رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه از سرشماری حدود چهار هزار قطعه پرنده مهاجر در استان خبر داد و گفت: متاسفانه جمعیت پرندگان مهاجر به دلیلخشکسالی‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم شده است.
کد خبر: ۵۵۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶ 31 January 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جعفر حاصلی  با اشاره به پایان سرشماری پرندگان مهاجر در ۲۱ سایت استان که از حدود یک ماه قبل آغاز شده بود، اظهار کرد: در اینمدت حدود چهار هزار قطعه پرنده را سرشماری کردیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد پرندگان مهاجر امسال بسیار کم شده بود، گفت: این میزان در سال‌های گذشته که وضعیت منابع آبی خوب بود، به ۹ هزار قطعه هم می‌رسید.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحیش محیط زیست استان کرمانشاه عمده‌ترین دلیل کاهش مهاجرت پرندگان را خشکسالی دانست و ادامه داد: عمده پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستندو در جایی که خشکسالی باشد، فرود نمی‌آیند.

به گفته این مسئول، این کاهش فرود پرندگان مهاجر فقط مختص به استان کرمانشاه نیست و در تمام مناطق کشور که خشکسالی داشته‌ایم، وجود دارد.

حاصلی بیشترین کاهش را نیز مربوط به تالاب "هشیلان" به عنوان محل اصلی فرود پرندگان مهاجر در کرمانشاه دانست و یادآوری کرد: این تالاب سالانه میزبان حدود چهار تا پنج هزارپرنده مهاجر بود، اما امسال فقط ۵۰۰ قطعه پرنده را در این تالاب سرشماری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش‌های زیادی از تالاب هشیلان به دلیل خشکسالی‌های اخیر خشک شده و فقط دور تالاب و برخی حوضچه‌های اطراف آن آب دارد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان کرمانشاه یکی دیگر از مراکز مهم فرود پرندگان مهاجر در کرمانشاه را "سد سلیمانشاه" دانست و گفت: امسال وضعیت پرندگان در این سدخوب بود و حدود ۱۶۰۰ قطعه پرنده را در این منطقه سرشماری کردیم که عمده آن‌ها "سرسبز" بودند.

حاصلی بیان کرد: در سایر مناطق نیز "سرسبز"، "خوتکا"، انواع اردک و ... سرشماری شد.

وی با بیان اینکه هر سال سرشماری پرندگان مهاجر با هدف بررسی وضعیت آن‌ها در دی ماه انجام می‌شود، عنوان کرد: مهاجرت پرندگان به منطقه ما تقریبا رو به پایان است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار