مسئول ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی خراسان جنوبی:
مسئول حوزه ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: خانه و حسینیه کبابی از بناهای بسیار با ارزش اواخر قاجار – اوایل پهلوی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
کد خبر: ۲۷۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 09 August 2016
طاهره مال‌اندوز، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خانه و حسینیه کبابی که از بناهای بسیار با ارزش اواخر قاجار – اوایل پهلوی است و در شهر بیرجند استان خراسان جنوبی واقع است، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی بیان کرد: این حسینیه مانند بعضی حسینیه‌های شهرهای اقلیم گرم و خشک، در ایام محرم مراسم برپایی چادر دارد که این چادر با دو ستون برپا می شود.

مسئول حوزه ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: این اثر یکی از دانه‌های اصلی بافت تاریخی شهر بیرجند است که دارای سردری زیبا با تزئینات آجرکاری دوره پهلوی است.

وی تصریح کرد: خانه و حسینیه کبابی محل استقرار هیئت ابوالفضلی از اولین هیئتهای بیرجند بوده که دارای پرده نقالی است و در گذشته در دهه اول محرم پرده‌خوانی داشته‌اند اما امروزه این پرده در ایام یاد شده فقط در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد که امید است در آینده نزدیک بتوانیم این مراسم را دوباره احیاء کنیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار