مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه از آغاز مبارزه با ملخ در شهرستان فیروزکوه خبر داد.
کد خبر: ۳۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 09 May 2015
به گزارش  فارس مسعود ایلکا گفت: در سال جاری با اصلاح روش‌های مبارزه مقرر شده کانون‌های وجود ملخ شناسایی و به صورت لکه‌ای با این آفت مبارزه شود که در همین راستا، عملیات مبارزه شیمیایی طی روزهای گذشته آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: ملخ‌های بومی موجود در شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که عمده خسارت وارده مربوط به ملخ بادنجانی بدون بال است.

وی گفت: ملخ بی‌بال بادنجانی در دو جنس پلی سارکوس (از گونه البرزیانوس) و بادنجانی (از گونه رادیپورالاپنتوس) در منطقه مشاهده شده است.

ایلکا افزود: نخستین بار در سال 1343 یک حشره‌شناس آلمانی سه نمونه از این ملخ بومی را شناسایی و برای نام‌گذاری به کشور آلمان برد؛ بیولوژی این آفت به‌گونه‌ای است که تخم‌های آن یک سال در خاک باقی‌مانده و در سال دوم شاهد گسترش وسیع آن هستیم.

وی تصریح کرد: ملخ بادنجانی یک نسل در سال با پنج سن پورگی دارد و کل دوره زندگی آن 60 روز است؛ عمر حشره بالغ این آفت 23 روز است که باید قبل از رسیدن آن به سن بلوغ، عملیات مبارزه پایان یافته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه یادآور شد: سه سال پیش آفت ملخ با جمعیت بسیار بالا به مزارع و باغات بیشتر نقاط شهرستان فیروزکوه حمله‌ور شد و به سردرختی‌ها، گل‌های زینتی، سبزی‌های خوراکی، صیفی‌کاری‌ها، شکوفه‌های درختان مثمر و حتی علف‌های مناطق کم آب و بیابانی آسیب زد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی از اواخر اسفندماه گذشته با دیده‌بانی مناطق آلوده، مراحل تفریغ تخم و رشد ملخ را تحت نظر دارند تا در زمان لازم مبارزه علیه این آفت را به انجام برسانند .

ایلکا ادامه داد: در سال جاری با اصلاح روش‌های مبارزه مقرر شده کانون‌های وجود ملخ شناسایی و به صورت لکه‌ای با این آفت مبارزه شود که در همین راستا عملیات مبارزه شیمیایی طی روزهای گذشته آغاز شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار