مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: کاروانسرای مشیرالملک برازجان عنوان نماد اصلی شهر برازجان مربوط به اوائل قاجاریه با اعتبار۳.۵ میلیارد ریال مرمت می‌شود.
کد خبر: ۵۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰ 07 July 2015
تابناک بوشهر: محمدابراهیم فروزانی بعدازظهر امروز در نشست با مسئولان حوزه‌های میراثی استان بوشهر با بیان اینکه بیش از 330 اثر تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اظهار داشت: استان بوشهر بیش از یک‌هزار و 300 اثر تاریخی دارد که قدمت آنها نشان از جایگاه استان بوشهر در طول تاریخ بوده است.

وی با اشاره به اینکه کاروانسرای مشیرالملک قدمتی 150 ساله دارد بیان کرد: کاروانسرای مشیرالملک بعنوان نماد اصلی شهر برازجان در میانه شهر، مربوط به اوایل قاجاریه است که جایگاه مهمی درآثار تاریخی استان بوشهر دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر با اشاره به اینکه کاروانسرای مشیرالملک برازجان نیاز به مرمت دارد افزود: این بنای تاریخی برای تکمیل مرمت نیاز به اعتباراتی داشت که تاکنون 3.5 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و ملی برای مرمت این بنا تخصیص یافته است.

فروزانی با بیان اینکه عملیات مرمت کاروانسرای مشیرالملک برازجان آغاز شده بیان کرد: در حال حاضر عملیات مرمت از جبهه بیرونی و غربی بنا به فواصل برج جنوبی تا شمالی و شترخانه درونی واقع در ضلع شمالی در مرحله حذف اندود شروع شده که پس از اتمام این عملیات مراحل احیا نمای بیرونی و داخلی در این دو بخش اجرا می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان بوشهر به قدمت تاریخی بنای کاروانسرای مشیرالملک برازجان پرداخت و گفت: این بنا در سال 1250شمسی به دستور مشیرالملک احداث شده است.

وی با بیان اینکه این کاروانسرا در زمینی به مساحت 7 هزار متر مربع و با زیر بنایی بالغ بر 34 هزار متر مربع ساخته شده است افزود: این بنا تا سال 1300 شمسی به علت واقع شدن در سر راه تجاری بوشهر به شیراز، به عنوان کاروانسرا استفاده می‌شده است اما از این سال که قشون نظامی به برازجان وارد شد با توجه به استحکام آن به عنوان محل اسکان و دژ نظامی استفاده شده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار