به تعبیر شیخ سعدی:" یار شاطر باشیم و نه بار خاطر ! اما متاسفانه در قاموس دولت مردان دولت دوازدهم دیدیم که اغلب، بار خاطر بودند و نه یار شاطر !
کد خبر: ۹۸۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵ 04 August 2021

توصیه ادیبانه به سیاسیون

هفته گذشته  همزمان با عید غدیر خم ، جشنی با حضور سیاسیون و منتخبین شورای شهر یاسوج در محل چشمه نباتی برگزار شد که در این جشن برخی سخنرانان به بیان نکاتی از جمله مربوط به آینده و شیوه عملکرد شورا پرداختند . در این بین دکتر سیاوش نریمان ، شاعر ، نویسنده و استاد دانشگاه به ایراد سخن پرداخت و در این خصوص نکاتی را مطرح کرد .

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دکتر سیاوش نریمان شاعر،نویسنده و استادیار دانشگاه در جمع منتخبان شورای اسلامی شهر یاسوج و نامزدهای انتخاباتی این شهر،ضمن ابراز تهنیت غدیر خم و انتخاب اعضاء شورای شهر یاسوج گفت : این ابتکار مجریان را خیلی تحسین می کنم چرا که روح وفاق،همدلی و هم افزایی را در میان مسئولان تقویت می کند و از این که به یکدیگر ارج و وقع نهاده شده،کار پسندیده ای به وقوع پیوسته است.اینجانب هم برای منتخبان در شورای یاسوج و هم آنهایی که در این آوردگاه، تنور انتخابات را گرم کرده اند،توفیقات الهی را آرزومندم.
وی افزود : وقتی از طریق رسانه ها،منازعات و اختلافاتِ شورای شهر یاسوج و دیگر شهرهای استان در افکار عموم مردم به گوش می رسید برای همگان ، آزار دهنده و دلگزاست.
این استاد دانشگاه ادامه داد : به عنوان یک شهروند توقع دارم که اگر اختلاف نظرهایی است به عنوان یک مسئله درون خانوادگی با دیپلماسی و همدلی حل و فصل شود تا به جامعه تسرِّی نکند. هرگز موجه و پسندیده نیست که عناصر محترم شورای اسلامی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر مسائل فرعی و غیر ضروری دچار اختلاف شوند و فضای جامعه را هم ملتهب کنند.
نریمان در ادامه یادآور شد :مناصب و سمت های بی اعتبار دنیوی ارزش این همه قیل و قال و منازعات را ندارد.به قول آن شاعر ظریف:/این داشتنی ها همه بگذاشتنی ست،/جز روشنی دل که نگهداشتنی ست. به قول حافظ راز:/به هست و نیست مرنجان ضمیر و خوش می باش/ که نیستی ست سرانجام هر کمال که هست/
به تعبیر قرآن:"ما عندکم ینفدُ و ما عندالله باقِِ: آنچه نزد شماست می رود و تنها آنچه نزد خداست می ماند.به تعبیر شیخ سعدی:" یار شاطر باشیم و نه بار خاطر ! اما متاسفانه در قاموس دولتمردان دولت دوازدهم دیدیم که اغلب، بار خاطر بودند و نه یار شاطر !
وی ادامه داد :البته استراتژی دولت سیزدهم،یعنی جبهه مردمی پیشرفت اسلامی ایرانی، آن است که برای برون رفت از معضلات موجود،اهتمام جدی ورزد و به قول حافظ ، گره از کار فروبسته خلق بگشاید و گرنه این مناصب دنیوی پشیزی هم نمی ارزد مگر این که عملاََ خدمتی به این مردم ارائه شود.
دکتر نریمان افزود : تندیس و تجسم دنیا گریزی، مولا علی"ع" ست که می فرماید; ای دنیا، ای سفیدها، ای زرد ها، ای طلاها و نقره ها مرا رها کنید. بنابرین حقیقت این است که شوراهای اسلامی دکان انباشت ثروت و محل بهره برداری شخصی و جناحی نیست؛ضمن اینکه رسالت ذاتی شوراها، گره گشایی از مشکلات مردم است.دکانداری اصلاََ با مشی و رسالت شوراهای اسلامی در تضاد است.همه ما اوضاع را رصد می کنیم و از هیچ کسی هم ابایی نداریم، هر جا تخطی و تخلفی دیدیم می نویسیم و مردم را در جریان امور می گذاریم.
وی خطاب به منتخبین شورا گفت : عزیزان شورا، ما متوقع هستیم باری از دوش مردم بردارید و منشا آثار ماندگاری باشید. این عید سترگ غدیر خم، متعلق به تمثل، تجسم و تندیس عینی بزرگمردی به نام مولا علی ست که حیاتش را صرف خدمت گزاری به مردم کرده است.
دکتر سیاوش نریمان به شان علمی امام علی (ع) نیز اشاره کرده و گفته که امام می فرموده اند; به خدا قسم اگر اجازه می دادند (باء) بسم الله الرحمن الرحیم را آنچنان تفسیر میکردم که خروارها، خروارها می شد ، افزود : امام علی (ع) اینچنین شخصیتی بود، امام،هیچ وقت هم به ویژه خواران، فرصت ترکتازی نمی داد. فرمانداری را که بر سرِ سفره اغنیاء نشسته بود از قدرت عزل کرده و کارگزاری را که به نام هدیه از مردم رشوه می گرفت از ارکان حکومت برکنار کرده بود
وی گفت : ما نمونه های عینی داریم که آینه های تمام نمای زندگی ما هستند که میتوانیم به آن ها تاسی و اقتدا کنیم. آنچه در زندگی امام علی (ع)  خیلی پرفروغ است مبارزه با رذیلتِ زشت و پدیده ناپسند تزویر و ریا است که  در جامعه ما مع الاسف هم این پدیده زشت وجود دارد.
دکتر نریمان در پایان گفت : جرد جرداق مسیحی در شان و منزلت امام علی میگوید: ای روزگار، چه می شد یک بار دیگر تمام امکاناتت را به خرج میدادی تا در فصاحت،عدالت و استقامت و دیگر سجایای متعالی یک علیِ دیگر به عالم تحویل می دادی..اما می دانم که امکان پذیر نیست.
این نویسنده و شاعر آیینیِ جنوبی در خاتمه سخنانش تاکید کرده که خدای متعال را شاکریم که در جهان معاصر،از پرتوِ وجود ذی جود و متعالی امام راحل"ره"و زعیم فرزانه و مدبِّرمان حضرت آیت الله امام خامنه ای متمتع شده ایم و برخوردار،بنابراین بر اعضاء خدوم شوراهاست که رهنمودهای امام فقید سعیدمان و انوار چراغ هدایت رهبر نستوه مان امام خامنه ای را در بیانیه گام دوم انقلاب،نصب العین خود قرار داده تا با تاسی و امتثال اوامر معظم له،راههای نیل به مقصود،تسریع و تسهیل گردد.ان شاءالله.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار