رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی هرمزگان با طرح آزادسازی تردد خودروهای با پلاک مناطق آزاد در سطح استان مخالفت کرد و گفت: این تصمیم نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد و چنین تصمیمی در استان با قانون منافات دارد.
کد خبر: ۶۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵ 13 July 2015
به گزارش تابناک، محمدباقر سلیمی در نشست خبری با اشاره به گفتگوی خبری یکی از مسئولان منطقه آزاد قشم در رابطه با فراهم شدن امکان تردد خودروهای پلاک قشم در شعاع 150 کیلومتری استان، گفت: برابر قانون و مقررات، خروج و تردد وسایل نقلیه از مناطق آزاد منوط به مصوبه هیات وزیران است.

 وی افزود: بند 3 ماده 9 تصویب نامه مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب 8/3/73 و همچنین ماده 16 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد و بند(د) ماده 4 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب سال 72 بر این موضوع دلالت دارد؛ در نتیجه گرفتن چنین تصمیمی در استان با قانون منافات دارد.

 سلیمی تصریح کرد: پلیس راهور براساس قانون موجود و وظیفه ذاتی خود با اجرای این طرح تا زمان رفع موانع قانونی و آماده نبودن زیرساخت های لازم مخالف است و از تردد وسایل نقلیه پلاک مناطق آزاد خارج از محدوده تعیین شده جلوگیری خواهد کرد.

 

وی در ادامه از کاهش 24 درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در شهرهای استان هرمزگان در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و عنوان کرد: برابر آمار نهایی پزشکی قانونی، در سه ماهه اول امسال 22 نفر در حوادث رانندگی درون شهری استان فوت شدند که این رقم نسبت به پارسال 21 درصد کاهش یافته است.

 رئیس پلیس راهور استان هرمزگان ادامه داد: در این مدت از نظر تصادفات 10 درصد کاهش داشته ایم که تصادفت جرحی هفت درصد، تصادفات خسارتی 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش را نشان می دهد.

 وی با بیان اینکه طی این مدت 522 نفر در بخش مجروحان ناشی از تصادفات درون شهری مصدوم شدند، افزود: تعداد مصدومان تصادفات درون شهری در سال قبل 561 نفر بود.

سلیمی، تعداد تصادفات سه ماهه اول استان در بخش درون شهری را 640 فقره اعلام کرد و گفت: این رقم در مدت مشابه پارسال 711 مورد بود.

 وی با اشاره به سهم انواع کاربران در تعداد تلفات و مجروحین، بیان کرد: راکبین موتور سیکلت با 44 درصد، ترک نشین موتورسیکلت 14 درصد، عابرین پیاده 29 درصد، رانندگان خودروها پنج درصد و سرنشین خودروها هشت درصد بیشترین میزان را دارا می باشند.

 این مسئول بیشترین ساعات وقوع تصادفات را 20 تا 22 با 13 درصد، 22 تا 24 با 8/12 درصد و 12 تا 14 با 12 درصد اعلام کرد و گفت: عدم رعایت حق تقدم با 34 درصد، عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی با 32 درصد و عدم توانیی در کنترل وسیله نقلیه با 15 درصد از بیشترین دلایل وقوع تصادفات در سه ماهه نخست سال 94 در معابر شهری هرمزگان است.

 وی با بیان اینکه 75 درصد وقوع تصادفات شهری هرمزگان در مرکز استان اتفاق افتاده است، افزود: بلوار امام حسین(ع)، بلوار جمهوری و بلوار خلیج فارس از محورهای بحرانی شهر بندرعباس محسوب می شوند.

 


سلیمی تعداد تخلفات شناسایی کنترل و اعمال قانون شده در سه ماهه اول امسال را 176 هزار و 786 مورد ذکر و عنوان کرد: این میزان نسبت به سال قبل 15 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: به طور میانگین در هر 20 ثانیه یک تخلف توسط مامورین پلیس راهور شناسایی، کنترل و اعمال قانون شده، هر 10 دقیقه یک خودرو و یا موتور سیکلت توقیف شده و هر یک ساعت و نیم یک تصادف منجر به تنظیم پرونده و کروکی شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هرمزگان گفت: تخلفات رانندگی درون شهری در ماه مبارک رمضان در این استان 20 درصد و تصادفات نیز 15 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی همچنین از اجرای طرح تابستانی طی 2 مرحله در سطح استان هرمزگان خبر داد و اظهار کرد: مرحله نخست از 25 تیر تا 15 شهریور و با به کارگیری 60 تیم خودرویی، موتورسوار و عامل پیاده در بیش از 160 نقطه از معابر شهری استان اجرا خواهد شد.

سلیمی افزود: مرحله دوم نیز که به طرح پایان تعطیلات و آغاز خرید مدارس مشهور است، با حضور پررنگ تر اجرا می شود که در هر دو مرحله تمرکز پلیس بر پوشش ترافیکی مناسب نقاط حادثه خیز خواهد بود.

وی با اشاره به طرح تشدید کنترل موتورسواران متخلف در استان، خاطرنشان کرد: بحث موتورسوران در هرمزگان که برخلاف بسیاری از استان ها، در تمام فصول سال از این وسیله استفاده می شود، موضوعی بسیار جدی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تلفات موتورسیکلت سواران در استان هرمزگان 20 درصد از میانگین کشوری درصد بیشتر است.



منبع: شبستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار