معاون صنایع دستی استان بوشهر:
معاون صنایع دستی استان بوشهرگفت: گبه یکی از مهم‌ترین تولیدات صنایع دستی بوشهر است که این رشته هنری، فیلم‌سازان درقالب مستندی تحت عنوان گره‌های شرجی آنرا به صحنه تلویزیون کشیده‌اند.
کد خبر: ۱۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵ 13 April 2015
تابناک بوشهر: امین بینش‌پژوه صبح امروز در نشست با مسئولان میراث فرهنگی استان بوشهر با بیان اینکه هنرمندان این استان در خلق هنرهای دستی جایگاه مهمی در کشور دارند اظهار داشت: بیشتر آثار هنرمندان علاوه بر ارائه در بازارهای استان و سایر نقاط کشور، به سایر کشورها صادر می‌شود.

وی، با اشاره به اینکه گبه یکی از مهم‌ترین تولیدات صنایع دستی استان بوشهر است گفت: برای نشان دادن این صنعت دستی تولید کنندگان صدا و سیمای مرکز بوشهر برنامه‌ای تحت عنوان گره‌های شرجی تهیه و تدوین کرده‌اند.

معاون صنایع دستی استان بوشهر افزود: گره‌های شرجی عنوان مستندی 10 قسمتی است که در آن به معرفی رشته‌های صنایع دستی بومی استان بوشهر پرداخته می‌شود.

بینش‌پژوه افزود: پخش این برنامه مستند با معرفی گبه‌بافی در استان بوشهر آغاز شده و این برنامه تا 10 شب راس ساعت 20:15 و  قبل از اخبار سراسری استان پخش می‌شود.

وی در زمینه گبه استان بوشهر گفت: گبه دست بافته‌ای مهم در مناطق روستایی شهرستانهای دشتستان و گناوه  محسوب شده که به دو شکل خودرنگ و رنگی بافته شده و این محصول به سبب کیفیت بالای بافت، ثبوت رنگ و استفاده از رنگ‌های گیاهی در رنگرزی الیاف در بخش صادرات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

معاون صنایع دستی استان بوشهر  با بیان اینکه گبه خودرنگ منطقه شول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده خاطرنشان کرد:  بافت گبه خود رنگ در روستای شول گناوه رونق داشته و در بافت این نوع گبه از پشم گوسفند با رنگ طبیعی آن استفاده شده که همین امر سبب ثبوت رنگ این نوع گبه است.

وی افزود: در بافت گبه رنگی, بافنده بدون استفاده از هیچ نقشه‌ای شروع به بافت گبه می‌کند و رویدادهای مهم زندگی خود را در زمان بافت به تصویر می‌کشد.

بینش‌پژوه تصریح کرد: طرح و نقش گبه از افکار روان نشئت گرفته و نقوش خود جوشی است که به سادگی و با بیانی زلال و شفاف بر زمینه این دست بافته شکل می‌گیرد.

معاون صنایع دستی استان بوشهر به اهمیت معرفی صنایع دستی استان از رسانه ملی اشاره کرد و هدف از ساخت این مجموعه 10 قسمتی را مستند نگاری تولیدات صنایع دستی بومی استان بوشهر برای ثبت روند تولید این محصولات و معرفی هرچه بهتر قابلیت‌های استان بوشهر برای مردم سایر استانهای کشور دانست.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار