تابناک هرمزگان- یادداشت: محمود رضا کبیری یگانه -کارشناس رسانه و فضای مجازی
کد خبر: ۱۱۶۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱ 15 April 2024

به گزارش تابناک هرمزگان// محمود رضا کبیری یگانه در یادداشتی نوشت:شلیک صدها موشک و پهپاد به مقصد اسرائیل از بی‌نظیرترین حملات نظامی به اسرائیل از زمان شکل گیری این رژیم اشغالگر تاکنون بود که به اجرا درآمد.

 «محمودرضا کبیری یگانه» کارشناس رسانه و فضای مجازی؛ برخلاف پیش‌بینی‌های سران رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن‌ها و منطبق بر مطالبه گری افکار عمومی در داخل کشور، عملیات انتقام از رژیم صهیونیستی در روز ۲۶ فروردین شلیک صدها موشک و پهپاد به مقصد اسرائیل اجرا شد و یکی از تاریخی‌ترین حملات نظامی به اسرائیل از زمان شکل گیری این رژیم اشغالگر به اجرا درآمد.

آنچه عیان است ایران توانست با نادیده گرفتن تمام تهدیدات و واسطه گری‌های کشور‌های غربی، عربی و آمریکا، توان نظامی و تسلیحاتی خود را به رخ بکشد و فصل جدیدی از نظم جدید منطقه‌ای و جهانی را رقم بزند؛ ورای جزئیات این حمله تاریخی، اصل عمل و حمله نظامی ایران به خاک رژیم اشغالگر، ایران را در قامت برنده قرار داده است.

اما موشک، پهباد و عملیات نظامی بخشی از عملیات جنگ به شمار می‌آید؛ تهاجم نظامی ایران به اسرائیل در کمتر از چند ساعت به پایان رسید و اکنون نوبت به جنگ رسانه‌ای است تا طرفین اهداف خود را پیگیری و محقق کنند. احتمال وقوع حملات مجدد خیلی کم پیش بینی می‌شود، اما روایتی که ار جنگ برای افکار عمومی منعکس می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسرائیل و رسانه‌های غربی هرچند در ابتدای حمله غافلگیر شدند و پیش بینی چنین حملات جسورانه‌ای را از طرف ایران نمی‌کردند، اما بلافاصله با خروج از فضای غافلگیری استراتژی‌های رسانه‌ای خود را فعال کردند. کم رنگ نشان دادن تلفات و تاکید بر رهگیری موشک‌های ارسالی از سوی ایران، از جمله اهداف رسانه‌های عبری، غربی در ساعاتی پس از این حمله بوده است. رسانه‌های غربی که پیش از این توان حمله را از سوی ایران محتمل نمی‌دانستند حال که ایران به صورت قاطع و جدی، حملات هوایی خود را به اجرا درآورده، بدون پرداختن به اصل حمله، در حال توجیه آن با پرداختن به جزئیات غیرمهم آن هستند.

بدیهی است هدف ایران از حمله نه کشتار و تلفات انسانی و حتی مسکونی، بلکه اثبات توان و انگیزه تهاجم بود، این ایران بود که نشان داد هیچ واهمه‌ای از اسرائیل و حامیان مسلح آن‌ها ندارد و جایی که منافع ملی کشور ایجاب کند، با تهاجم گسترده از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند. رسانه‌های غربی عامدانه تلاش می‌کنند با بزرگ نمایی رهگیری موشک‌ها و عدم تلفات انسانی قابل توجه، افکار عمومی را از اصل ریختن هیمنه رژیم اشغالگر منحرف کنند؛ رسانه‌های غربی عربی سال‌ها ذهنیتی را در افکار عمومی دنیا تزریق کرده بودند که با توجه به قدرت نظامی اسرائیل و حمایت حامیانش، هیچ کشوری جسارت حمله نظامی به این کشور را ندارد، اما شلیک بیش از ۴۰۰ موشک و عبور از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی، آسیب پذیری اسرائیل را در نزد افکار عمومی پررنگتر کرد.

احتمال می‌رود سناریوی بعدی رسانه‌های صهیونیستی، القای همان تاکتیک همیشگی قربانی نشان دادن اسرائیل باشد؛ ایران باید در دام این بازی رسانه‌ای نیفتد، خوشبختانه مسئولان نظامی ایران با اعلام اینکه هدف از حمله هوایی به اسرائیل انتقام از شهادت فرماندهان ارشد نظامی کشورمان بوده و ایران نیتی برای ادامه حملات ندارد، امکان مظلوم نمایی را از رسانه‌های صهیونیستی گرفت، اما تداوم استراتژی صحیح و هوشمندانه برای خنثی کردن سایر اهداف رسانه‌ای نیز اهمیت زیادی دارد. از امروز بیش از حمله هوایی و موشک و پهباد، شاهد جنگ رسانه‌ای طرفین خواهیم بود، جنگی که اگر با استراتژی‌های مناسب همراه باشد، در هدایت یا انحراف افکار عمومی در داخل و خارج می‌تواند موثر باشد. قطعا چنین عملیات هوشمندانه و قاطعی، با پیوست رسانه‌ای نیز همراه بوده و پیش بینی می‌شود ایران همچنان که در عرصه نبرد، پیروز شد، جنگ رسانه‌ای این عملیات را نیز به نفع خود به پایان خواهد رساند.

از روز‌های آینده تمرکز رسانه‌های دشمن بر بزرگ نمایی مشکلات داخلی به ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی و احتمالا برجسته کردن موضوع حجاب در کشور متمرکز خواهد شد؛ رسانه‌های داخلی و افکار عمومی باید آمادگی مواجهه با این سناریو‌های رسانه‌ای را داشته باشند، موفقیت خارجی صورت گرفته در عملیات وعده صادق اگر با انسجام و هماهنگی داخلی همراه شود، نقطه عطفی برای نظام و کشور خواهد بود.

انتهای پیام//

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار