وقتی ثبت ملی دردی دوا نمی کند؛
مقبره اعلا اثری به جا مانده از قرن هفتم هجری در ابرکوه است که این اثر برای نخستین بار نامش در رسانه ها مطرح می شود و حتی جستجو در مرورگرها نیز هیچ نامی از آن نمی دهد، اثری كه در حال تخريب است.
کد خبر: ۱۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶ 11 March 2015
«مقبره اعلا» اثری که هرگز دیده نشد
مقبره اعلا اثری ارزشمند از قرن هفتم هجری است و به رغم اهمیت ویژه ای که دارد، ‌ تاکنون کسی به آن نپرداخته و شاید کمتر کسی از تاریخچه آن مطلع باشد.

تاکنون هیچ رسانه ای در مورد این مقبره تاریخی مطلب ننگاشته و جستجویی در مرورگرها این موضوع را ثابت می کند.

در حالی که ابرکوه عنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور را یدک می کشد و این عنوان را بنا به اظهارنظر کارشناسان، مدیون آثار تاریخی خود است، شاهد هستیم که برخی از این آثار در حال تبدیل به مخروبه هستند و برخی آثار آن را نیز کسی هنوز نمی شناسد.

آثاری تاریخی که بعد از ثبت به حال خود رها می شوند

ابرکوه شهرستانی تاریخی است و حدود ۱۲۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی را در خود جای داده است، این آثار، جدا از انبوه آثار تاریخی دیگری (بالغ بر ۳۰۰ اثر) است که تاکنون به ثبت نرسیده است.

اما در اغلب اوقات ثبت آثار تاریخی ابرکوه نیز دردی از بسیاری از آنها دوا نکرده است که بخواهیم برای ثبت نشدن آثار دیگر افسوس بخوریم.

اثری تاریخی که اولین بار رسانه ای می شود

 یکی از این آثاری که مردم ابرکوه نیز کمتر از آن اطلاع دارند و حتی در فضای مجازی نیز کمتر می توان نشانی از آن یافت و برای نخستین بار رسانه ای می شود «مقبره اعلا» است.

این بنا که قدمت آن مربوط  به قرن هفتم هجری قمری است به شماره ۲۲۱۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما در حال حاضر این بنا به مخروبه ای تبدیل شده که مورد هجوم غارتگران میراث فرهنگی قرار گرفته است.

این مقبره بین روستای فیروزآباد و هروک قرار دارد و تصاویر همراه این گزارش گویای وضعیت این اثر تاریخی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار