معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان اردبیل با تأکید بر اینکه اعتبارات ناچیزطرح‌های آبخیزداری بصورت صددرصدی اختصاص نمی‌یابد، از مراجعه و درخواست اهالی برخی از روستا‌های استان مبنی بر مطالعه و احداث بند آبخیزداری در روستای خود خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲ 07 May 2024

به گزارش تابناک اردبیل، رضا قانع مقدم با اشاره به اهمیت روزافزون آبخیزداری و مزایای آن برای زیست بوم استان گفت: اهالی تعدادی از روستا‌های شهرستان‌ها برای رفع نیاز‌های آبی خود درخواست احداث بند آبخیزداری در روستای خود را کرده‌اند.

وی اظهار کرد: بالهارود، ارس و سفیدرود سه حوزه آبریز استان اردبیل است و ۹۲۷ بند، سازه‌های آبخیزداری در این سه حوزه احداث شده است که ظرفیت ذخیره ۲۳ میلیون متر مکعب آب را در هر دوره بارش و پرشدگی دارد.

قانع مقدم با اذعان بر اینکه در هر پرشدگی بند‌های آبخیزداری در استان اردبیل سفره‌های زیرزمینی ۹ میلیون متر مکعب تغذیه می‌شود، گفت: آبخیزداری از فرسایش ۹ تن خاک در هر هکتار جلوگیری می‌کند و سرعت خروج آب از استان را کاهش می‌دهد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان عنوان کرد: آبخیزداری افزایش پوشش گیاهی و علوفه را رقم می‌زند و خسارت‌ها و خطرات و آسیب‌های سیل را نیز کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول منابع طبیعی استان اردبیل، آبدهی سه برابری قنات، چشمه‌ها و چاه‌ها را حاصل آبخیزداری برشمرد و ادامه داد: آبخیزداری در خشکسالی و ترسالی بسیار مؤثر است.

قانع مقدم تصریح کرد: اعتبارات ناچیز برای آبخیزداری استان پاسخگوی نیازها، درخواست مردمی و مدیریت خشکسالی نیست و انتظار داریم با توجه به خشکسالی‌های اخیر بودجه آبخیزداری استان افزایش یابد..

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار