سرمایه اجتماعی مهمترین دغدغه اعضای شورای پنجم؛
از سویی کتانباف هم تجربه مدیریت در تهران را دارد و بعنوان معاون شهردار منطقه یک(شمیرانات و...) که مهمترین منطقه شهری تهران محسوب می شود، شهردار منطقه 20 تهران و مدیرکل بازرسی شهرداری تهران و دو سال نیز شهرداری اهواز را در پرونده دارد و از نظر تجربه و سابقه مدیریت شهری از همه گزینه های دیگر مطرح شده سرامد تر است
کد خبر: ۴۸۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵ 26 August 2017
در حالی که بیشتر شهرها و کلانشهرهای ایران، شهرداران جدید خود را شناخته اند و شوراها پس از بحث و بررسی های انجام شده شهرداران خود را انتخاب کرده اند در اهواز هنوز شهردار تعیین نشده است. گرجه اعضای شورای پنجم اهواز نیز عزم خود را جزم کرده بودند تا در نخستین روز کاری شهردار را تعیین و معرفی کنند اما این اتفاق در عمل نیفتاد و با انصراف مهدی جمالی نژاد یکی از گزینه های شهرداری، این موضوع به جلسه بعدی موکول شد.

گرچه از این واقعیت نیز نباید غافل ماند که تمرین کار جمعی و گروهی در اهواز در ادوار پیشین شورا نیز دارای چالش ها و فراز و فرودهای فراوانی بوده و این شورا نیز وارث تجربه چهار دوره شورای گذشته است.

اعضای این دوره شورا با همه نقاط ضعف و قوت دارای ویژگی هایی است که می توان گفت برایند آن می تواند نوعی امیدواری نسبی را برای بهبود وضعیت شهر القا نماید، بر این اساس می توان امیدوار بود در این دوره تجربه ای خوب از کار بر مبنای خرد جمعی شکل بگیرد.

 رئیس شورای شهر و غالب اعضا صرف نظر از گرایشات سیاسی شان که طبیعت هر فردی است، در میان مردم و نخبگان به پاکدستی شناخته می شوند و همین می تواند روزنه امیدی برای اصلاح اوضاع کلانشهر اهواز باشد و در این میان نقش رئیس شورای شهر که از جمله فعالان رسانه ای استان نیز هست و به مقوله ای چون افکار عمومی، سرمایه اجتماعی و...بخوبی آشنایی دارد و در سال های گذشته نیز دغدغه های خود در امور شهر را بخوبی به رشته تحریر درآورده بود می تواند بار مسئولیت این دوره شورا را سنگین تر نماید.

اما در خصوص انتخاب شهردار اهواز با توجه به گزینه هایی که تاکنون مطرح بوده اند و جمیع جهات مطالبی را به مخاطبان عزیز تقدیم می نماییم و امیدواریم زمینه مباحثه و گفتگویی مطلوب و دوراندیشانه در فضای رسانه ای استان شکل بگیرد.

چرا کتانباف؟
در میان گزینه های مطرح شده برای تصدی شهرداری اهواز نام منصور کتانباف برای مدتی بر سر زبانها افتاد و اندکی بعد برخی خبرها مبنی بر عدم تمایل او به گوش می رسید و متاسفانه کمتر به این موضوع پرداخته شد. در حالی که طرح وی بعنوان گزینه اصلی شهرداری می توانست با جدیت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد و اعضای شورا نیز رایزنی بیشتری برای متقاعد کردن وی انجام بدهند.

کتانباف دارای برخی ویژگی هایی است که متناسب با مسئولیت سنگین شهرداری اهواز است و وجه تمایز او با دیگر گزینه ها نیز به شمار می آید.

شاید زمانی که نام جمالی نژاد برای شهرداری اهواز مطرح شد از یکسو باعث خوشحالی بود که اعضای شورا نگاهشان بر اساس تجربه و رزومه و توانایی و نه گزاره هایی چون بومی و غیربومی معطوف شده است اما از سوی دیگر این سوال را ایجاد می کرد که آیا در میان نیروهای آشنا به بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و...خوزستان و شهر اهواز و مدیران باتجربه شهری اهواز فردی مناسب برای تصدی این مسئولیت پیدا نمی شد؟!

منصور کتانباف متولد اهواز است، سال ها در اهواز زندگی کرده و خانواده پدری و بستگانش سالهاست در این شهر زندگی می کنند. او پیش از جنگ و در سال های جنگ نیز در اهواز بوده و مسئولیت هایی را نیز بعهده داشته است. گرچه نام او در دوره تصدی شهرداری و پس از آن بر سر زبانها افتاد. 

کتانباف به اذعان شهروندان، اصحاب رسانه و موافقان و منتقدانش توانست در دوره حدودا دوساله شهرداری اهواز نام نیکی از خود بر جای بگذارد و شاید اگر امروز یک نظرسنجی میدانی توسط شورای پنجم اهواز یا یکی از موسسات دانشگاهی اهواز صورت بگیرد انتخاب نخست شهروندان اهوازی با توجه به همین نگاه مثبت از او در دوران شهرداری اش رقم خواهد خورد.

او در دوره ای مسئولیت شهرداری را پذیرفت که شهرداری متاثر از فراز و فرودهای شورای سوم، در سراشیبی قرار گرفته بود و درآمد محقق شده آن حدود 175 میلیارد تومان در برابر 200میلیارد تومان هزینه های جاری اش بود یعنی شهرداری پول و عوارضی که از مردم می گرفت اگر همه اش را هم به هزینه های جاری مانند حقوق و... اختصاص می داد باز بیش از 20 میلیارد تومان کسری بودجه داشت اما او روزی که شهرداری را تحویل داد، بودجه شهرداری را برای سال92 بیش از 700 میلیارد تومان بست در حالی که هزینه های جاری شهرداری افزایشی نیافته بود.

در همین مدت دوسال شهرداری، بیش از 175 اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اهواز و حدود 1000 تاکسی به ناوگان تاکسیرانی اهواز افزوده شد که پیش و پس از آن سابقه نداشته است و شاید جالب باشد بدانیم حدود 20 کیلومتر از ساحل سازی رودخانه کارون در محدوده اهواز در دوره او صورت گرفت که از کل ساحل سازی پس از انقلاب در اهواز بیشتر بود. ( 4،5 کیلومتر از این میزان در ساحل شرقی و جنب پارک لاله، سه كيلومتر در حدفاصل پل پنجم تا پارك شقايق، سه كيلومتر در حدفاصل پارك شقايق تا پل ششم و 6،5 كيلومتر فضاي سبز در حدفاصل پل سوم تا پل در حال ساخت نهم و...)

احداث حدود 50 زمین چمن مصنوعی فوتبال، احداث پل کیانشهر، تکمیل پل علوی و پل کابلی غدیر، پل ملی راه، ایجاد جاده های دسترسی و مواصلاتی کیانشهر، حدود 40پارک محله ای مانند پارک ولایت کوی نفت، پارک جزیره و... از جمله اقداماتی است که در همان دوره کوتاه صورت گرفت.

پروژه ایجاد کمربند سبز اهواز حدود دو دهه در اهواز بلاتکلیف مانده بود و در دوره کتانباف این پروژه آغاز و حدود 500 هکتار از آن اجرایی گردید.

گرچه در این مقال، مجال پرداختن به همه این موضوعات نیست اما تجربه موفق مدیریت کتانباف در شهرداری اهواز می توانست زمینه خوبی را برای پیگیری و اصرار اعضای شورا برای متقاعد نمودن وی فراهم نماید و اعضای شورا می توانستند با دوراندیشی بیشتری، از وی بخواهند این مسئولیت را بپذیرد.

از سویی کتانباف هم تجربه مدیریت در تهران را دارد و بعنوان معاون شهردار منطقه یک(شمیرانات و...) که مهمترین منطقه شهری تهران محسوب می شود، شهردار منطقه 20 تهران و مدیرکل بازرسی شهرداری تهران و دو سال نیز شهرداری اهواز را در پرونده دارد و از نظر تجربه و سابقه مدیریت شهری از همه گزینه های دیگر مطرح شده سرامد تر است و اعضای شورا نمی بایست به این راحتی از کنار نام او بگذرند.

نکته ای که بسیار مهم است این است که اعضای شورای پنجم از جمله فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خوشنام اهواز هستند و قطعا دغدغه حفظ سرمایه اجتماعی خود را دارند و از همین روست که در هفته های اخیر بر انتخاب شهردار با تکیه بر شاخص های کارامدی، تجربه، توانمندی و... تاکید نموده اند. از این رو حفظ این سرمایه اجتماعی بسیار بااهمیت و البته در گروه رضایتمندی مردم است. 

با توجه به تجربه خوب کتانباف و نگاه مثبت شهروندان اهوازی، انتخاب وی بعنوان شهردار می تواند برگ برنده شورای پنجم محسوب شود.

امیدواریم زمینه ای فراهم شود تا اعضای شورای پنجم همچنان تلاش خود را برای متقاعد نمودن و حضور کتانباف از سر بگیرند.

در این باره بیشتر خواهیم نوشت...
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار