صنایع دستی حصیری هنر مردان و زنان سرزمین نخل و خرماست که بعنوان یکی از ظرفیت های بزرگ اقتصادی دشتستان نیاز به احیا و حمایت دارد.
کد خبر: ۱۰۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱ 10 October 2015
تابناک بوشهر: نخل درختی است که همه اجزای آن قابل استفاده انسان است و دست بافته های حصیری نماد و جلوه ای از هنر کهن ایران اسلامی است که مردم استان بوشهر بویژه دشتستان که از دیرباز همواره با درخت خرما زندگی کرده اند این هنر را بخوبی بکار گرفته اند.

برگ درخت خرما که در زبان عامه مردم به نام 'پیش' معروف است در ساخت وسایل حصیری از جمله زنبیل، ناندان، تویزه (Tavizh)، بل(Bal)، تک (زیرانداز)، سفره، بادبزن، جارو، سبد و کلاه استفاده فراوان دارد.

فعالان این هنر صنعت بومی بر این باورند که این منبع اقتصادی به دلیل علاقه مردم منطقه به نخل، وفور مواد اولیه و دسترسی آسان و رایگان به آن می تواند ظرفیت اقتصادی و درآمدزایی خوبی باشد که رونق دوباره آن به حمایت نیاز دارد.

یکی از تولیدکنندگان صنایع دستی حصیری در بخش آبپخش دشتستان گفت: حدود 20 سال است که در تولید صنایع دستی حصیری مشغول به فعالیت هستم و از مسئولان انتظار داریم که ما را حمایت کنند.

صدیقه شادکام افزود: مسئولان با راه اندازی کارگاه هایی در سطح استان بوشهر وشهرستان دشتستان و ایجاد نمایشگاه هایی مرتبط با صنایع دستی حصیری ما را حمایت کنند.

یکی از فعالان صنایع دستی حصیری از روستای درودگاه دشتستان اظهار کرد: یکی از مشاغلی که می تواند برای مردم این روستا سودآور باشد توسعه و حمایت از صنایع دستی حصیری است.

ابوذر محتشمی راه اندازی شرکت های تعاونی با هدف صنایع دستی حصیری را یکی از راه های گسترش و و رونق و فروش این صنعت خواند.

رئیس شورای اسلامی شهر دالکی این شهر را به عنوان دروازه ورودی استان بوشهر خواند و گفت: با توجه به گستردگی نخیلات در این منطقه دارای ظرفیت های بسیار خوب و بالقوه در حوزه گردشکری و صنایع دستی بویژه صنایع دستی حصیری است.

حسن بحرانی فرد افزود: گذشتگان ما از ضایعات نخل در امر حصیربافی و دیگر اقلام مورد نیاز خود استفاده می کردند که بعنوان هنری ارزشمند و سودآور امروز نیز مورد استقبال اهل ذوق و هنر است.

وی ارائه تسهیلات برای احیا، رونق و اشتغال زایی و ماندگاری این هنر مهم را ضروری خواند.
رئیس شورای اسلامی شهر دالکی گفت: در این شهر 25 غرفه صتایع دستی مرتبط با صنعت حصیربافی با اشتغال زایی 60 نفر فعال هستند.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: یکی از مهمترین ظرفیت های صنایع دستی در استان بوشهر که دارای تنوع است، صنایع دستی حصیری است.

ناصر امیرزاده افزود: صنایع دستی حصیری به دلیل دسترسی آسان به مواد اولیه آن که نخل است بویژه در شهرستان های دشتستان، تنگستان، جم و دشتی استان بوشهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: برای ترویج این هنر بومی و محلی و توسعه آن در پاییز امسال کلاسهای آموزش رایگان ویژه صنایع دستی حصیری در روستاهای استان بوشهر که دارای نخلستان هستند، برگزار خواهد شد.

امیر زاده ادامه داد: این دوره ها با حضور و اعزام مربیان کشوری که دارای مهر ملی صنایع دستی هستند در این روستاها برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه صنایع دستی استان بوشهر بتازگی شکل گرفته و مشغول به فعالیت است گفت: در سال گذشته 60 نفر در حوزه صنایع دستی مشغول به کار شدند و بیش از 700نفر نیز آموزش های رایگان با هزینه یک میلیارد و 100میلیون ریال فرا گرفتند.

امیرزاده اضافه کرد: در سال گذشته معادل 161 هزار دلار فروش صنایع دستی بومی استان بوشهر به خارج از کشور بویژه حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.

وی اظهارکرد:درسال گذشته تسهیلات بانکی قرض الحسنه بین 50 تا 300 مییلون ریال به 55 نفر از متقاضیان درحوزه صنایع دستی پرداخت شد.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: اکنون 60 کارگاه انفرادی و گروهی در استان بوشهر در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند.

وی افزود: بافندگان صنایع دستی حصیری در صورت مجوز کارگاهی می توانند برای بیمه به میراث فرهنگی مراجعه کنند.

امیرزاده در باره برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی دراستان بوشهر گفت: درسال گذشته یک نمایشگاه ملی در حوزه صنایع دستی این استان برگزار شد و امسال نیز تاکنون یک نمایشگاه در آبپخش برگزار شده و تلاش می کنیم که تا قبل از پایان سال نیز چند نمایشگاه دیگر برگزار کنیم.
وی افزود: مهمترین موضوع در حوزه صنایع دستی بویژه صنایع دستی حصیری تولید است که در این ارتباط سازمان توجه ویژه ای به تولیدکنندگان دارد و برای پرداخت تسهیلات بانکی به بافندگان و تولید کنندگان صنایع دستی نیاز به گواهی آموزشی مرتبط است.

وی همچنین چاپ، توزیع و نشر بروشور و کتابچه هایی در حوزه صنایع دستی در بین گردشگران و مردم را از مهمترین اقدامات این مجموعه برای معرفی بیشتر هنر صنایع دستی در استان بوشهر عنوان کرد.

شهرستان دشتستان با 250 هزارنفر جمعیت و مرکزیت شهر برازجان بیش از چهار میلیون اصله نخل دارد و سالانه بیش از 120 هزار تن خرما در این شهرستان تولید می شود که به عنوان قطب تولید این محصول در کشور معروف است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار