رییس میراث فرهنگی پاوه خبر داد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاوه از تدوین پرونده پاسداری از شیرینی کوته اورامانات برای ثبت در شورای ثبت ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸ 07 May 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، هادی شریفی با اشاره به قدمت شیرینی کوته در اورامانات، اظهارکرد: کوته نوعی شیرینی طبیعی و خوشمزه در منطقه اورامانات است که در گذشته رواج زیادی در بین مردم این منطقه داشته است.

وی  تصریح کرد: این شیرینی از ترکیب توت خشک، شیره توت، گردو و مغز پسته وحشی یا همان بنه درست می شود و مردم منطقه از گذشته های دور آن را به عنوان نوعی شیرینی قوی پخت می کردند.

رئیس میراث فرهنگی پاوه تصریح کرد: شرایط سخت زندگی و تردد در منطقه کوهستانی اورامانات مردم این منطقه را بر آن می داشت تا برای ادامه فعالیت‌های روزمره و سفرهای دور و نزدیک خود به مناطق اطراف این شیرینی را پخت کنند.

وی افزود: با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی مردم، پخت این شیرینی اصیل هم در منطقه کمرنگ شد، تا اینکه چندسال پیش به منظور حفظ آن پرونده ثبت ملی شیرینی کوته تدوین شد و در نهایت در سال 1399 به ثبت ملی رسید.

شریفی تصریح کرد: خوشبختانه پس از ثبت ملی شیرینی کوته، برنامه احیاء آن در دستور کار قرار گرفت و اقدامات خوبی نیز انجام شد، بنابراین در مرحله بعدی پرونده پاسداری از شیرینی کوته اورامانات تهیه شده و تلاش می‌شود تا امسال در شورای ثبت ملی آثار کشور مطرح و به ثبت برسد.

وی یادآورشد: در حال حاضر یک کارگاه تولیدی با ظرفیت هشت نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیرمستقیم در راستای تولید این شیرینی راه اندازی شده است.

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی این کارگاه شیرینی کوته به شکل کاملا استانداردی تهیه و روانه بازار می‌شود که البته بخش قابل توجهی از تولیدات این کارگاه هم به کشورهای دیگر صادر می شود.

رئیس میراث فرهنگی پاوه با بیان اینکه مشکلاتی پیش روی توسعه تولیدات این کارگاه و معرفی بیشتر آن وجود دارد، عنوان کرد: روز گذشته (17 اردیبهشت) فرماندار پاوه بازدیدی از این کارگاه داشت و مقرر شد موانع پیش روی توسعه فعالیت این کارگاه برداشته شود.

کوته در زبان کردی به معنای کوبیدن است و از آنجایی که برای تهیه این شیرینی باید توت خشک شده به همراه گردو و مغز بنه کوبیده شود، به آن کوته گفته می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار