کد خبر: ۴۴۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ 15 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛مدير كل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد يكي از فرصت‌هاي اشتغال پايدار روستاييان را صنعت گردشگري عنوان و اظهار كرد: مي‌توان اين صنعت را يكي از مهمترين بخش‌هاي اشتغالزايي نام برد كه در هر روستا با توجه به پتانسيلي كه وجود دارد مي‌تواند زمينه اشتغال را به ويژه براي جوانان فراهم كند .
دکتر «محمد یارمند» در  نشست بررسي فرصت‌ها و چالش‌های گردشگری روستایی استان كه با حضور مسئولان ميراث فرهنگي و جمعي از مديران شعب بانك‌ها، بخشداران، دهياران و كارآفرينان روستايي استان برگزار شد، به اقدامات موثري كه در زمينه توسعه و عمران در روستاها صورت گرفته است، اشاره كرد و افزود: متاسفانه امروزه مهاجرت روستائيان به يكي از چالش‌هاي مهم تبديل شده كه علت عمده اين مشكل و چالش كمبود اشتغال پايدار در روستاهاست .

وي اضافه کرد: خوشبختانه در دولت تدبير و اميد در بخش اشتغال روستايي بيش از 400 متقاضي سرمايه‌گذاري در روستاها داشتيم كه با هدف تسهيل در سرمايه‌گذاري و ايجاد اشتغال، بيش از 200 مورد از آنها به بانك‌هاي مختلف معرفي شدند .

یارمند يكي از فرصت‌هاي اشتغال پايدار روستاييان را صنعت گردشگري دانست و گفت‌: مي‌توان اين صنعت را يكي از مهمترين بخش‌هاي اشتغالزايي نام برد كه در هر روستا با توجه به پتانسيلي كه وجود دارد مي‌تواند زمينه اشتغال را به ويژه براي جوانان فراهم كند .

وی در ادامه به لزوم بازنگري در طرح‌هاي هادي اشاره و ابراز اميدواري كرد كه با تجديد نظر در طرح‌هاي هادي روستايي از تخريب كالبدها  و بافت‌هاي خاص و طبيعي مناطق روستايي، شاهد اقدامات خوبي در جهت معرفي روستاهاي هدف گردشگري باشيم.

«محمدرضا نصیری» سرپرست معاونت گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي استان نیز در اين نشست اظهار كرد: گردشگری روستایی از بخش‌های مهم در فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود و به عنوان یک ابزار برای توسعه روستا می‌تواند فرصت‌ها و امکانات به ویژه در زمینه اشتغال و درآمد روستایی را فراهم سازد که از دیدگاه‌های گوناگون مورد توجه نیز قرار می‌گیرد .

وي گام نخست در توسعه گردشگري روستايي را شناسايي موانع و چالش‌هاي آن دانست و تصریح کرد: گردشگري روستايي منبع با ارزشي براي اشتغالزايي و ايجاد درآمد است و مي‌تواند وسيله مهمي براي توسعه اجتماعي و اقتصادي جوامع روستايي و حمايت از محيط زيست و فرهنگ روستايي باشد.

نصيري ادامه داد:  افزون بر آن، توجه به جايگاه صنعت گردشگري در توسعه‌ي روستايي از آن روي اهميت دارد كه مي‌توان با بهره‌گيري مناسـب از منابع طبيعي و انساني، افزون بر امكان رشد اقتصـادي، به توسعه‌ي بخـش كشـاورزي و توليد صنايع دسـتي محلي پرداخت و گامي مـؤثر در مسير بهبـود شـرايط زيست محيطي و پاسداشـت ميراث فرهنگي بومي و آداب و رسوم محلي در روستاها برداشت .

اين مسئول با بیان این که مناطق روستايي با چشم‌اندازهاي زيبا و طبيعت بكر و محيط هاي بدون هياهو، يكي از مواردي است که مي‌تواند در امر توسعه ي گردشگري كشور مطرح باشد، گفت: گردشگري روستایی یکی از شاخص‌هاي صنعت گردشگري است که با توجه بـه ظرفیت‌هاي طبیعی و فرهنگی موجود در روستاها می‌تواند نقش مهمی در تجدید حیات روستاها، ایجاد اشتغال و درآمد براي روستاییان، حفاظت از میراث‌فرهنگی، تاریخی و طبیعی و در نهایت توسعه یکپارچه و پایدار روستا ایفا کند .

وي در بخشی از سخنان خود نیز به مثلث طلایی گردشگری اشاره‌ای داشت و عنوان كرد: باید در روستاهایی که در مسیر مثلث طلایی گردشگری قرار گرفتند، آموزش‌هایی در مورد مبحث گردشگری به ساکنان آنها داده شود تا حداقل از آثار تاریخی روستای خود اطلاعاتی داشته باشند .

نصيري در ادامه برگزاری جشنواره‌های روستایی را در این مورد مفید دانست و گفت: یکی از دغدغه‌ها در حوزه‌ روستایی، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی روستاهاست که در این جشنواره‌ها، این ظرفیت‌ها به خوبی معرفی می‌شود .

سرپرست معاونت گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي استان یزد در بخشی دیگر از سخنان خود پیشنهاد اجرای پارک‌های طبیعت‌گردی به صورت دورن محله‌ای در روستاها را عنوان کرد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار