حفظ محیط زیست و تنوع زیستی مستلزم هم‌افزایی بیشتر مردم و مسئولان/ متوسط مناطق حفاظت شده در ایران ۱۱.۲ درصد است /استان مرکزی از این لحاظ وضعیت مناسبی ندارد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی حفظ محیط زیست و تنوع زیستی را امری همگانی و مستلزم هم‌افزایی بیشتر مردم و مسئولان دانست.
کد خبر: ۱۰۴۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷ 21 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، سیدمهدی مصطفوی افزود: برای حفظ تنوع زیستی در كشور ، مشاركت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساكنان همان مناطق هستند .
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تنوع زیستی ، سرمایه ‌ای تکرار نشدنی و ارزشمند برای نسل حاضر و آینده است .
وی یادآورشد: سازمان ملل متحد روز ۲۲ می ( مصادف با اول خرداد) را با هدف ارتقاء آگاهی عموم و افزایش سطح بینش مردم نسبت به تنوع زیستی، ارزش های آن و گام هایی که می توانیم در حفظ آن برداریم، بعنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده است.
وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی " ساخت آینده ای مشترک برای همه اشکال زندگی " نامگذاری شده است ، تاکید کرد : تنوع زيستي به عنوان ذخيره گاه حيات و سرمايه اي ارزشمند برای همه نسل ها ست كه حراست و ارتقاء آن در كیفیت چرخه زیستی و حیات نقش مهم و كلیدی دارد.
مصطفوی گفت : تنوع زیستی مفهومی است که امروزه در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم مطرح می گردد و تنوع زیستی که امروز شاهد آن هستیم، محصول میلیاردها سال تکامل موجودات است که به وسیله فرآیندهای طبیعی و البته به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر انسان به وجود آمده است بنابراین، ما بخش جدایی‌ناپذیر از این تنوع زیستی و به طور کامل وابسته به آن هستیم.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: تنوع زيستي در اكوسيستم طبيعي به عنوان يك عامل پشتيبان و تنظيم كننده فرآيندهاي طبيعي است به طوري كه زيست و فعاليت گونه ها و شرايط آنها بر كيفيت هوا، مهار فرسايش خاك ،كنترل آفات، تكثير موزون گونه هاي سازگار، ذخيره منابع آبي و دهها فرآيند ديگر اثرگذاري مستقيم دارد.
وی با اشاره به این موضوع که تنوع زیستی یک منبع تجدید ناشدنی است که از دست دادن آن غیرقابل جبران خواهد بود افزود : این ثروت ارزشمند و تاریخی به دلایل متعددی از جمله تخریب زیستگاه ها، افزایش فشار جمعیتی، فعالیت های اقتصادی و فناوری و هم چنین عوامل اجتماعی و فرهنگی در حال تغییر و از بین رفتن است .
مصطفوی گفت : راهبردهای متعددی جهت حفظ تنوع زیستی وجود دارد، و یکی از قدیمی‌ترین و شناخته ‌شده ترین این راهبردها ایجاد مناطق تحت حفاظت است که تمام اجزای تنوع زیستی اعم از اجزای شناخته شده و ناشناخته را به صورت یکپارچه حفظ میکند.
وی افزود: درحال حاضر ۵ و ۹صدم درصد از مساحت استان مركزی در قالب هفت منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده است كه این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش كشور محسوب می شوند و این در حالی است که متوسط مناطق حفاظت شده در ایران ۱۱.۲ درصد و میانگین جهانی آن ۱۴ درصد است که از این لحاظ استان مرکزی وضعیت مناسبی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار