کد خبر: ۲۴۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷ 19 June 2016


معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از وجود آفت ملخ شکم بادمجانی در دو درصد از مراتع البرز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج،‌ عبدالرضا ابراهیمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم و کشاورزان باید آگاهی‌های لازم در این زمینه را داشته باشند افزود: باید با برنامه‌ریزی‌های لازم در ارتقای سطح آگاهی مردم از آفات اقدامات لازم را انجام دهیم تا بتوانیم با مشارکت مردم در کنترل برخی از آفات اقدامات مناسبی را انجام دهیم.

وی تأکید کرد: البته در خصوص آفت ملخ شکم بادمجانی اطلاعاتی به مردم داده شد و خوشبختانه ارائه همین اطلاعات سبب شد که با مشارکت‌های مردمی از پیشرفت این آفت در مراتع جلوگیری شود و تنها دو درصد از مراتع را تحت تأثیر خود قرار دهد.

این مسؤول افزود: این آفت برای نخستین بار در جنگل‌های شمال شناسایی شد که با ارائه اطلاعات به مردم و مشارکت‌های درست مردمی روند پیشرفت این آفت متوقف شد.

ابراهیمی تأکید کرد: مبارزه با این آفت در سنین مختلف آن صورت می‌گیرد که در سال گذشته مبارزه با این‌گونه ملخ در سن بزرگسالی انجام شد و امسال در سن پورگی 2 مبارزه با این آفت انجام شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ملخ شکم بادمجانی به 200 گونه مرتعی آسیب وارد می‌کند، تصریح کرد: این ملخ آسیب فراوانی را به مراتع و جنگل‌ها وارد می‌کند لذا مبارزه با این آفت باید به صورت دقیق و درست انجام شود که در غیر این‌صورت خسارات جبران ناپذیری را به مراتع و جنگل‌ها وارد می‌کند.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه این ملخ هم‌اکنون در مراتع حوزه سد امیرکبیر و سد طالقان دیده شده است، ‌گفت: این حوزه‌ها شامل مناطقی همچون نوجان، خور، نشترود، طالقان و حسنجون است.

ابراهیمی از مهمترین راه‌های مبارزه با این آفت را مبارزه شیمیایی و با سموم عنوان کرد و ادامه داد: البته با توجه به اینکه سموم می‌تواند به محیط‌ زیست آسیب وارد کند از راه‌های دیگری همچون پهن کردن نوارهای زرد در دو یا سه ردیف به صورت ارتفاعی در محل عبور این ملخ‌ها می‌توان استفاده کرد.

این مسؤول استفاده از تله‌های نوری در شب و استفاده از آب با فشار زیاد را از دیگر ر راهکارهای مبارزه با این آفت دانست.

ابراهیمی در ادامه سخنان خود یکی از مهمترین اقداماتی که برای کنترل به موقع آفت‌ها نیاز است را تأمین اعتبارات دانست و گفت: کنترل به موقع درخصوص مقابله با این آفت‌ها نیازمند تخصیص به موقع اعتبارات است که بتوانیم اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار