند روند افزایشی به خود گرفته است.